Tuesday, October 30, 2007

اجرای حکم ۸۰ ضربه شلاق برای فعالین مغانی


ساوالان سسی: بنا به گزارشات رسیده از شهرستان پارساباد مغان حکم شلاق رامین بهرام نژاد، سیامک توسلی و حسن بالایی سه تن از فعالین مغانی حرکت ملی آذربایجان که به جرم شرکت در اعتراضات خرداد 1385 در تبریز بازداشت شده، و از طرف دادگاه انقلاب تبریز به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند به اجرا گذاشته شده است.

دکتر محمدعلی حیدری استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز در تهران دستگیر شد



میللی شورا- یک شنبه 6 ابان: در حالی هنوز فعالین دستگیر شده حرکت ملی آذربایجان که مدت زمانی نزدیک به 6 ماه را بلاتکلیف و مغایر با مراحل قانونی جمهوری اسلامی ایران(عدم اجازه اخذ وکیل، بدون ملاقات و حتی تماس تلفنی و بدون تفهیم اتهام، درسلولهای انفرادی و ...)در زندان به سرمی برند در چند روز اخیر رژیم با افزایش فشار خود که علایم وحشت در آن دیده می شود بسیاری از فعالین را تهدید و با استفاده از قویه قهریه خود آنها را به از طرق مختلف مورد آزار قرار داده و یا به اداره های اطلاعات خود احظار می کند.
در همین راستا عصر دیروز مورخه 86/8/5 دکتر محمدعلی حیدری (دکتر روابط بین الملل از دانشگاه تهران و استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز) را در تهران دستگیر کرد.
نیروهای اطلاعاتی دیروز بامراجعه به محل کار وی ایشان را به مکان نامعلومی انتقال داده اند. لازم به ذکر است دکتر حیدری اهل شهرستانمرند و ساکن تهران بوده و از کارمندان ارشد وزارت تعاون، استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز می باشند که در دوران دانشجویی مدیر مسئول نشریه"دوزگون خبر" بودند.

Saturday, October 27, 2007

بیانیه فعالین حرکت ملی آذربایجان – اردبیل


وضعیت زندانیان سیاسی آذربایجان نگران کننده است
میللی شورا- جمعه4 ابان: هم وطنان گرامي! ؛چندین ماه از زنداني شدن آقايان سعید متین پور روزنامه نگار،فعال حقوق بشر ، جلیل غنی لو و بهروز صفری از فعالان اجتماعی، صالح کامرانی وکیل دادگستری، مدافع حقوق بشر و عبدالله عباسي جوان، استاد ‏دانشگاه مي گذرد. تاکنون وضعیت زندانیان سیاسی آذربایجان نگران کننده استمقامات جمهوري اسلامي به طرق مختلف به آزار و اذيت آنها و خانواده هایشان پرداخته اند.
تاکنون به هيچ يک از اعتراضات به حق خانواده، دوستان و مجامع حقوق بشر چه در عرصه ملي و چه در عرصه بين المللي پاسخي نداده اند.
مقامات جمهوري اسلامي بدون توجه به این فشارها به شکنجه و آزار و اذیت این زندانیان ادامه می دهد و حتی اعضای خانواده آنها را نیز بازداشت کرده است. عليرضا متين پور برادر ‏سعيد متين پور و ليلا حيدري همسر بهروز صفري از ۶ شهريور ماه بازداشت و هم اکنون در زندان زنجان به ‏سر مي برند.
آزادي خواهان ايران!
رژيم جمهوري اسلامي بدون توجه به اعتراضات مجامع صلح دوست و مدافع حقوق بشر تمامي دنيا، همچنان به خاطر منافع خود فرزندان اين مرز و بوم را مورد آزار و اذيت قرار ميدهد. براي حفظ ارکان حکومت خود دست به هر جنايتي عليه مبارزان، آزادي خواهان و روزنامه نگاران مي زند.
تنها و تنها در پرتو اتحاد و همبستگي تمامي آزادي خواهان، مبارزان راه صلح، حقوق بشر ميتوان اين رژيم آزادي کش را به عقب نشيني وادار کرد.
مبارزان حقوق بشر!
ما دست ياري به سوي شما دراز مي کنيم، براي آزادی زندانیان سیاسی آذربايجاني از شما انتظار داريم، هر آنچه که در امکانات و توان داريد، دريغ ننماييد. با مراجعه به سازمانها، احزاب، شخصيتها و نهادهاي مدافع حقوق بشر در سراسر دنيا صداي اعتراض آزاديخواهان آذربایجانی را به گوش جهانيان برسانيد و از آنها براي نجات جان زندانیان تورک ياري بطلبيد.
فعالین حرکت ملی آذربایجان– اردبیل
۲ مهر ۱۳۸۵

اجازه وکالت سعید متین پور به محمدرضا فقیهی داده نشد


ساوالان سسی : محدودیت و ممانعت دیدار سعید متین پور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر تورک با خانواده و وکیل همچنان ادامه دارد. بنا به گزارشهای رسیده از زنجان امروز صبح چهار شنبه ۲ آبان درخواست محمد رضا فقیهی برای بر عهده گرفتن وکالت سعید متین پور، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر- تورک آذربایجانی ،رد شده است.
بنابه این گزارش آقای محمد رضا فقیهی وکیل مدافع آقای عباس لیسانی ، به زنجان رفته بود تا وکالت سعید متین پور را برعهده بگیرد ولی به وی اجازه دیدار با او و تنظیم وکالت نامه را نداده اند.

محکومیت دو تن از فعالین اردبیل به تحمل 4 ماه حبس تعزیری



منصور جدی و عسگر اکبر زداه فعالین اردبیلی که در جریان اعتراضات مهر ماه سال 85 ملت آذربایجان در اعتراض به عدم تدریس زیان ترکی در مدارس آذربایجان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند از سوی شعبه یکصدو پنجم ( 105) عمومی اردبیل و بجرم تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل 4 ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.
منصور جدی و عسگر اکبر زداه در جریان پخش اعلامیه بازداشت شده بودند منصورجدی کارمند بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ؛ جانباز 35 در صد جنگ ایران و عراق است و هم چنین 9 سال را در اسارت نیروهای عراقی به سر برده است.
وی به سبب جراحات وارده از بمبهای شیمیایی در زمان جنگ ایران و عراق از مشکلات عصبی نیز رنج میبرد که این مورد به تایید پزشکان بنیاد جانبازان نیز رسیده است.
وی روز 27 شهریور 85 بازداشت شد و مدت22 روز را دربازداشت سپری کرد و در روز 18 مهر 85 با وثیقه 5 میلیون تومانی آزاد گردید اما مجددا در آبان 85 به بهانه افزایش میزان وثیه به 8 میلیون تومان از سوی قاضی به زندان محکوم شد و مدت 18 روز را در بند معتادان زندان اردبیل سپری کرد که با توجه به مشکلات ناشی از بمبهای شیمیایی زمان جنگ بیماری کهنه وی دوباره عود کرد وی در این مدت چند روز را در محلی به نام دخمه( فاقد نور و روشنایی) گذرانید محل فوق الذکر توسط مسئولین زندان اردبیل دربند معتادان ایجاد شده و در مواقع خاص از آن استفاده می شود.
عسگر اکبر زداه نیز تا کنون بیش از 4 بار توسط نیروهای امنیتی و بخاطر انجام فعالیتهای صلح جویانه در راه احقاق حقوق اولیه اقلیت آذربایجانی در ایران بازداشت شده است.
اکبر زاده دانشجوی رشته شیمی کاربردی دانشگاه پیام نور اردبیل می باشد وی 15 روز پیش از زندان آزاد شده است واگر این حبس را تحمل نمایند دروس اتنخاب شده وی نیز با توجه به فصل امتحانات حذف خواهد شد.

جلوگیری از اجرای موسیقی آذربایجانی در سمینار باستان شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی میانه

جمعه 4 آبان، وبلاگ حق: بنا به گفته دانشجویان دانشگاه آزاد میانه در سمینارباستان شناسی که در مهر ماه 1386 در سالن آمفی تاتر دانشگاه برگزار گردید با دخالت شخص رئیس حراست دانشگاه از اجرای موسیقی اصیل آذربایجانی که در برنامه سمینار گنجانده شده بود ممانعت به عمل آمد و تنها به موسیقی فارسی اجازه اجرا داده شد.
بر اساس اظهارات دانشجویان،رئیس حراست این دانشگاه در 2 سال گذشته یکی از عوامل مهم در جلوگیری از فعالیت های سیاسی و فرهنگی دانشجویان بوده است .به طوری که در این مدت دو نشریه این دانشگاه که به زبان تورکی چاپ میشد توقیف گردیده است.
این فرد در جریان اعتراضات خرداد 85 نقش اساسی در برخورد با حرکت اعتراضی دانشجویان هویت طلب داشته و با گزارش لیست اسامی فعالین دانشجویی به اداره اطلاعات باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده برای آنها گردید.

آزادی جواد حسن پور فعال هویت طلب اهری


جمعه4 ابان: ساوالان سسی: بنا به گزارشات رسیده به " ساوالان سسی"جواد حسن پور فعال سرشناس اهري که چندي پيش به جرم شرکت در اعتراضات خرداد 1385 دستگير شده بود، روز سی ام مهر به قید ضمانت ۲۰ میلیون تومانی از زندان اهر آزاد شدند. این فعال حرکت ملی آ‌ذربایجان روز ۱۲ شهریور در منزل شخصی خود در تبریز بازداشت شده بود. مامورین هنگام دستگیری وی کامپیوتر ایشان و مقادیری کتاب٬ جزوه و سی دی متعلق به او را با خود برده اند. جواد حسن پور قبلاْ نیز یک بار در اسفند ماه ۱۳۸۴ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در اهر دستگیر و بعد از ۵ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شده بود.
محمد نصرتی دانشجوی دوره فوق لیسانس دانشگاه آنکارا در رشته آمار که به اتفاق همسرش جهت ملاقات مادر بیمارش به ایران رفته بود در مرز توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردیده است. متاسفانه در طول زمان بازداشت مادر نامبرده فوت می نماید. نیروهای حکومتی بعد از اعطای یک مرخصی چهار روزه به محمد نصرتی جهت شرکت در مراسم دفن و عزاداری مجددا وی را بازداشت نموده و روانه زندان اوین نموده اند. او ممنوع الملاقات بوده و تاکنون هنوز دلایل بازداشت اش اعلام نشده است. همچنین نیروهای امنیتی نیز با تهدید خانواده وی از آنها می خواهند که هیچ خبری در ارتباط با بازداشت فرزندشان منتشر ننمایند. در غیر اینصورت آنها را نیز بازداشت خواهند کرد.

ممنوعیت استفاده از واژگان ترکی در آذربایجان لغو شد


جمعه4 ابان: مهر: اکبر اعلمی نماینده تبریز که در حاشیه جلسه علنی امروز با خبرنگاران گفتگو می کرد، توضیح داد: در پی صدور ابلاغیه غیر قانونی و غیر مسئولانه برخی مسئولان تبریز مبنی بر ممنوعیت استفاده از واژگان آذری در برچسب کالاها، موضوع از طریق اینجانب و رسول صدیقی نماینده بناب پیگیری شد.
او تاکید کرد علت صدور ابلاغیه برخی مسئولان شهر تبریز ناشی از عدم آگاهی کامل آنها نسبت به قوانین موضوعه و حقوق فطری و شهروندی تبریزی ها و مطالبات بر حق مردم و ارزیابی نادرست آنان از اوضاع و واقعیات سیاسی ، اجتماعی و مولفه های امنیت ملی بوده است.

هزار جلد كتاب آغ آتيم استاد هوشنگ جعفري در چاپخانه بفروش رفت


جمعه4 ابان:تورک نیوز: به گزارش روزنامه مردم نو، هنوز چاپ دوم كتاب آغ آتيم، اثر ملي و غرورآفرين شاعر ملي آذربایجان استاد هوشنگ جعفري در چاپخانه تمام نشده بود، 1000 جلد آن به فروش رسيده است. استقبال مردم زنجان و ملت آذربایجان از اشعار اين شاعر بزرگ در حد بالايي گزارش مي‌شود
در تماس تلفني كه با استاد داشتيم ايشان اين با تاييد اين مطلب، تاكيد كردند كه اين از الطاف لايزال الهي است كه مردم آذربایجان مرا مورد محبت خود قرار داده‌اند. ايشان از استقبال ملت آذربایجان و تورك ايران تقدير كرد و نويد دادند كه در سال 87 عيدي شايسته‌اي را تقديم فرزندان آذربایجان خواهد نمود. براي اين شاعر مردمي آذربایجان آرزوي توفيقات روزافزون داريم.

Wednesday, October 24, 2007

آخرین وضعیت کامرانی


جمعه 27/07/1386 قرار بازداشت آقای صالح کامرانی تمام شده است ولی هنوز از آقای کامرانی خبری در دست نیست.نه زنگی زده است نه ملاقاتی داشته است و نه کسی او را دیده است و نه معلوم هست که واقعاً در کجا نگه داشته اند.روز دوشنبه 30/07/1386 خانم مینا اصغری به امید ملاقات با همسرش و حداقل برای اینکه از زنده بودن آقای کامرانی مطمئن شود به زندان اوین مراجعه می کند ولی ماموران زندان با جسارت کامل به ایشان گفته اند که آقای کامرانی ممنوع الملاقات می باشد.خانم کامرانی به شعبه دوم بازپرسی ویژه امنیت مراجعه می کنند ولی قاضی با رفتاری توهین آمیز خانم اصغری را از شعبه بیرون کرده و گفته که چه کسی شما را به اینجا راه داده است و دستور داده تا کسی را که به خانم اصغری اجازه ورود داده را ازدادگاه بیرون بیاندازند.خانم اصغری با قطع امید از هرجا فقط به قاضی گفته اند که: "یکی از شرایط قاضی عدم خشونت و عصبانیت است."هنوز معلوم نیست که آقای کامرانی در کجا زندانی آپارتاید هستند و با چه جرمی و چرا ممنوع الملاقات می باشند.قراربازداشت ایشان تمام شده است ولی هنوز در اسارت به سر می برند!بقیه زندانیان سیاسی آذربایجان نیز همچون سعید، عبدالله، هادی، بهروز، لیلا، شهناز، جلیل و عباس و ... چنین شرایطی دارند و خانواده بسیاری از این عزیزان نسبت به زنده بودن عزیزانشان نیز شک دارند و در شرایط بسیار سخت روحی روانی بسر می برند.

Tuesday, October 23, 2007

علی شادی برای سومین بار دستگیر شد



اورمونيوز(۳۱ شهریور ۱۳۸۶):علی شادی کرمجوان از فعالان با سابقه حرکت ملی آذربایجان در تبریز روز دوشنبه ۲۶ شهریورماه هنگام بازگشت از شهرستان سراب توسط مامورین اداره اطلاعات دستگیر شد. او پس از دوازده ساعت بوسیله مکالمه تلفنی که با برادرشان داشته٬ خانواده خود را از بازداشت خود مطلع کرده است.
این فعال سیاسی ۳۸ ساله خردادماه سال گذشته در جریان اعتراضات گسترده ترکهای آذربایجان به چاپ کاریکاتور توهین آمیز در روزنامه دولتی ایران، توسط اداره اطلاعات شهر سراب دستگیر و پس از تحمل دو ماه حبس در زندان سراب با قرار وثیقه آزاد شده بود. شادی بعد از آزادی به اتهام تبلیغ علیه نظام و پخش کتابهای ترکی در دادگاه انقلاب سراب محاکمه و به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
وی برای بار دوم در روز یک خرداد امسال و در جریان تظاهرات به مناسبت سالگرد اعتراضات ۱۳۸۵ دستگیر و پس از تحمل ۲۶ روز حبس که ۸ روز آن در بازداشتگاه اطلاعات تبریز و همراه شکنجه شدید بود٬ با قرار وثیقه آزاد گشت.
خانواده علی شادی از محل نگهداری وی هیچ اطلاعی ندارند.

ممنوع الملاقات بودن ۷ زندانی سیاسی آذربایجانی


دو شنبه 30 مهر: ساوالان سسی: نزدیک به ۵ ماه از بازداشت "سعید متین پور" روزنامه نگار و فعال حقوق بشری، "جلیل غنی لو" و " بهروز صفری" از فعالان اجتماعی سپری می شود و خانواده هایشان در این مدت اجازه ی ملاقات با آنها را نیافته اند.
سه زندانی تورک که بیش از ۴ ماه از بازداشت اشان می گذرند، از زمان بازداشت ممنوع الملاقات می باشند. و به گفته منابع موثق هم اکنون در شرایط ناگواری در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر زنجان زندانی هستند. همچنین صالح کامرانی وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر و عبدالله عباسي جوان، استاد ‏دانشگاه می باشد که از ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ همچنان بدون محاکمه، تفهیم اتهام و بدون اجازه برای گرفتن وکیل و برخورداری از حق ملاقات در بند ۲۰۹ زندان اوین در انفرادی نگهداری می شوند.
از سوی دیگر بر اساس گزارش دیگری از زنجان عليرضا متين پور برادر ‏سعيد متين پور و ليلا حيدري همسر بهروز صفري نيز که از ۶ شهريور ماه دستگير شدند هم اکنون در زندان زنجان به ‏سر مي برند. لازم بذکر است این افراد نه تنها ممنوع الملاقات بلکه حتی مجاز به تماس تلفنی با خانواده خود نمی باشند. هنوز هیچ اطلاعی از اتهام این هفت تن در دست نیست و هر هفت نفر کماکان در بازداشت موقت بسر می برند. از کلیه سازمان های حقوق بشری و اشخاص مستقل فعال در زمینه حقوق بشر انتضار می رود وضعیت این زندانیان سیاسی را پیگیری نمایند.

هردانش آموزی که در مدرسه تورکی صحبت کند اخراج خواهد شد


دو شنبه 30 مهر: آزاد تبریز: طبق گزارشهای دریافتی، امروز دوشنبه 1386/7/30 در دبیرستان شاهد 2 در”ارومیه خیابان صایب تبریزی” یکی از اعضای انجمن دانش آموزی به مقابل تریبون رفته و شروع به سخنرانی به زبان فارسی میکند که بعد از هو کردن دانش آموزان نسبت به سخنرانی به زبان مادری به زبان تورکی صحبت می کند. در این میان از فرصت استفاده کرده و شروع به خواندن شعر استاد شهریار”تورکون دیلی تک سوگیلی ایستکلی دیل اولماز…” میکند. بعد از آن معاون مدرسه”شفیع زاده” مقابل تریبون رفته و مسئله تورک را ساخته آمریکا خوانده و اعلام میکند که هرکس از این به بعد در مقابل تریبون تورکی حرف بزند و یا شعر تورکی بخواند از مدرسه اخراج خواهد شد(مدرسه دن آتاجایام اشیه)این شعر را یکی از اعضای ائتلاف”اندیشه سبز مدرسه سبز خوانده است”

کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان اخطار داد


جمهوری اسلامی حق اعطای مجوز تظاهرات به تروریستها را در اورمیه ندارد
میللی شورا- دو شنبه 30 مهر: ملت غیرتمند آذربایجان،مردم شریف غرب آذربایجان؛ بر اساس خبر های دریافتی کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان، برخی از عناصر وابسته به گروه تروریستی PKK ( سران و خان های عشایر کرد) که در شهرهای غرب آذربایجان خصوصا در اورمیه مامن گرفته اند ، در تلاش هستند که به بهانه حمله احتمالی ارتش تورکیه به شمال عراق میتینگ اعتراضی برگزار کنند. این وابستگان گروه تروریستی PKK که در سال های گذشته نیز با استفاده از نفوذ خود در ارگان های دولتی و امنیتی میتینگ هایی را به بهانه دستگیری رهبر تروریست گروه PKK ترتیب داده بودند، سعی دارند که بار دیگر با بهانه قرار دادن سرکوب گروه تروریستی PKK از سوی ارتش تورکیه در شمال عراق برنامه های اعتراضی ترتیب دهند.
کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان، با یاد آوری اغتشاشات و ناامنی های سال های گذشته این وایستگان تروریسم در شهرهای بازرگان، یولا گلدی، سلماس و اورمیه و با خاطر نشان کردن شهادت فرزندان ملت تورک که با گلوله های این تروریست ها به شهادت می رسند، به مسئولان و لابی دولتی این عناصر وابسته به گروه تروریستی هشدار می دهد که صدور مجوز برای این عناصر هوادار تروریست ها جهت برگزاری میتینگ سیاسی در شهر های غرب آذربایجان از سوی ملت آذربایجان غیر قابل تحمل است.
کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان، امیدوار است که مسئولان فعلی استان اشتباهات گذشته را در مورد صدور مجوز برگزاری میتینگ تکرار نکنند و فرصت سو استفاده را از وابستگان تروریسم که غرب آذربایجان را هدف خود قرار داده اند بگیرند. کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان اعلام می دارد که در صورت برگزاری میتینگ های عناصر وابسته به تروریسم PKK در شهرهای غرب آذربایجان، این کمیته از مردم غرب آذربایجان برای محکوم نمودن جنایت های تروریسم کرد یاری خواهد جست. ما از مسئولان تورک استان می خواهیم که قاطعانه مانع فعالیت عناصر وابسته به تروریسم کرد باشند. مردم تورک غرب آذربایجان قاطعانه آماده محکوم نمودن جنایت صورت گرفته از سوی گروه های تروریستی PKK-PJAK هستند.

کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان
30 / 7 / 86
www.bati-azerbaycan.blogfa.com

دستگیری حبیب مهری از فعالین حرکت ملی آذربایجان در تبریز

ساوالان سسی: بنا به گزارشات رسیده از تبریز حبیب مهری از فعالین حرکت ملی آذربایجان در این شهر و ساکن خیابان مجاهد ، سه شنبه 24مهرماه در بازار تبریز دستگیر شده است. او بعد از دو روز بی خبری پنجشنبه 26مهرماه با خانواده خویش تماس تلفنی گرفته و از نگهداری خود در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تبریز خبر داده است.

گزارش کمیته دفاع از حق تحصیل دانشجویان آذربایجان


بیش از 50 دانشجوی آذربایجانی در کمیته های انظباطی، بازداشت و زندان هستند
در سال 1386 عده زیادی از دانشجویان آذربایجانی به علت فعالیتهای سیاسی خود و تلاش جهت احقاق حقوق بشر در آذربایجان بازداشت و زندانی شده و عده ای دیگر راهی کمیته های انظباطی گشته اند. برخی بدون حضور در دادگاه با احکام سنگین روبرو شده اند و برخی دیگر بدون وکیل در دادگاه حضور یافته اند، چرا که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران این دانشجویان و خانواده های آنها را نسبت به عدم اخذ وکیل تحت فشار قرار داده اند.
بسیاری از این دانشجویان به قید وثیقه های سنگین آزاد شده اند و منتظر صدور حکم هستند.
کمیته دفاع از حق تحصیل دانشجویان آذربایجان، با ارائه گزارش زیر امیدوار است توجه نهادهای حقوق بشر را نسبت به این مسئله جلب کند.
اردبیل
- دادگاه انقلاب اردبیل اوایل تیرماه 86 عسگر اکبرزاده، دانشجوی رشته ی مهندسی شیمی دانشگاه پیام نور اردبیل را به 4 ماه حبس تعزیری محکوم کرده است. اکبر زاده در جریان تظاهرات اول مهر 85 در اردبیل دستگیر شده و پس از 2 ماه بازداشت موقت با قرار وثیقه آزادشده بود. اتهام این دانشجو تبلیغ بر علیه نظام و پخش اعلامیه بوده است.
وی همچنین در جریان تظاهرات مردم اردبیل در خرداد 85 نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به پرداخت شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود.
- در آستانه ی 1 خرداد 86 و بعد از آن ماموران اطلاعاتی و امنیتی اردبیل با حمله به منازل چند تن از فعالین دانشجویی اقدام به بازداشت آنها کرده است.
اردشیر کریمی خیاوی، قائم مقام انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل، صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه دانشجویی خزر، رامین جهانی مسئول کمیته ی سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل، عادل لطفی مسئول روابط عمومی این انجمن به طور غیر قانونی بازداشت، هتک حرمت و به شدت شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته اند. ماموران به هنگام مراجعه هیچ حکمی را ارائه نداده اند. ماموران پس از تفتیش و بازرسی خانه، کتابها و کامپیوتر شخصی آنها را با خود بره اند.
- عدالت عباسی فارغ التحصیل رشته کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اردبیل- قائم مقام سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل در جریان اعتراضات خرداد ۱۳۸۶ دستگیر و بعد از حدود ۱۰ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد. وی در اعتراضات خرداد ماه ۱۳۸۵ نیز دو هفته بازداشت بوده است.
ارومیه
- داریوش اسماعیلی دانشجوی آموزشکده فنی ارومیه روز 1 خرداد 86 دستگیر و پس از 28 روز بازداشت توام با شکنجه با قرار وثیقه 10 ملیون تومانی آزاد شده است.
- مهدی حاج محمدی دانشجوی رشته شیمی دانشگاه ارومیه روز 9 خرداد 86 توسط حراست دانشگاه ارومیه دستگیر و به مامورین اداره اطلاعات تحویل داده شده است. وی پس از دو هفته بازداشت با قرار وثیقه 20 ملیون تومانی آزاد شده و در نهایت قاضی پرونده حکم تبرئه وی را صادر کرده است.حاج محمدی مدیر مسئول نشریه اویانیش و عضو دانشجوی کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه ارومیه بوده است.
- اکبر پاشایی دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه ارومیه و دبیر کانون دانشجویی استاد شهریار (که لغو مجوز شده است) در روز اول خرداد 86 توسط حراست دانشگاه ارومیه بازداشت شده و به اداره اطلاعات ارومیه تحویل داده شده است. وی روز 19 خرداد به مدت 4 روز در اعتراض به رفتار نیروهای امنیتی دست به اعتصاب غذا زده بود.
دادگاه این فعال دانشجویی 25 مرداد 86 برگزار شد که اتهامات وی، همکاری با نشریه اویانیش، تبلیغ و فراخوانی مردم جهت تظاهرات خرداد 85 از طریق sms و قرائت بیانیه در خرداد ماه 85 عنوان شد.
شایان ذکر است قبل از دستگیری این فعال دانشجویی، مامورین امنیتی با شکستن درب منزل وارد خانه وی شده و شروع به تفتیش وسایل او کرده اند. مامورین همچنین کتاب و جزوه ها و کامپیوتر شخصی وی را به همراه خود برده اند.
پاشایی به مدت 40 روز در بازداشت اداره اطلاعات به سر برده است.
عده ای از دانشجویان هویت طلب دانشگاههای ارومیه در جریان سالگرد تظاهرات مردمی خرداد 85 دستگیر شده و پس از چند روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شده اند.اسامی این دانشجویان به قرار زیر است.
- مهناز محمد زاده دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه ارومیه که پس از برگزاری دادگاه به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
- توحید سلطانی دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه ارومیه که روز 30 اردیبهشت 86 دستگیر شده است. وی عضو کانون استاد شهریار بوده است.
- ساسان کیوانی دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه ارومیه که وی نیز روز 30 اردیبهشت 86 دستگیر شده است. وی عضو کانون استاد شهریار بوده است.
- جعفر کریمی دانشجوی دانشگاه ارومیه و عضو کانون استاد شهریار که او نیز روز 30 اردیبهشت دستگیر شده است.
- موسی پریزاد دانشجوی آموزشکده فنی ارومیه که روز 1 خرداد 86 دستگیر شده است.
- عارف الوفی دانشجوی رشته معماری دانشگاه خزر باکو که در جریان اعتراضات مدنی روز جهانی زبان مادری (21 فوریه 2007 مقارن با دوم اسفند 85) در ارومیه بازداشت شده بود به 6 ماه حبس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.
- رسول جعفری روزنامه نگار و دانشجوی رشته مهندسی معدن دانشگاه ارومیه که در جریان تظاهرات اول مهر 85 و در اعتراض به ادامه سیاستهای تبعیض زبانی دولت جمهوری اسلامی ایران و عدم تدریس زبان ترکی در مدارس شهرهای مختلف آذربایجان در ارومیه دستگیر شده بود، به 6 ماه حبس تعلیقی به مدت 2 سال محکوم شده است.
وی به مدت دو هفته نیز در بازداشت اداره اطلاعات ارومیه بود که با قرار وثیقه آزاد شده است.
- اکبر نیکجو دانشجوی رشته زبان انگلیسی دانشگاه ارومیه روز 15 تیر ماه در مراسم جشن و نور افشانی سالروز تولد بابک خرم دین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
- هادی حمیدی شفیق دانشجوی رشته معماری دانشگاه آزاد ارومیه روز 2 خرداد 85 در جریان تظاهرات مردم ارومیه دستگیر شده است و پس از 27 روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شده است. وی پس از محاکمه به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.
حمیدی شفیق برای بار دوم روز 20 آذر 1385 در جریان جشنهای نور افشانی 21 آذر به مناسبت سالگرد رسمی شدن زبان ترکی و تشکیل حکومت ملی آذربایجان بازداشت شد. این دانشجوی فعال مسائل آذربایجان پس از تحمل یک ماه حبس در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه همراه با شکنجه شدید که منجر به شکستن دو انگشت دستش شده است. به جرم شرکت در تظاهرات غیر قانونی و اقدام علیه امنیت ملی به پرداخت 2 میلیون ریال جریمه نقدی و به جرم عضویت در حزب گایپ(حزب استقلال آذربایجان جنوبی) و فعالیت برای تشکیل حکومت پان ترکیستی به قصد تجزیه ی کشور به تحمل 10 ماه حبس دیگر محکوم شد.
لازم به ذکر است این دانشجو در حالیکه تنها 12 واحد از درس هایش باقی مانده است از دانشگاه نیز اخراج شده است.
تبریز
- محمد رضا عوض پور دانش آموز 16 ساله برای اولین بار روز 17 فروردین 1385 به جرم دیوارنویسی و نوشتن جمله "من ترک هستم" دستگیر شده است. بار دوم وی قبل از اعتراضات اول مهر ماه 1385 نسبت به عدم تدریس زبان مادری دستگیر شده است. وی برای بار سوم در تاریخ 29 خرداد 86 دستگیر شد. در همین ارتباط وی به اتهام تجزیه طلبی، قومیت گرایی و پان تورکیسم به صورت غیابی به 4 ماه حبس تعزیری محکوم شده است. همچنین نهادهای حقوق بشر از شکنجه وی در دوران بازداشت و عدم امکان داشتن وکیل برای وی گزارش داده اند.
- غفور حبیب پور دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد تبریز در تاریخ 29 اردیبهشت 86 حین پخش اعلامیه فراخوانهای اعتراضات خرداد ماه 85 مردم آذربایجان دستگیر شده و به مدت 20 روز در بازداشت به سر برده است.
- نادر مهد قره باغ دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه تبریز روز اول خرداد 86 در جریان تظاهرات اولین سالگرد اعتراضات خرداد 85 در تبریز بازداشت و پس از 17 روز آزاد شده است. دادگاه وی تابستان 86 بدون حضور وکیل برگزار شده است و وی منتظر حکم خود می باشد.
- کمیته انظباطی دانشگاه تبریز تیر ماه 86 عده زیادی از دانشجویان هویت طلب این دانشگاه را به یک تا دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم کرد. این دانشجویان عبارتند از: امین امامی، بهنام زالی، بابک رحمتی، منصور امینیان، هادی بهادری، ابراهیم زینالی، حامد توفیق، وحید دهقانی، فراز ذهتاب، آیدین خواجه ای، مقصود عهدی، علی داور، آیدین غفارنژاد، نعیم احمدی، صمد پاشایی و ناهید بابازاده
این احکام در تابستان یعنی زمان تعطیلی دانشگاه ها صادر شده است. احکام اولیه و ثانویه که همگی با عنوان "شرکت در تجمعات غیر قانونی داخل دانشگاه به قصد ایجاد بلوا و آشوب در محیط دانشگاه به صورت مکرر" می باشد، همزمان صادر شده است که این مسئله حق اعتراض را از این دانشجویان گرفته است.
علی رغم تلاشهای این دانشجویان جهت رفع احکام خود، هم اکنون مقصود عهدی، نعیم احمدی، حامد توفیق، صمد پاشایی، فراز ذهتاب، بابک رحمتی و آیدین خواجه ای دوران یک ترم محرومیت از تحصیل خود را سپری می کنند و بقیه دانشجویان ذکر شده محرومیت از تحصیلشان به حالت تعلیق در آمده است که هرگونه فعالیت سیاسی می تواند منجر به محرومیتشان از تحصیل شود.
این احکام در رابطه با تحصنهای اعتراض آمیز در واکنش به دستگیری "نادر مهد قره باغ" دانشجوی دانشگاه تبریز صادر شده است.
- بهنام ترکان پور دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز و عضو شورای مرکزی تشکل آرمان این دانشگاه با حکم کمیته انظباطی به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده است.
- یونس زارعیون دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز به جرم بر هم زدن جو دانشگاه به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
خوی
- شیرزاد حاجیلو دانشجوی دانشگاه آزاد خوی و دبیر موسسه غیر دولتی اورین که در جریان اعتراضات مدنی مردم آذربایجان در روز 2 اسفند توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و به مدت 13 روز در بازداشت اداره اطلاعات بود به جرم اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با گروههای پان ترکیستی به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.
سولدوز
- مهدی نوری فعال دانشجویی و فعال مسائل آذربایجان و دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد سولدوز پس از اعتراضات خرداد 85 در سولدوز دستگیر و بعد از 82 روز بازداشت توام با شکنجه در بازداشتگاههای سولدوز و ارومیه و حبس در زندان تبریز روز 19 شهریور 85 با قرار وثیقه آزاد شد. وی مجددا روز 18 اردیبهشت 86 در سولدوز توسط مامورین اطلاعات این شهر بازداشت شده و به ارومیه انتقال یافته است. حکم اولیه دادگاه این فعال دانشجویی 7 سال حبس تعزیری بوده است که در دادگاه تجدید نظر به 2 سال کاهش یافته است.
- احسان ملکی دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور سولدوز در روز 29 اردیبهشت به اداره اطلاعات این شهر احضار شده و بعد از 24 ساعت آزاد شده است. وی مورد ضرب و شتم واقع شده که آثار این شکنجه ها در بدن وی مشهود بوده است.
- میرعلی رضایی فارغ التحصیل دانشگاه نخجوان اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ در نقده دستگیر و بعد از حدود یک ماه بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد. وی مدرس زبان ترکی آذربایجانی در مؤسسه "بیلیم یولو" شعبه سولدوز بوده است.
شبستر
- بهنام نورمحمدی، قهرمان سلطانی، بهزاد خورشیدیان و پرویز سلطانی چهار دانشجوی هویت طلب در جریان اعتراضات روز جهانی زبان مادری به جرم پخش اعلامیه دستگیر شده بودند که قاضی پرونده این دانشجویان را به 1 سال حبس تعلیقی محکوم کرده است.
مراغه
- ارسلان آزمندیان و کمال برزی دانشجویان رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد تبریز روز 20 فروردین 86 در رابطه با پخش اعلامیه و دعوت مردم به تجمع مسالمت آمیز در اعتراض به حدیث جعلی مندرج در اسکناس های چاپ شده در مراغه بازداشت شده و پس از بازجویی در مراغه به اداره اطلاعات تبریز انتقال یافته اند.
- ائلشن روشنی پور، سعید محمدپور، مجید قره داغی، بابک مرادی و مصطفی قلیزاده دانشجویان دانشگاه آزاد مراغه توسط دادستان مراغه در رابطه با دعوت دانشجویان به تجمع دانشجویی در دانشگاه آزاد مراغه، احضار و جهت بازجویی به اداره اطلاعات مراغه ارجاع گردیده اند.
مغان
- سیامک میرزایی دانشجوی رشته ی مهندسی علوم دامی و اهل پارس آباد مغان، 16 مهر بدون ارائه ی حکم قضایی از سوی مامورین امنیتی بازداشت شده و مامورین تمامی مدارک شخصی و کتب وی را با خود برده اند.
میرزایی پیش از این نیز در جریان اعتراضات خرداد ماه 85 مردم آذربایجان در پارس آباد دستگیر شده بود.
قوشاچای
- شاهین حسنی دانشجوی فیزیک دانشگاه تربیت معلم آذربایجان (تبریز) روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ قبل از برگزاری اعتراضات در میاندو آب دستگیر و پس از تحمل بیش از یک ماه حبس در اورمیه و میاندوآب با قرار وثیقه آزاد شده است.
کمیته دفاع از حق تحصیل دانشجویان آذربایجان.
Azoyrenci.committee@gmail.com

گزارش کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان – آسمک

بیست دوم مهرماه ۱۳۸۶ - چهارده اکتبر ۲۰۰۷
افزایش فشار بر نهادهای مدنی آذربایجان(توقیف نشریات و پلمپ دفتر مؤسسه های غیر دولتی
به دنبال فشارهای وارده بر دهها روزنامه نگار، فعال سياسی و حقوق بشر، وکيل دادگستری، استاد دانشگاه و اعضای سازمانهای غير دولتی آذربایجان که شامل صدور احکام حبس و شلاق٬ بازداشتهای موقت دراز مدت٬ بدون محاکمه و بدون وکیل همراه با شکنجه٬ ندادن اجازه ملاقات محبوسین با خانواده خود٬ تهدید خانواده زندانیها به خاطر عدم انتقال اخبار به رسانه ها و مراکز دفاع از حقوق بشر و توقیف هفته نامه های محلی و نشریات دانشجویی بوده است٬ موارد جدیدی از توقیف نشریات و پلمپ دفاتر مراکز فرهنگی- هنری و موسسه های غیر دولتی آذربایجان٬ صدور احکام جدید و وضعیت وخیم زندانیان عقیدتی در آذربایجان گزارش شده است.
پلمپ دفتر مؤسسه غیر دولتی "بیلیم یولو" در اورمیه
دفتر مرکز تحقیقات علمی- فرهنگی "بیلیم یولو"(راه دانش) به مدیریت مهندس حمید شافعی فعال سیاسی و فرهنگی با سابقه آذربایجان و از توركهاي سني مذهب اورميه روز هفدهم مهرماه پلمپ شده است.هنوز دلايلی مبنی بر علت پلمپ اين N.G.O که با مجوز استانداری آذربایجان غربی تاسیس شده بود عنوان نشده است. موسسه بيليم يولو كه از سال ۱۳۸۲ اقدام به فعاليت در زمينه فرهنگ و ادب آذربايجان نموده است پيش از اين نيز بارها با تهديد مبني بر توقف فعاليت ها از سوي اداره اماكن نيروي انتظامي استان آذربايجان غربي و اداره اطلاعات اين شهر مواجه شده بود. فعالیتهای مؤسسه بیلیم یولو شامل برگزاری كلاسهاي آموزش زبان و ادبيات توركي و موسیقی آذربایجانی و جلسات شب شعر به زبان تورکی آذربایجانی به صورت هفتگی و همچنین مراسمهای بزرگی از جمله مراسم روز جهانی زن٬ روزجهانی کودک و سمپوزيوم "غرب آذربايجان در جنگ جهاني اول" بوده است.این دومین N.G.O آذربایجانی است که در هفته های اخیر تحت فشار حکومت ایران قرار گرفته است. دو تن از اعضای هیأت موسس مؤسسه غیردولتی "اورین" خوی به نامهای ابراهیم جعفرزاده و شیرزاد حاجیلو مدتی پیش به جرم تلاش برای ترویج پانتورکیسم و فعالیت علیه امنیت ملی از از سوی دادگاه انقلاب خوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده اند.
توقیف ماهنامه "دیلماج" در تبریز
ماهنامه اجتماعی٬ سیاسی٬ اقتصادی و فرهنگی "دیلماج" که به زبانهای تورکی و فارسی در تبریز منتشر می شد توقیف شده است. ابلاغیه‌ رسمی این حکم بدون دریافت اخطار قبلی روز سوم مهرماه به صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه، مهندس علیرضا صرافی ارائه شده‌است.به گفته علیرضا صرافی تاکنون تنها سه مورد ایراد از سوی اداره ارشاد اسلامی به دفتر نشریه رسیده بود که مربوط به شماره‌ ۱۷ (مربوط به ویژه‌نامه‌ زبان مادری) و شماره‌های ۱۴-۳۰ و ۳۱ (مربوط به ویژه‌نامه‌های مسئله‌ی زن) بوده است. ماهنامه دیلماج ویژه نامه هایی با موضوعهای٬ زبان مادری- مطبوعات آذربایجان - زن - فولکلور آذربایجان و فدرالیسم و ... منتشر نموده است
پلمپ آموزشگاه موسیقی "آذربایجان
در تبریزآموزشگاه موسیقی آذربایجان که از سالها قبل توسط هنرمند مشهور تبریزی استاد حسن دمیرچی اداره می شد٬ توسط اداره اماکن استان آذربایجان شرقی پلمپ شد. پلمپ این آموزشگاه در حالی صورت می گیرد که طبق حکم دیوان عالی کشور حکم قبلی مبنی بر لغو مجوز فعالیت این آموزشگاه باطل شده بود. استاد حسن دمیرچی مدیر آموزشگاه طی نامه ای سرگشاده به اقدام غیر قانونی اداره اماکن اعتراض کرده است. بعد از بازداشت استاد دمیرچی در خردادماه ۱۳۸۵ به جرم شرکت در اعتراضات علیه روزنامه ایران و صدور حکم یک سال حبس برای وی مجوز آموزشگاه موسیقی وی نیز لغو شده بود. او در نامه خود که روز ۱۳ مهرماه ۱۳۸۶ منتشر کرده ماوقع را توضیح داده است: وی پس از شش ماه حبس با قرار وثیقه آزاد شده و نسبت به لغو مجوز اعتراض کرده و بعد از ۸ ماه و با پیگیری وکیل خود آقای نقی محمودی دیوان عالی کشور رأی به برائت داده شده و حکم قبلی لغو شده است. علیرغم صدور رأی برائت٬ اداره اماکن اقدام به پلمپ آموزشگاه نموده و با مشاهده مخالفت مسئولین آموزشگاه ۳ مأمور کلانتری آموزشگاه را پلمپ کرده اند. آمموزشگاه موسیقی آذربایجان با ۱۲ معلم موسیقی و ۱۸۰ هنرآموز فعالیت می کرد.
ادامه توقیف هفته نامه "صدای ارومیه"
بنا به گفته های محمد رضا خادم شمس صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته نامه صدای ارومیه هیچ جوابی به اعتراضات او در مورد لغو پروانه هفته نامه صدای اورمیه داده نشده است. بعد از اینکه مسئول امور مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربايجان غربي با تماس تلفني از آقای خادم شمس خواست به استناد اعلام هيات نظارت بر مطبوعات شماره بعدي هفته نامه منتشر نشود و با اینکه دستور کتبی هيات نظارت بر مطبوعات مبنی بر لغو امتیاز هفته نامه به استناد تبصره ماده ۱۱ قانون مطبوعات در تاریخ ۲۹ تیرماه به ایشان ابلاغ شد٬ به گفته آقای خادم شمس هنوز هیچ گونه دلیل مشخص که بتواند موجبات قانونی لغو پروانه هفته نامه را فراهم کند به او ابلاغ نگشته است. هفته نامه صدای اورمیه اوائل سال ۱۳۷۷ به زبانهای تورکی و فارسی شروع به انتشار نمود٬ و در حالی که در انتظار تبديل وضعيت خود از هفته نامه به روزنامه ای با گستره شمال غرب و تهران بود توقیف شد. این در حالیست که صفحات تورکی نشریه نیز چند سال بعد از انتشار تعطیل شده بود. محمد رضا خادم شمس که به خاطر عدم حمایت کافی مراکز دفاع از مطبوعات و حقوق بشر از هفته نامه صدای ارومیه٬ ناراضی است٬ میگوید که در طول این سالها به علت پرداختن به مسائل آذربایجان تذکرات زیادی دریافت کرده است. او می افزاید ائلیاز یکنلی و شهرام یوزباشی از نویسندگان هفته نامه به دلیل فشارهای وارده از مدتها پیش از همکاری با هفته نامه باز مانده بودند. ائلیاز یئکنلی از آذر ۱۳۸۵ در زندان اورمیه به سر می برد.هفته نامه "نوید آذربایجان" دیگر نشریه توقیف شده در ارومیه است.
وضعیت وخیم زندانیان عقیدتی و مذهبی در زندان اورمیه
چهار تن از پیروان مسلک اهل حق که از اهالی روستای "اوچ تپه" قوشاچای (میاندوآب) هستند در زندان اورمیه در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می برند. این گروه بر اساس رهنمودهای فرقه ای که پیرو آن هستند٬ هیچ غذایی را که از نحوه تهیه مواد اولیه آن اطلاع نداشته باشند نمی خورند. بنا به گفته افرادی که اخیراْ از زندان اورمیه آزاد شده اند مسئولین زندان از یک ماه پیش مانع آوردن نان و هرگونه مواد غذایی ازطرف خانواده این زندانیان به داخل زندان شده اند و این چهار تن در این مدت به شدت ضعیف و بیمار گشته اند. همچنین یکی از این افراد به نام مهدی که هنگام دستگیری از طرف مأمورین نیروی انتظامی در روستای اوچ تپه از پا تیر خورده است به شدت درد می کشد و نیاز به مداوا دارد. تورکهای اهل حق آذربایجان که ازطرف مردم منطقه "علی اللهی" نیزخوانده می شوند از تبعیضهای مذهبی بسیاری رنج می برند. عده ای از ساکنین اهل حق روستای اوچ تپه از زمانی ـ اواخر سال ۱۳۸۲ ـ که اقدام به انتشار مطالبی در مورد فشارها و تبعیضهای وارده بر خود نمودند تحت تعقیب ارگانهای امنیتی قرار گرفتند. انتشار این مطالب در پی آزار و اذیت بسیار شدید و رفتار غیر انسانی با سرباز ۱۹ ساله اهل حق به نام حسین محمدی توسط فرماندهان آموزشگاه انتظامی "امام سجاد" ارومیه صورت گرفت. پنج تن از امضا کنندگان نوشته منتشر شده ازجمله سیفعلی شیری٬ سلطانعلی٬ سهند علی و حسین محمدی بهار ۱۳۸۳ بازداشت و چندین ماه در بازداشتگاه اطلاعات اورمیه زندانی شدند. عده ای از آنها چند ماه بعد پس از آزادی در پی حمله نیروی انتظامی به این روستا جان خود را از دست دادند. آسمک اطلاعات دقیقتری را در این زمینه منتشر خواهد نمود.
بازداشت موقت بدون محاکمه فعالان آذربایجانی ادامه دارد
استاد دانشگاه عبدالله عباسی جوان و وکیل دادگستری صالح کامرانی (از ۲۷ مرداد ۱۳۸۶)- سعید متین پور٬ جلیل غنی لو و بهروز صفری (از اوائل خرداد ۱۳۸۶) و جواد حسن پور (از ۱۲ شهریور) همچنان بدون محاکمه و بدون اجازه برای گرفتن وکیل در بازداشت اداره اطلاعات در شهرهای تهران٬ زنجان و اهر به سر می برند. این شش نفر ازملاقات با خانواده محروم هستند. به گفته همسر صالح کامرانی خانم مینا اصغری همسر وی را ممنوع الملاقات کرده اند و او حتی مجاز به تماس تلفنی با خانواده خود نمی باشد. خانم اصغری همچنین نگران سلامت همسر خویش است که از بیماری قلبی رنج می برد. علیرضا متین پور برادر سعید متین پور و لیلا حیدری همسر بهروز صفری نیز از ۶ شهریور دستگیر شده وهم اکنون در زندان زنجان به سر می برند.بازداشتها و احکام صادر شده برای فعالان حرکت ملی آذربایجان مهناز محمدزاده شاعر و دانشجوی تربیت بدنی ورودی ۸۲ دانشگاه اورمیه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و ترویج پانتورکیسم از طرف شعبه یک دادگاه انقلاب اورمیه به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این دانشجوی اهل خیاو (مشگینشهر) خردادماه ۱۳۸۶ دستگیر و بعد از پنج روز حبس در بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه با قرار وثیقه آزاد شده بود. مهناز محمدزاده به عنوان مجری مراسمهای شب شعر مؤسسه پلمپ شده "بیلیم یولو" نیز فعالیت داشته است.مصطفی میدان نورد جوان ۲۱ ساله اورمیه ای که به جرم شرکت در اعتراضات خرداد ماه دستگیر شده است و هم اکنون در زندان اورمیه به سر می برد از سوی دادگاه انقلاب اسلامی اورمیه به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد. میدان نورد از هنگام دستگیری به مدت ۱۲ روز در بازداشتگاه "دوققوز پله" اطلاعات اورمیه تحت شکنجه های جسمی شدید بوده است.سیامک میرزائی دانشجوی اهل پارس آباد موغان روز شانزدهم مهرماه دستگیر و یک روز بعد آن آزاد شده است. مأمورین اطلاعات اورا به شدت کتک زده اند.
به امید آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان - آسمک

مغازه های ودود سعادتی فعال اردبیلی همنچنان تعطیل است




ساوالان سسی : بر اساس گزارشات رسیده از اردبیل مغازه های شیشه بری و نانوایی ودود سعادتی فعال اردبیلی که بعد از بازداشت شدن آقای سعادتی توسط مامورین پلمپ شده بود همچنان تعطیل است. نزدیک به یکماه از پلمپ مغازه های اين فعال اردبیلی می گذرد. اداره اطلاعات اردبیل با اقدامات خودسرانه خود همواره سعی میکند تا فعالین مدنی آذربایجانی را تحت فشار قرار دهد.

آزادی موقت یک زندانی سیاسی در اردبیل

ساوالان سسی: مسعود سلطانی از فعالان حرکت ملی آذربایجان که حدود سه ماه پيش در شهرستان مغان (گرمی)بازداشت شده بود، به تازگی به قید ضمانت از زندان اردبیل آزاد شده است. آقای سلطانی در مدت بازداشت ممنوع الملاقات بوده و در شرایط نامناسب جسمی و روحی بسر می برد.