Saturday, January 12, 2008

یک استقلال طلب نخست وزیر کوزوو شد

یک استقلال طلب نخست وزیر کوزوو شد

20 دیماه 86 :صدای آمریکا: هاشم تاچی از رهبران جنگهای دوران استقلال کوسوو و رهبرِ کنونی حزب دمکراتيک که خواهان استقلال کامل کوسوو از صربستان است روزِ چهارشنبه با اکثريت ۸۵ به ۲۲ از سوی پارلمان به نخست وزيری آن سرزمين برگزيده شد.
اين اکثريت آرا پس از آن امکان پذير شد که دو حزب دمکراتيک به رهبری هاشم تاچی نخست وزير و اتحاد دمکراتيک به رهبری «فتمير سجده ای» به منظور دستيابی به استقلال ائتلاف کردند. از اين رو فتمير سجده ای نيز برای يک دوره پنج ساله ديگر از سوی پارلمان به رياست اين سرزمين برگزيده شد. هاشم تاچی پنجمين نخست وزير کوسوو پس از ۱۹۹۹ است که سازمان ملل اداره آن سرزمين را برعهده گرفته وی در نخستين سخنرانی اش گفت، «من همه توان خود و دولتم را بکار خواهم گرفت تا با همديگر برای مردم کار کنيم.»
او که خواهان استقلال کامل کوسوو از صربستان است افزود، «نخستين وظيفه نهادها و دولت نوين استقلال کوسوو خواهد بود. من يقين دارم کوسوو به استقلال دست خواهد يافت و ما از سوی ايالات متحده و پيمان ناتو شناسايی و پشتيبانی خواهيم شد. اما همه چيز بايد در هماهنگی با واشنگتن و بروکسل پيش برود. ما يکجانبه عمل نخواهيم کرد.»

No comments: