Tuesday, December 25, 2007

عبداله عباسی جوان از زندان آزاد شد


ساوالان سسی: عبدالله عباسی جوان استاد دانشگاه شهید رجایی تهران٬ و از فعالان مدنی آذربایجان پس از تحمل 131 روز بازداشت امروز چهارم دي از زندان اوین آزاد شد.یدلله عباسی جوان٬ برادر عبداله، با اعلام این خبر به ساوالان سسی گفت که ۸۰ میلیون وثیقه برای آزادی آقای عباسی جوان به دادگاه ارائه شده است.عبدالله عباسی جوان٬ روز ۲۷ مرداد٬ در تهران دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گشته بود.بنابر اظهار خانواده اش او تقریبا تمام مدت بازداشت را در انفرادی بند ۲۰۹ اوین تحت فشارهای جسمی و روحی قرار داشت.

Monday, December 24, 2007

بیلیم یولو مجددا شروع به کار کرد

بیلیم یولو یک موسسه فرهنگی هنری انتشاراتی است که در زمینه فولکولور و فرهنگ و ادبیات آذربایجان فعالیت میکرد و چند ماهی بود که بنا به دلایلی فعالیتهایش به حالت نعطیلی درآمده بود...
موسسه فرهنگی هنری بیلیم یولو با نظر اداره اماکن نیروی انتظامی مجوز فعالیت مجدد گرفت و فک پلمپ شد.
بیلیم یولو یک موسسه فرهنگی هنری انتشاراتی است که در زمینه فولکولور و فرهنگ و ادبیات آذربایجان فعالیت میکرد و چند ماهی بود که بنا به دلایلی فعالیتهایش به حالت نعطیلی درآمده بود.
بیلیم یولو علاوه بر فعالیتهای فرهنگی هنری در زمینه مسائل اجتماعی و سیاسی نیز تا کنون موضع گیریهایی داشته که آخرین نمونه اش انتخابات اخیر شورای شهر بود که ائتلاف ائل گوجو را معرفی و حمایت کرد.
شنیده های حاکی از فعالیت جدی این جریان فرهنگی در انتخابات مجلس هشتم است.

عبدالله عباسی جوان آزاد نشده است



اورمونیوز(۴ دی ۱۳۸۶): با وجود انتشار خبر آزادی عبدالله عباسی جوان به نقل از برادر بزرگ وی یدالله عباسی جوان٬ اخبار جدید حاکی از این است که علیرغم تهیه وثیقه هشتاد میلیون ریالی عبدالله عباسی جوان آزاد نشده است. یدالله عباسی جوان می گوید: "آنها گفتند که برادرم دیشب آزاد می شود٬ و ما تا ساعت دو نصفه شب منتظر ماندیم. ولی خبری نشد. آنها ما را مطمئن کرده بودند٬ که عبدالله را دیشب آزاد می کنند."
یدالله عباسی جوان احتمال آزادی برادرش در ساعات یا روزهای آتی را نیز قطعی نمی داند.

آزادی سه تن از فعالین آذربایجانی از زندان اوین




صالح کامرانی“ فعال حقوق بشر و وکیل شناخته شده، "میر قاسم سیدین زاده "فعال دانشجویی سابق و روزنامه نگار آذربایجانی دیروز اول دیماه با قرار وثیقه به ترتیب ۱۵۰ و ۴۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شدند.صالح کامرانی از تاریخ ۲۷ مرداد و میر قاسم سیدین زاده از تاریخ ۱۰ آبان توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان اوین انتقال داده شده بودند.این دو نفر تقریبا" تمام مدت حبس را در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین که زیر نظر اداره اطلاعات اداره می شود در حبس بودند.همچنین در تمام طول مدت حبس اجازه تماس با وکیل به آنها داده نشد.از طرفی دیگر "محمد نصرتی" دانشجوی دوره فوق لیسانس استاتیستیک دانشگاه آنکارا که اوائل مهر ماه هنگام ورود به ایران در مرز ایران و ترکیه دستگیر شده بود با قرار کفالت آزاد شده است.

Sunday, December 23, 2007

شش فعال ملی آذربایجانی به دادگاه انقلاب تبریز احضار شدند




شنبه,۱ دی ۱۳۸۶
ساوالان سسی- بنا به گزارشات رسیده از تبریز شش فعال حرکت ملی آذربایجان با دریافت اخطاریه ای کتبی به دادگاه انقلاب تبریز احضار شدند. بر اساس همین گزارش طاهر مهدوی چیزیق (حبس :۱۵ فروردین ۸۶ آزادی:۱۷ اردیبهشت ۸۶) ، یوسف لطفی حق (حبس :۲۰ اسفند ۸۵ آزادی:۳۰ فروردین ۸۶) ، خسرو درخشی (حبس :۱۵ فروردین ۸۶ آزادی:۱۷ اردیبهشت ۸۶)، محمد علی جوادی (حبس :۱۶ فروردین ۸۶ آزادی:۱۶ اردیبهشت ۸۶)، مهدی افسری (حبس :۲۰ اسفند ۸۵ آزادی:۳۰ فروردین ۸۶)، جواد کنعانی(حبس :۴ اردیبهشت ۸۶ آزادی: ۶ خرداد ۸۶) جهت محاکمه باید روز ۲۳ دی ماه در دادگاه انقلاب شهر تبریز حضور یابند، این شش نفر متهم به عضویت در حزب استقلال آذربایجان جنوبی (گایپ) هستند و طی سال گذشته و امسال در تبریز بازداشت و به مدت بیش از یکماه زندانی بودن که با قرار وثیقه۴۰ میلیون تومانی آزاد گشتند.

Saturday, December 22, 2007

به بهانه سالروز درگذشت پورفسور زهتابی




آخرین روز پاییز 1377 آذربایجان شاهد از دست دادن فرزند سترگ و آهنین خویش بود؛ مردی که هیچگاه نام و یاد آذربایجان از خاطر و یادش دور نبود و همیشه نام وتاریخ آذربایجان را در سینه خود حفظ کرد تا سرانجام خاک وطن آغوش گشود و فرزند خود را با تمام اسرارش به اغوش کشید تا خود محافظ آنها باشد.


یاد و خاطرش گرامی باد

اروجی هویت طلب به 50 ضربه شلاق محکوم شد


آذوح - 30 آذر: زينال اروجی صاحب عكاسی تبريز از فعالين سياسی سولدوز كه بارها مورد اذيت و آزار و شكنجه عمال رژيم فاشيستی فارس قرار گرفته بود از طرف بيدادگاه ر‍ژيم آپارتايد ايران به پرداخت 100 هزار تومان جريمه و 50 ضربه شلاق محكوم شده است.

سازمان مدافع حقوق بشر "خط مقدم"، در دوبلین پابتخت ایرلند و بروکسل پایتخت بلژیک مستقراست. این سازمان، همچنین در شمار مراکز مشاوره دهنده به سازمان ملل متحد نیز قرار دارد.
ايران:
بازداشت روزنامه نگار
و مدافع حقوق بشر
یعقوب سالکی نيا
Front Line در رابطه با دستگیری ژورناليست و مدافع حقوق بشر آذربايجانی يعقوب سالکی نيا (که ايلقار مرندی هم نامیده می شود) در خانه اش در تهران در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۷ عميقاً نگران است . يعقوب سالکی نيا يکی از بنيانگزاران کميته دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان (آسمک) می باشد. او همچنين در چند بلاگ که ممنوع شده اند می نويسد.

اطلاعات تفصیلی
در حوالی ساعت هفت عصر روز ۳۱ اکتبر ، مامورانی از سوی سرويس امينتی اطلاعات به منزل آقای يعقوب سالکی نيا آمده و به مدت دو ساعت خانه را تفتیش کردند. ماموران يعقوب سالکی نيا را بازداشت کرده٬ کتابها٬ دوربين عکاسی و نوشته های او را بردند . او به زندان اوين در تهران انتقال يافت و همسرش در تاریخ پنج نوامبر او را در حالی ملاقات کرد که علت دستگيری و بازداشت وی اعلام نشده بود. در 10 نوامبر، خانه يعقوب سالکی نيا برای دومين بار تفتیش گرديد و وسايل شخصی اورا بردند، يعقوب سالکی نيا بطور مداوم مورد بازجويی قرار می گيرد و بدون دسترسی وکیل محبوس می باشد.
اتهام و دلیل قانونی برای دستگیری یعقوب سالکی نیا اعلام نشده است. با وجود اين فرونت لاين باور دارد که دلیل آن با فعالیت وی در سايتها٬ رسانه ها و فعاليتهای دفاع از حقوق بشر وی مرتبط است. او قبلا در ۲۲ آپريل ۲۰۰۴ هنگامی که جهت پیگیری وضعیت يک خانم مدافع حقوق بشر آذربايجانی بازداشت شده رفته بود٬ دستگير و بمدت شش روز مورد بازجوئی قرار گرفت . او بعدا آزاد شد و برای جواب دادن به سوالات آنها فرا خوانده ميشد . از آن زمان، بوسيله مقامات تهديد شد و به او اخطار دادند که تباید در هيچ فعاليت وابسته به سازمانهای غير دولتی شرکت کند. يعقوب سالکی نيا از سال ۲۰۰۴ بطور منتظم مورد سوال قرار گرفته است.
فرونت لاين نگران سلامتی يعقوب سالکی نياست و معتقد است که دستگيری او ممکمن است قسمتی از برنامه های در حال اجراء عليه روزنازمه نگاران و مدافعان حقوق بشر در ايران باشد. اکنون ده روزنامه نگار زندانی در ايران است و کميته نظارت٬ تعدادی از نشريات مستقل آذربايجانی از جمله ديلماج، نشريه ماهانه ای که يعقوب سالکی نيا برای آن می نوشت٬ را توقیف کرده است. موضوع اصلی شماره بعدی آن قرار بود دموکراسی و آذربايجان باشد اما انتشار آن در ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۷ توسط مقامات متوقف شد.
در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷، پارلمان اروپا بيانيه ای در باره وضعيت حقوق بشر در ايران را منتشر کرد که در آن وضعيت آزاديهای سياسی و حقوق مدنی در جمهوری اسلامی ايران در دو سال اخیر٬ بدتر از گذشته ارزیابی شده است. پارلمان اروپا همچنين از ایران خواست که زندانيان عقيدتی بويژه روزنامه نگاران را به صورت غیر مشروط آزاد کند.

ایلقار مرندلی آزاد شد


حق: ایلقار مرندلی (یقوب سالکی نیا) روزنامه نگار و فعال حرکت ملی آذربایجان، حوالی ساعت 8 امشب 28 آذر، با سپردن وثیقه 800 میلیون ریالی از زندان آزاد شد.
سالکی نیا به دلایل نامشخص شب چهارشنبه 9 آبان امسال در منزل مسکونی خود در خیابان سرباز تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.وی عضو مؤسس خانه فرزندان آذزبایجان (آذربایجان گنجلر ائوی) می باشد که از فعالترین سازمانهای غیر دولتی آذربایجانی در تهران بوده و در بعضی ازشهرهای آذربایجان از جمله مراغه و مرند شعبه دارد.مرندلی یکی از کسانی است که در آذر 1381 در تشکیل کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان(آسمک) نقش داشت و به دلیل فعالیتهایش در آسمک در اردیبهشت 1383 به مدت 2 روز بازداشت گردید.
از ایلقار مرندلی مقالاتی در نشریاتی همچون روزنامه سلام٬ فروغ آزادی و هفته نامه های عصر آزادی٬ امید زنجان٬ شمس تبریز٬ نوید آذربایجان٬ احرار و مجلاتی همچون سس٬ چاغری و یول به چاپ رسیده است.

پلاکارد21 آذر در میدان قشلاق بناب نصب شد


بیست و پنجم آذر: 21 آذر امسال، مصادف با سالروز تشکیل حکومت ملی آذربایجان جنوبی، هویت طلبان شهرستان بیناب پارچه نوشته ای در چهارراه قیشلاق این شهرستان نصب کرده بودند. متن این پارچه نوشته چنین بود:

بوراسی بین ائو «بناب»، 21 آذر گونو اونودولماز
Türk ölmazdir 2007.12.12
The Türk is immortal

Tuesday, December 18, 2007

حکم شلاق لسانی اچرا میشود


سه شنبه 27 آذر: براساس اخباری که از اردبیل دریافت کرده ایم گفته می شود در آینده نزدیک قرار است 50 ضربه با شلاق فاشیزم بر پیکر جوانمرد آذربایجانی، عباس خان لسانی در زندان اردبیل فرود آید.
قبلا نیز چند تن از جوانمردان و مبارزان تورک در شهرهای مغان، تبریز و ماکو به جرم دفاع از هویت و زبان مادری خود در معرض شلاقهای رژیم قرون وسطایی و فاشیست تهران قرار گرفته بودند.یقینا هر ضربه ای که بر پیکر این مبارزان فرود می اید بمانند ضربه ای است که بر بدن مجروح ملت آذربایجان فرود می اید.
بی تردید این قیبل جنایتها و شقاوتها نه تنها سندی بر وحشیت رژیم آپارتاید می باشد بلکه به مثابه داغ ننگ متعفنی بر کارنامه قوم پرستان آریایی نیز خو اهد بود.

میللی شورا- سه شنبه 27 آذر: دونن(15.12.2007) ساعات 12.00 ده آلمانیانین کولن شهرینده چوخ سایدا گونئی آذربایجانلی و خوراسان تورک لرینین قاتیلیمی ایله ،تهران شوونیست -ایرقچی حاکمییتینین میللی فعاللاریمیزا قارشی اویقولامالاری،قانون سوز یاخالامالاری و ایشکنجه لری، شدت ایله قیناندی. سونرا آلمان و آذربایجانجا قطعنامه اوخوندو ، بوقطعنامه هم آلمان میللتینه داغیتیلدی و هم آلمان ایچ و دیش ایشلری ناظیرلیغینا وعین زاماندا قزه ت و ژورنال و... گونده ریلدی.چوخ یاخیندا بو آکسیانین فیلم و شکیللری سایت لاراو گون آذ تی وی واسیطه سیایله سیز لره سونولاجاق.
همن گون ساعات 16.00/20.00 آراسی 21 آذر سمیناری چوخ سایدا فیکیر صاحیبی و سویداشلاریمیزین ایشتیراکی ایله کئچیریلدیمراسیمین فیلمی و چخیشلار چوخ یاخیندا میللی مدیا واسیطه سی ایله سیز عزیز لره چاتدیریلاجاق.

قطعنامه

1385جی ایلین خورداد آیینین محتشم قیامینین دالینجا آذربایجان سیاسی - مدنی فعال لارینین اوزرینه تضيیقات، فشار و هده قورخو اولدوقجا آرتیبدير. بو سون واختلاردا ایران اسلام جمهوری سی آذربایجان تورک میلتینین ضییالیلارینا آمانسیزجاسینا هوجوما کئچیب.

بیز، بوگؤستریده ایشتراک ائدنلر ايسلام جومهوريسی رژیمی نین بو عمللرینی محکوم ائدیریک و 1325- جی ایل پهلوی رژیمینین آذزبایجانا قشون يئريتمه سينی، يوردوموزون ايشغال ائديلمه سینی و اون مینلرله آذربایجانلی نين اؤلدورولوب آتا آنا دياریندان دیدرگین سالينماسينی جيدی شکیلده قیناییريق.

ايستکلريميز:

1)1325- جی ایلین 21 آذرگونو آذربایجانین ايشغال وائله جه ده قتل عام گونو کيمی رسميتله تانینمالی دیر!

2) آنا ديليميز- آذربايجان تورکجه سی رسمی دؤولت ديلی کيمی تانينماليدير!

3)جنوبی آذربایجانین سیاسی محبوسلار ی آزاد اولونماليدير!

4)جنوبی آذربایجانین ملی و موستقیل نشریاتی نین باغلانيلماسینی محکوم ائدیریک!

5) آذربايجان تورکلرينین ساکين اولدوغو بؤلگه‌لرده اعمال اولونان ميلی ظولم و آيری سئچيجيليک سياستی نتيجه‌سينده سرمايالار کؤچور و ماهير امک گوجو گئنيش حالدا موهاجيرت ائدیر.. آذربایجانین ايجتيماعی- ايقتيصادی وضعیتی گوندن گونه پوزغونلاشير. بیز رژیمین بوسیاستلرین شیدتله محکوم ائدیریک!

6) باتی آذربایجاندا (ایراندا) ایللر بویو قارداشجاسینا یان یانا یاشایان خالقلار بعضی خارجی گوچلرین و ایران ترورچو حاکمیتی نین ایستکری دوغرولتوسوندا ایرکچی تروریست گروپلار واسطه سی ایله بیر بیرینه دوشمان ائدیلمکده دیرلر. فارس شوئنیزمینین ظولمینه معروض قالان میللتلرین ایرکچی سیاستلرین اویونونا گلمه دن دوستلوق و امکداشلیقلارینی سونسوزا قدر دوام ائتمه لری بیزیم ایستگیمیز و آرزوموزدور.




آذر آیینین 21 : همدان بولگه سینین میللت چیلری بوگونو
گونئی آزربایجانیمیزین دئولت چیلییی گونو کیمی شانلیق ائتدیلر. او جومله دن بین الخالق تشکیلات لاردا تانینان و بیر باشا گونئی آزربایجان باغیمسیز تورک جومهورییتی دئولت چیلی یینی نیشانا توتان ، قوتسال میللی بایراغیمیزی ، همدان و اونونلا اولان بیر سیرا کؤی لرین اؤنملی یئرلریندن آسیلدی.
دئمک همدان میللی حرکات ساحسینده ، آزربایجانیمیزین باشقا شهرلری کیمی گئدیر کی دئمک اوچون سؤزلری اولسون . بوگون آذر آیینین 21 آخشام گون باتان راده لرینده ، 21 آذر ایل دؤنومو ایله باغلی باشقا شهرلرله برابر شانلیغا قاتیلاراق مقدس گونئی آزربایجان میللی بایراغینی همدان ، باهار ، رزن و بیر سیرا یئرلرده آسمیشلاردیر. اونونلا یانی سیرا چئشیتلی اعلامیه لر 26 آذر سوی قیریم گونو کیمی تانیتماق و 21 آذر ، بایرام کیمی عزیز له مک اوچون داغیدیلماسیندان خبر وئریلیر کی خبرین آردینجا بونلاردان بیر سیرا شکیللر و فیلملر گؤره بیلرسینیز.
اراقلاری بو کی داغیلان شبنامه لرده هئچ بیر گؤستری یا تظاهوراتا هله لیک چاغیریلمامیشدیر آما گونئی آزربایجانین میللی بایراغی آسیلیب و اعلامیه لر یایینلانان دان سونرا امنیت قووه لری ائله اؤزلرین ایتیریبلرکی سانکی تئزلیکله بیر پیکئت کئچیریلمکده دیر.
آرتیلمالی ییق کی تخمین وورولور همدانین اؤزه ل و قووه لی پتانسیلینه گؤره میللی حرکات گئت گئده اورالاردا سورعت آلماقدادیر و بو فارس شوونیزمیله یئنی بیر ساواش جبهه سینین آچیلمیشی دئمک دیر.








گزارش کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان

– آسمک شانزده آبان ۱۳۸۶- هفتم نوامبر ۲۰۰۷
ادامه دستگیری روزنامه نگاران و فعالان آدربایجانیدستگیری و بازداشت عضو مؤسس آسمک
در حالیکه بسیاری ازفعالان مدنی و سیاسی آذربایجان شامل روزنامه نگاران٬ فعالان حقوق بشر و اساتید دانشگاه که از خرداد ماه ۱۳۸۶ به بعد دستگیر شده اند بدون محاکمه و یا صدور حکم و بدون دسترسی به وکیل هنوز در حبس به سر می برند٬ موج دستگیری فعالان آذربایجانی در ایران هنوز ادامه دارد. سه روزنامه نگار به نامهای دکتر محمد علی حیدری٬ ایلقار مرندلی (عضو هیأت مؤسس آسمک) و میر قاسم سیدین زاده جزء دستگیر شدگان هستند. همچنین خبر بازداشت محمد نصرتی دانشجوی دانشگاه آنکارا که بیش از یک ماه پیش در مرزایران و ترکیه دستگیر شده اخیراْ منتشر گشته است.علیرغم دادن اجازه ملاقات با خانواده به بعضی از زندانیان٬ سعید متین پور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر زنجانی٬ جلیل غنی لو و بهروز صفری از فعالان سیاسی زنجان٬ صالح کامرانی وکیل دادگستری و عبدالله عباسی جوان استاد دانشگاه همچنان بدون اجازه برای دسترسی به وکیل منتظر پایان بازجوییها و تحقیقات هستند. همچنین خانم لیلا حیدری همسر بهروز صفری و علیرضا متین پور برادر سعید متین پور نیز در حبس می برند.لازم به ذکر است که طبق قوانین ایران به دادگاهها اختیار داده شده است که در مرحله تحقیق وبازجویی اجازه حضور وکیل را صادر نکند. با توجه به اینکه اتهام تکراری "فعالیت بر علیه امنیت کشور" در مورد فعالان آذربایجانی به امری رایج بدل شده٬ تبصره ماده ۱۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری ـ که در خصوص جرایم علیه امنیت کشور حضور وکیل در مرحله تحقیق را منوط به اجازه دادگاه می نماید- همواره موجب محروم ماندن فعالان آذربایجانی از وکیل در ماههای اولیه بازداشت گشته است.کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ دستگیری و بازداشت عضو مؤسس خود ایلقار مرندلی (یعقوب سالکی نیا) و بازداشتهای گسترده فعالان سیاسی٬ حقوق بشر و رزنامه نگاران آذربایجانی و عدم صدور اجازه برای گرفتن وکیل مدافع٬ قرار دادن این فعالان تحت شکنجه های روحی و جسمی به منظور اعتراف گیری و تهدید خانواده های آنها جهت جلوگیری از انتشار اخبار و احوالات مربوط٬ را به شدت محکوم کرده
از رسانه های آزاد و گروهها و سازمانهای دفاع از حقوق بشر تقاضا می کند از حقوق زندانیان آذربایجانی حمایت کنند.
دستگیریهای جدید در آذربایجان
ایلقار مرندلی (یعقوب سالکی نیا) روزنامه نگار آذربایجانی٬ فعال حقوق بشر و ازبنیانگذاران کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ شب چهارشنبه نهم آبانماه توسط مأموران وزارت اطلاعات دستگیر شده است. بنا به گفته همسر ایشان خانم بهارک سالکی نیا٬ مأمورین از حوالی ساعت ۷ شب به مدت بیش از دو ساعت به جستجوی منزل پرداخته و همسرش را به همراه برخی از کتابها٬ دوربین و سایر اشیاء منزل با خود برده اند. به گفته ایشان هیچ یک از کتابهای ضبط شده ایراد قانونی نداشته اند. ایلقار مرندلی روز دوشنبه ۱۴ آبانماه در زندان اوین با همسرش ملاقات کرده است.ایلقار مرندلی ۳۴ ساله٬ اهل مرند و فارغ اتحصیل دانشگاه تبریز بوده و در زمینه چاپ و نشر و امور تبلیغاتی اشتغال دارد٬ فعالیت مطبوعاتی او از ۱۵ سال قبل آغاز شده و در نشریاتی همچون روزنامه سلام٬ فروغ آزادی و هفته نامه های عصر آزادی٬ امید زنجان٬ شمس تبریز٬ نوید آذربایجان٬ احرار و مجلاتی همچون سس٬ چاغری و یول نوشته است. ایلقار مرندلی همچنین به خاطر همکاریهایش با دانشجویان آذربایجانی در طراحی٬ چاپ و نشر بسیاری از نشریات دانشجویی معروف در حرکتهای دانشجویان آذربایجانی نیز نقشی تأثیرگذار داشته است.مرندلی آذرماه سال ۱۳۸۱ در تأسیس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ شرکت داشت و اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ همزمان با دستگیری اعضای آسمک در شهرهای اورمیه٬ زنجان٬ کرج و تهران به مدت دو روز بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت. او همچنین عضو مؤسس خانه فرزندان آذزبایجان (آذربایجان گنجلر ائوی) می باشد. این N.G.O از فعالترین سازمانهای غیر دولتی آذربایجانی در تهران بوده و در بعضی ازشهرهای آذربایجان از جمله مراغه و مرند شعبه دارد.
دکتر محمدعلی حیدری روزنامه نگار و استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز و مراغه روز پنجم آبان ۱۳۸۶حوالی ساعت چهار بعد از ظهر هنگام خروج از محل کارش واقع در خيابان بهشتی تهران توسط نيروهای وزارت اطلاعات دستگیر شده است. مامورين بعد از دستگيری ايشان او را به منزل شخصی اش برده و بعد از تفتیش منزل٬ کتابها٬ دست نوشته های ايشان و لب تاب هم منزلی اش را نيز با خود برده اند.دکتر حیدری مدير مسئول نشريه "دوزگون خبر" دانشگاه تهران و دبير "کانون نشريات دانشجوئی آذربايجان" بوده است. او مقالات متعددی در زمینه حرکت آذربایجان در نشريات مختلف منتشر کرده است. حيدری دارای مدرک دکترای روابط بين الملل از دانشگاه تهران و همچنین کارمند قسمت روابط بين الملل وزارت تعاون می باشد. او چهل ساله و اهل شهرستان مرند است.
میر قاسم سیدین زاده روزنامه نگار و فعال سابق دانشجویی روز پنجشنبه دهم آبان در تهران بازداشت شده و هم اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود.سیدین زاده فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران و مفسر سیاسی روزنامه همشهری می باشد. او در دوران دانشجویی صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه دانشجویی تورکی - فارسی "دوزگون خبر" دانشگاه تهران بوده که بعد از فارغ التحصیلی او توسط دکتر محمد علی حیدری به نشر خود ادامه داد. سیدین زاده، ۲۷ ساله، اهل شهرستان جلفا است.
محمد نصرتی فعال حرکت ملی آذربایجان و دانشجوی دوره فوق لیسانس رشته آمار دانشگاه آنکارا از حدود چهل روز قبل درزندان اوین تهران به سر می برد. نصرتی سوم مهرماه امسال در حالیکه برای عیادت مادر بیمارش عازم ایران بود در مرز ایران و ترکیه به همراه همسرش شهرزاد آزرمی ( دانشجوی مقطع دکترای زبان انگلیسی دانشگاه آنکارا) توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بود. یک هفته بعد از دستگیری و بعد از درگذشت مادر محمد نصرتی او و همسرش آزاد شدند ولی نصرتی بعد ازشرکت در مراسم ترحیم مادرش دوباره به زندان اوین بازگردانده شد. خانم شهرزاد آزرمی که خود نیز حدود یک هفته در بازداشت به سر برد٬ دوشنبه ۱۴ آبان در زندان اوین با همسرش ملاقات کرده است. محمد نصرتی تا کنون با وکیل تماس نداشته است. به دلیل تحت فشار قرار گرفتن خانواده نصرتی ازطرف نهادهای امنیتی خبر مربوط به این بازداشت بسیار دیر منتشر شده است. نصرتی ۳۳ ساله و اهل شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی می باشد

آخرین وضعیت زندانیان
بهروز صفری و جلیل غنی لو فعالان حرکت ملی آذربایجان زنجان که از اوائل خرداد ۱۳۸۶ و چند روز بعد ازسالگرد اعتراضات سراسری آذربایجانیها بر علیه کاریکاتور تحقیر آمیز روزنامه ایران بازداشت شده اند٬ به زندان صفرآباد زنجان منتقل گشته اند. خانم لیلا حیدری همسر بهروز صفری و علیرضا متین پور برادر سعید متین پور نیز که از ششم شهریور ۱۳۸۶ بازداشت شده اند٬ در همین زندان به سر می برند. روزنامه نگار سعید متین پور دیگر فعال زنجانی که بیش از پنج ماه پیش بازداشت شده است هنوز در بلاتکلیفی است. درخواست محمد رضا فقیهی عضو انجمن دفاع از زندانیان برای بر عهده گرفتن وکالت سعید متین پور رد شده است.عبدالله عباسی جوان استاد دانشگاه شهید رجایی تهران٬ صالح کامرانی وکیل شناخته شده آذربایجانی٬ ایلقار مرندلی و محمد نصرتی که در زندان اوین تهران به سر می برند با خانواده های خود دیدار کرده اند. به گفته یدالله عباسی جوان برادرش عبدالله به طرزغیر قابل باوری ضعیف و لاغر شده است. دیگر خانواده ها هم ازنامناسب بودن وضعیت روحی زندانیان خبر داده اند٬ خانم مینا اصغری همسر صالح کامرانی نگران سلامت همسرش است که به گفته او ازناراحتی قلبی رنج می برد.
ائلیاز یئکانلی(علی خدابخش) روزنامه نگار و از نویسندگان هفته نامه توقیف شده "صدای اورمیه" که از ۲۱ آذر ۱۳۸۵ در زندان اورمیه به سر می برد٬ برای یک مرخصی ۲۰ روزه از زندان ارومیه خارج شده است. طبق حکم صادره از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۸۶ مدت حبس یک ساله ائلیازیئکانلی تمام خواهد شد. یئکانلی به عضویت در حزب گایپ (حزب استقلال آذربایجان جنوبی) و ترویج افکار پان تورکیستی از طریق نوشتن مقالات و سخنرانی متهم بوده است. در حکم صادره ذکر شده که او موقع دستگیری در ۲۱ آذر ۱۳۸۵(سالروز تاسیس حکومت ملی آذربایجان در سال ۱۳۲۴) کیفی پر ازپوستر سید جعفر پیشه وری رئیس حکومت ملی آذربایجان و اعلامیه به همراه داشته است.
همچنین مصطفی میدان نورد و دانشجو هادی حمیدی (اورمیه)٬ ابراهیم معینی و رضا پاشایی (سولدوز - نقده)٬ عباس لسانی (اردبیل)٬ امیر عباس بنایی کاظمی (تبریز)همچنان در زندان به سر می برند.جواد حسن پور فعال حرکت ملی آذربایجان در اهر روز ۳۰ مهر با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اهر آزاد شده است. حسن پور روز ۱۲ شهریور در تبریز دستگیر شده بود.حبیب مهری از فعالان حرکت ملی آذربایجان در تبریز که ۲۴ مهرماه در این شهر دستگیر شده بود به قید ضمانت آزاد شده است.مسعود سلطانی از فعالان حرکت ملی آذربایجان که حدود چهار ماه پيش در شهرستان موغان (گرمی) بازداشت شده بود، به قید ضمانت از زندان اردبیل آزاد شد

احکام صادره برای فعالان
حکم شلاق رامین بهرام نژاد، سیامک توسلی و حسن بالایی و ؟ خاکپور چهار تن از فعالین موغانی حرکت ملی آذربایجان که به جرم شرکت در اعتراضات خرداد ۱۳۸۵ در تبریز بازداشت شده و از طرف دادگاه انقلاب تبریز به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند به اجرا گذاشته شد.بنا به گزارشات رسیده از اردبیل، رامین صادقی اصل، فعال اردبیلی که قبل از اعتراضات روز جهاني زبان مادری (۲۱ فوریه ۲۰۰۷) بازداشت شده بود از طرف شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان اردبيل به ۵۰ ضربه شلاق و سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است.حکم حبس منصور جدی و دانشجو عسگر اکبرزاده فعالان اردبیلی که در جریان اعتراضات مهر ماه سال ۱۳۸۵ (اعتراض به عدم تدریس زبان تورکی درمدارس) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند از سوی شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان اردبیل تأیید شد. شعبه ۱۰۵ دادگاه عمومی استان اردبیل دو فعال مذکور را به چهار ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.وکیل دادگستری سيد محمدرضا فقيهی در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشته٬ لايحه تجديد نظرخواهی نسبت به حكم صادره برای موكش امیر حسین موحدی را در دادگاه انقلاب مشكين شهر ثبت كرده است. امیر حسین موحدی روزنامه نگار مشگین شهری (خیاو) بابت اتهام عضويت در گروه غيرقانونی با قصد برهم زدن امنيت ملی به پنج ماه حبس تعزيری و از بابت تبليغ عليه نظام به تحمل چهار ماه حبس محكوم شده بود كه اين چهار ماه به مدت ۲ سال تعليق شده است.
نشریاتنشريه دانشجوئی "آدديم" كه توسط دانشجويان آذربايجانی در دانشگاه پيام نور گرمی به زبانهای تورکی و فارسی منتشر می شد توسط مسئولين دانشگاه توقيف گرديده است

محاکمه فعالان
دادگاه فعالین سیاسی میاندوآب (قوشاچای) در شهرستان مهاباد برگزارشد. در این دادگاه بهبود قلیزاده، جلال کویدریلو، شاهین حسنی، داریوش عندلیبیان، محسن فرامرزی، بهکام محمدی، علی سلطانی، مصطفی دولتخواه، مرتضی لک، عین اله آهنگری، امیر ثقفی، امیرآقازاده، ولی اله ظهرابی و یوسف شکریان حضور داشتند. بسیاری ازاین فعالان سیاسی اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ قبل از آغازاعتراضات سراسری مردم آذربایجان در اول خرداد دستگیر و بعد ازحدود یک حبس ماه آزاد شده بودند. فعالان مذکور در انتظار صدور حکم به سر می برند.
به امید آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتیکمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان – آسمکعلیرضا جوانبخت سخنگوی کمیته
quluncu@gmail.com

گزارش کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان

– آسمک شانزده آبان ۱۳۸۶- هفتم نوامبر ۲۰۰۷
ادامه دستگیری روزنامه نگاران و فعالان آدربایجانیدستگیری و بازداشت عضو مؤسس آسمک
در حالیکه بسیاری ازفعالان مدنی و سیاسی آذربایجان شامل روزنامه نگاران٬ فعالان حقوق بشر و اساتید دانشگاه که از خرداد ماه ۱۳۸۶ به بعد دستگیر شده اند بدون محاکمه و یا صدور حکم و بدون دسترسی به وکیل هنوز در حبس به سر می برند٬ موج دستگیری فعالان آذربایجانی در ایران هنوز ادامه دارد. سه روزنامه نگار به نامهای دکتر محمد علی حیدری٬ ایلقار مرندلی (عضو هیأت مؤسس آسمک) و میر قاسم سیدین زاده جزء دستگیر شدگان هستند. همچنین خبر بازداشت محمد نصرتی دانشجوی دانشگاه آنکارا که بیش از یک ماه پیش در مرزایران و ترکیه دستگیر شده اخیراْ منتشر گشته است.علیرغم دادن اجازه ملاقات با خانواده به بعضی از زندانیان٬ سعید متین پور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر زنجانی٬ جلیل غنی لو و بهروز صفری از فعالان سیاسی زنجان٬ صالح کامرانی وکیل دادگستری و عبدالله عباسی جوان استاد دانشگاه همچنان بدون اجازه برای دسترسی به وکیل منتظر پایان بازجوییها و تحقیقات هستند. همچنین خانم لیلا حیدری همسر بهروز صفری و علیرضا متین پور برادر سعید متین پور نیز در حبس می برند.لازم به ذکر است که طبق قوانین ایران به دادگاهها اختیار داده شده است که در مرحله تحقیق وبازجویی اجازه حضور وکیل را صادر نکند. با توجه به اینکه اتهام تکراری "فعالیت بر علیه امنیت کشور" در مورد فعالان آذربایجانی به امری رایج بدل شده٬ تبصره ماده ۱۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری ـ که در خصوص جرایم علیه امنیت کشور حضور وکیل در مرحله تحقیق را منوط به اجازه دادگاه می نماید- همواره موجب محروم ماندن فعالان آذربایجانی از وکیل در ماههای اولیه بازداشت گشته است.کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ دستگیری و بازداشت عضو مؤسس خود ایلقار مرندلی (یعقوب سالکی نیا) و بازداشتهای گسترده فعالان سیاسی٬ حقوق بشر و رزنامه نگاران آذربایجانی و عدم صدور اجازه برای گرفتن وکیل مدافع٬ قرار دادن این فعالان تحت شکنجه های روحی و جسمی به منظور اعتراف گیری و تهدید خانواده های آنها جهت جلوگیری از انتشار اخبار و احوالات مربوط٬ را به شدت محکوم کرده و از رسانه های آزاد و گروهها و سازمانهای دفاع از حقوق بشر تقاضا می کند از حقوق زندانیان آذربایجانی حمایت کنند.
دستگیریهای جدید در آذربایجان
ایلقار مرندلی (یعقوب سالکی نیا) روزنامه نگار آذربایجانی٬ فعال حقوق بشر و ازبنیانگذاران کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ شب چهارشنبه نهم آبانماه توسط مأموران وزارت اطلاعات دستگیر شده است. بنا به گفته همسر ایشان خانم بهارک سالکی نیا٬ مأمورین از حوالی ساعت ۷ شب به مدت بیش از دو ساعت به جستجوی منزل پرداخته و همسرش را به همراه برخی از کتابها٬ دوربین و سایر اشیاء منزل با خود برده اند. به گفته ایشان هیچ یک از کتابهای ضبط شده ایراد قانونی نداشته اند. ایلقار مرندلی روز دوشنبه ۱۴ آبانماه در زندان اوین با همسرش ملاقات کرده است.ایلقار مرندلی ۳۴ ساله٬ اهل مرند و فارغ اتحصیل دانشگاه تبریز بوده و در زمینه چاپ و نشر و امور تبلیغاتی اشتغال دارد٬ فعالیت مطبوعاتی او از ۱۵ سال قبل آغاز شده و در نشریاتی همچون روزنامه سلام٬ فروغ آزادی و هفته نامه های عصر آزادی٬ امید زنجان٬ شمس تبریز٬ نوید آذربایجان٬ احرار و مجلاتی همچون سس٬ چاغری و یول نوشته است. ایلقار مرندلی همچنین به خاطر همکاریهایش با دانشجویان آذربایجانی در طراحی٬ چاپ و نشر بسیاری از نشریات دانشجویی معروف در حرکتهای دانشجویان آذربایجانی نیز نقشی تأثیرگذار داشته است.مرندلی آذرماه سال ۱۳۸۱ در تأسیس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ شرکت داشت و اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ همزمان با دستگیری اعضای آسمک در شهرهای اورمیه٬ زنجان٬ کرج و تهران به مدت دو روز بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت. او همچنین عضو مؤسس خانه فرزندان آذزبایجان (آذربایجان گنجلر ائوی) می باشد. این N.G.O از فعالترین سازمانهای غیر دولتی آذربایجانی در تهران بوده و در بعضی ازشهرهای آذربایجان از جمله مراغه و مرند شعبه دارد.
دکتر محمدعلی حیدری روزنامه نگار و استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز و مراغه روز پنجم آبان ۱۳۸۶حوالی ساعت چهار بعد از ظهر هنگام خروج از محل کارش واقع در خيابان بهشتی تهران توسط نيروهای وزارت اطلاعات دستگیر شده است. مامورين بعد از دستگيری ايشان او را به منزل شخصی اش برده و بعد از تفتیش منزل٬ کتابها٬ دست نوشته های ايشان و لب تاب هم منزلی اش را نيز با خود برده اند.دکتر حیدری مدير مسئول نشريه "دوزگون خبر" دانشگاه تهران و دبير "کانون نشريات دانشجوئی آذربايجان" بوده است. او مقالات متعددی در زمینه حرکت آذربایجان در نشريات مختلف منتشر کرده است. حيدری دارای مدرک دکترای روابط بين الملل از دانشگاه تهران و همچنین کارمند قسمت روابط بين الملل وزارت تعاون می باشد. او چهل ساله و اهل شهرستان مرند است.
میر قاسم سیدین زاده روزنامه نگار و فعال سابق دانشجویی روز پنجشنبه دهم آبان در تهران بازداشت شده و هم اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود.سیدین زاده فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران و مفسر سیاسی روزنامه همشهری می باشد. او در دوران دانشجویی صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه دانشجویی تورکی - فارسی "دوزگون خبر" دانشگاه تهران بوده که بعد از فارغ التحصیلی او توسط دکتر محمد علی حیدری به نشر خود ادامه داد. سیدین زاده، ۲۷ ساله، اهل شهرستان جلفا است.
محمد نصرتی فعال حرکت ملی آذربایجان و دانشجوی دوره فوق لیسانس رشته آمار دانشگاه آنکارا از حدود چهل روز قبل درزندان اوین تهران به سر می برد. نصرتی سوم مهرماه امسال در حالیکه برای عیادت مادر بیمارش عازم ایران بود در مرز ایران و ترکیه به همراه همسرش شهرزاد آزرمی ( دانشجوی مقطع دکترای زبان انگلیسی دانشگاه آنکارا) توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بود. یک هفته بعد از دستگیری و بعد از درگذشت مادر محمد نصرتی او و همسرش آزاد شدند ولی نصرتی بعد ازشرکت در مراسم ترحیم مادرش دوباره به زندان اوین بازگردانده شد. خانم شهرزاد آزرمی که خود نیز حدود یک هفته در بازداشت به سر برد٬ دوشنبه ۱۴ آبان در زندان اوین با همسرش ملاقات کرده است. محمد نصرتی تا کنون با وکیل تماس نداشته است. به دلیل تحت فشار قرار گرفتن خانواده نصرتی ازطرف نهادهای امنیتی خبر مربوط به این بازداشت بسیار دیر منتشر شده است. نصرتی ۳۳ ساله و اهل شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی می باشد.
آخرین وضعیت زندانیان
بهروز صفری و جلیل غنی لو فعالان حرکت ملی آذربایجان زنجان که از اوائل خرداد ۱۳۸۶ و چند روز بعد ازسالگرد اعتراضات سراسری آذربایجانیها بر علیه کاریکاتور تحقیر آمیز روزنامه ایران بازداشت شده اند٬ به زندان صفرآباد زنجان منتقل گشته اند. خانم لیلا حیدری همسر بهروز صفری و علیرضا متین پور برادر سعید متین پور نیز که از ششم شهریور ۱۳۸۶ بازداشت شده اند٬ در همین زندان به سر می برند. روزنامه نگار سعید متین پور دیگر فعال زنجانی که بیش از پنج ماه پیش بازداشت شده است هنوز در بلاتکلیفی است. درخواست محمد رضا فقیهی عضو انجمن دفاع از زندانیان برای بر عهده گرفتن وکالت سعید متین پور رد شده است.عبدالله عباسی جوان استاد دانشگاه شهید رجایی تهران٬ صالح کامرانی وکیل شناخته شده آذربایجانی٬ ایلقار مرندلی و محمد نصرتی که در زندان اوین تهران به سر می برند با خانواده های خود دیدار کرده اند. به گفته یدالله عباسی جوان برادرش عبدالله به طرزغیر قابل باوری ضعیف و لاغر شده است. دیگر خانواده ها هم ازنامناسب بودن وضعیت روحی زندانیان خبر داده اند٬ خانم مینا اصغری همسر صالح کامرانی نگران سلامت همسرش است که به گفته او ازناراحتی قلبی رنج می برد.
ائلیاز یئکانلی(علی خدابخش) روزنامه نگار و از نویسندگان هفته نامه توقیف شده "صدای اورمیه" که از ۲۱ آذر ۱۳۸۵ در زندان اورمیه به سر می برد٬ برای یک مرخصی ۲۰ روزه از زندان ارومیه خارج شده است. طبق حکم صادره از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۸۶ مدت حبس یک ساله ائلیازیئکانلی تمام خواهد شد. یئکانلی به عضویت در حزب گایپ (حزب استقلال آذربایجان جنوبی) و ترویج افکار پان تورکیستی از طریق نوشتن مقالات و سخنرانی متهم بوده است. در حکم صادره ذکر شده که او موقع دستگیری در ۲۱ آذر ۱۳۸۵(سالروز تاسیس حکومت ملی آذربایجان در سال ۱۳۲۴) کیفی پر ازپوستر سید جعفر پیشه وری رئیس حکومت ملی آذربایجان و اعلامیه به همراه داشته است.
همچنین مصطفی میدان نورد و دانشجو هادی حمیدی (اورمیه)٬ ابراهیم معینی و رضا پاشایی (سولدوز - نقده)٬ عباس لسانی (اردبیل)٬ امیر عباس بنایی کاظمی (تبریز)همچنان در زندان به سر می برند.جواد حسن پور فعال حرکت ملی آذربایجان در اهر روز ۳۰ مهر با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اهر آزاد شده است. حسن پور روز ۱۲ شهریور در تبریز دستگیر شده بود.حبیب مهری از فعالان حرکت ملی آذربایجان در تبریز که ۲۴ مهرماه در این شهر دستگیر شده بود به قید ضمانت آزاد شده است.مسعود سلطانی از فعالان حرکت ملی آذربایجان که حدود چهار ماه پيش در شهرستان موغان (گرمی) بازداشت شده بود، به قید ضمانت از زندان اردبیل آزاد شد.
احکام صادره برای فعالان
حکم شلاق رامین بهرام نژاد، سیامک توسلی و حسن بالایی و ؟ خاکپور چهار تن از فعالین موغانی حرکت ملی آذربایجان که به جرم شرکت در اعتراضات خرداد ۱۳۸۵ در تبریز بازداشت شده و از طرف دادگاه انقلاب تبریز به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند به اجرا گذاشته شد.بنا به گزارشات رسیده از اردبیل، رامین صادقی اصل، فعال اردبیلی که قبل از اعتراضات روز جهاني زبان مادری (۲۱ فوریه ۲۰۰۷) بازداشت شده بود از طرف شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان اردبيل به ۵۰ ضربه شلاق و سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است.حکم حبس منصور جدی و دانشجو عسگر اکبرزاده فعالان اردبیلی که در جریان اعتراضات مهر ماه سال ۱۳۸۵ (اعتراض به عدم تدریس زبان تورکی درمدارس) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند از سوی شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان اردبیل تأیید شد. شعبه ۱۰۵ دادگاه عمومی استان اردبیل دو فعال مذکور را به چهار ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.وکیل دادگستری سيد محمدرضا فقيهی در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشته٬ لايحه تجديد نظرخواهی نسبت به حكم صادره برای موكش امیر حسین موحدی را در دادگاه انقلاب مشكين شهر ثبت كرده است. امیر حسین موحدی روزنامه نگار مشگین شهری (خیاو) بابت اتهام عضويت در گروه غيرقانونی با قصد برهم زدن امنيت ملی به پنج ماه حبس تعزيری و از بابت تبليغ عليه نظام به تحمل چهار ماه حبس محكوم شده بود كه اين چهار ماه به مدت ۲ سال تعليق شده است.
نشریاتنشريه دانشجوئی "آدديم" كه توسط دانشجويان آذربايجانی در دانشگاه پيام نور گرمی به زبانهای تورکی و فارسی منتشر می شد توسط مسئولين دانشگاه توقيف گرديده است.
محاکمه فعالان
دادگاه فعالین سیاسی میاندوآب (قوشاچای) در شهرستان مهاباد برگزارشد. در این دادگاه بهبود قلیزاده، جلال کویدریلو، شاهین حسنی، داریوش عندلیبیان، محسن فرامرزی، بهکام محمدی، علی سلطانی، مصطفی دولتخواه، مرتضی لک، عین اله آهنگری، امیر ثقفی، امیرآقازاده، ولی اله ظهرابی و یوسف شکریان حضور داشتند. بسیاری ازاین فعالان سیاسی اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ قبل از آغازاعتراضات سراسری مردم آذربایجان در اول خرداد دستگیر و بعد ازحدود یک حبس ماه آزاد شده بودند. فعالان مذکور در انتظار صدور حکم به سر می برند.
به امید آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتیکمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان – آسمکعلیرضا جوانبخت سخنگوی کمیته
quluncu@gmail.com

ملاقات با سعید متین پور پس از 7 ماه



حق:امروز دوشنبه 26 آذر 1386 خانواده های سعید متین پور،جلیل غنی لو،لیلی حیدری و بهروز صفری توانستند در زندان اوین از نزدیک با آنها ملاقات بکنند.
به گفته خانواده این زندانیان، وضعیت جسمانی آنها چندان رضایت بخش نبوده است و آنها به شدت کاهش وزن داده اند.
بنا به گفته عطیه طاهری این برای اولین بار است که وی پس از 7 ماه با سعید ملاقات کرده است.و به گفته ایشان سعید به شدت کاهش وزن داده و موهای سر وی نیز دچار ریزش شده است.
همچنین به گفته خانم طاهری پس از 7 ماه زندان انفرادی از دیروز سعید به بند عمومی منتقل شده است.

Sunday, December 16, 2007

دیدار جمع کثیری از فعالان حرکت ملی آذربایجان و فعالین سیاسی شهر زنجان با خانواده های سعید متین پوروجلیل غنیلو


بعد از ظهر امروز جمعه 23 آذر 1386 جمع کثیری از فعالین حرکت ملی آذربایجان و نمایندگان سازمان ادوار تحکیم،حزب مشارکت وسازمان مجاهدین با خانواده های سعید متین پور و جلیل غنی لو در شهر زنجان دیدار کردند.در این دیدار که در فضایی صمیمی برگزار شد عطیه طاهری،توکل غنی لو وهمچنین پدر جلیل و تعدادی دیگر از حاضران به ایراد سخنرانی پرداختند.

مشروح گزارش این دیدار متعاقبا منتشر خواهد گردید.

متن زیر قسمتهایی از نوشته عطیه طاهری همسرسعید است که احساسات حاضران را برانگیخت:
یاغیش هاوانین شاخداسین آلیب یئری آق رنگ ایله بویویاندا ساعات اون اولمامیشدی.
بو ایل قار چوخ گئج گلدی.آما چوخ گوزل گلدی...
هئچ بیلمه دیم اوره گیم نه زامان چیرپینتییا دوشدو.سعید زینداندا اولماسایدی پنجره دالیندان قارین یاغماسینا گوز تیکمیش دی.یوخسا ائشیکده قار آلتیندا قدم وورماغا چیخمش دی...
آخشاما کیمی کیلاسلاردا نه گئچدی بیلمه دیم.

بیانیه جمعی از فعالین فرهنگی و سیاسی آذربایجان در مورد بازداشت باقی

یکشنبه,۲۵ آذر ۱۳۸۶
با گذشت حدود دو ماه از بازداشت آقای عمادالدین باقی – پژوهشگر ، فعال حقوق بشر و رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان – هنوز وضعیت ایشان مشخص نشده و وی حتی از حق ملاقات با خانواده و برگزاری دادگاه عادلانه با حضور هیئت منصفه برخوردار نشده است و تلاشهای خانواده و وکلای ایشان به نتیجه ای نرسیده است.
در حالی که افراد و گروهها با توجه به عقاید و تفکرات و منش قربانیان نقض حقوق بشر دست به سیاسی کاری زده و عمدا در مورد بسیاری از زندانیان – از جمله زندانیان سیاسی هویت طلب و نقض حقوق بشر در آذربایجان - سکوت پیشه می کنند باقی از معدود شخصیتهایی است که فارغ از پیشینه و نگرش و تعلقات سیاسی افراد ، تنها به بحث حقوق بشر همت می گماشت و معیارش فقط موازین حقوقی و انسانی بود . دفاع ایشان و انجمن دفاع از حقوق زندانیان از زندانیان هویت طلب آذربایجان نمونه ای از این صداقت و شهامت می باشد.
ما امضاکنندگان به عنوان جمعی از فعالین فرهنگی و سیاسی آذربایجان با قدردانی از زحمات باقی خواستار آزادی ایشان و سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم .
سیروس ابراهیم نژاد ، سعیده اسلامی ، اکبر آزاد ، امین امامی، آیدین انگوتی ، توحید احمدیان ، علی احسانی ، شهباز ابراهیم نژاد ، رشید اقدامی ، ودود اسدی ، اوختای بابایی ، ایواز بیات ، دورال بربسته ، حبیب بدلی ، مجید پژوهفام ، فتح ا.. جباری ، سینا جهانبخش ، علیرضا جوانبخت ، یاشار حکاک پور ، سمیه حکمتیان ، شهین حیدری ، فاطمه حیدری ، علیرضا حقی ، حسن راشدی ، حسن رحیمی ، ناصر رضاپور، فاخته زمانی ، یونس زارعیون ، علی سلطانی ، عیسی سجادی ، حسن شریفی ، نوید شیخ السلامی ، وحید شیخ بگلو ، آیدین شفیعی ، علیرضا شعبانی ، امید شکری ، بهارک شکورنژاد ، سیروس شیری ، علیرضا صرافی ، عطیه طاهری ، ابوالفضل عابدی ، زمان عبداللهی ، داوود عظیم زاده ، ناصر علیزاده ، زهرا عنایتی ، داریوش عندلیبییان ،رسول علمشاه ، محمود فضلی ، سمیه فلاحیان ، بهبود قلی زاده ، اکبر قربانی ، محرم کامرانی ، ایلقار کریمی ، جلال کودعلیلو ، عباس لسانی ، رقیه لسانی ، علی محمدی ، بهکام محمدی ، نسرین محمدی ، نوید محمدی ، ژیلا محمدخانی ، صیاد محمدیان ، یاسر محمدیان ، سعید موغانلی ، علیرضا میرزایی ، عباس نعیمی ، سعید نعیمی ، تایماز نظمی ، جواد نوری ، غفار وقری ، رحیم واحدی ، حامد یگانه پور ، نادر یزدانی ، کیانوش یوسفی

هشت دانشجوی دانشگاه بوعلی همدان به کمیته انضباطی احضار شدند


شنبه,۲۴ آذر ۱۳۸۶
آزاد تبریز- خبرنامه امیرکبیر: در پی برگزاری چندین تجمع و برنامه مختلف در هفته های اخیر در دانشگاه بوعلی همدان توسط انجمن اسلامی و دیگر فعالین دانشجویی، جمعی از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شدند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر پوریا شریفیان، عضو شورای صنفی دانشگاه بوعلی سینا، نجمه معصومی، محمد صیادی، امین نظری، دبیر انجمن اسلامی منتخب دانشجویان همدان، مهدی جمالوند، رضا جعفریان، سیاوش حاتم و مهدی مسافر به خاطر شرکت در تجمعات اعتراض آمیز اخیر دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا به کمیته انضباطی فراخوانده شدند. همچنین در خبر دیگری که در وبلاگ داشنجویان دانشگاه همدان آمده زمزمه های صدور حکم یک ترم تعلیق از تحصیل برای امین نظری، دبیر انجمن اسلامی منتخب دانشجویان همدان، که مجری برنامه «دانشگاه، آخرین سنگر آزادی» نیز بود در دانشگاه هر روز قوی تر می گردد. قابل توجه این که از ابتدای سال تحصیلی جاری امین نظری در پی کوچکترین اعتراض دانشجویی در دانشگاه به کمیته انضباطی فراخوانده شده است

اکبر لکستانی به داداگاه انقلاب خوی فراخوانده شده است


شنبه,۲۴ آذر ۱۳۸۶
ماکو نیوز- اکبر لکستانی منتخب اول شورای اسلامی شهر شوط و رئیس این شورا، به دادگاه انقلاب خوی فراخوانده شد. وی که از فعالان حقوق بشر و دبیر جبهه متحد ترک زبانان ایران نیز می باشد در این باره به ماکو نیوز گفت : بهار امسال با شکایتی که از من شده بود به مدت یک ماه در بازداشت بودم که با قرار 40 میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدم .لکستانی ادامه داد: هم اکنون احضاریه ای به دستم رسیده است که باید در هفده دیماه امسال در دادگاه انقلاب اسلامی خوی حاضر شوم. وی دلیل اصلی احضار خود را سخنرانی در مسجد جامع شوط برای عدم استقبال مردم از رئیس جمهور در شهریور سال قبل و همچنین ارسال لیست کشته شدگان و زخمی های حوادث شهرهای آذربایجان در دو سال قبل با سربرگ شورای شهر شوط و امضا و مهر شورای شهر شوط به سازمان ملل و همچنین مصاحبه با رسانه های خارجی و اعتراض بخاطر رد صلاحیت خود در شورای اسلامی دوره سوم بصورت علنی در صحن مجلس شورای اسلامی دانست.

محكوميت ۹ تن از معلمان همدان به ۹۱ روز حبس


شنبه,۲۴ آذر ۱۳۸۶
آزاد تبریز- 9 تن از اعضاي كانون صنفي معمان از سوي شعبه 106 دادگاه جزايي همدان به تحمل 91 روز حبس محكوم شدند. يوسف زارعي، مجيد فروزانفر، جلال نادري، يوسف رفاهيت، هادي غلامي، نادر قديمي، علي نجفي، محمود جليليان و علي صادقي فروردين امسال در جريان اعتراضات صنفي معلمان از سوي مأموران امنيتي دستگير و مدت 9 روز در سلول انفرادي در بازداشت بسر برده‌اند. پرونده اين فعالان صنفي با شكايت ستاد خبري اطلاعات همدان از سوي دادسراي انقلاب همدان به دادگاه جزايي ارسال و شعبه 106 به رياست قاضي قادري نسب به استناد ماده 698 قانون مجازات اسلامي و كيفرخواست صادره از دادگاه انقلاب هر يك از متهمين را به تحمل 91 روز حبس با ايام بازداشت قبلي محكوم نمود. در حكم صادره اتهام اين افراد تشويش اذهان عمومي از طريق تشويق ساير معلمان به اعتصاب غيرقانوني، تعطيلي مدارس، تجمع و تحصن غيرقانوني و نشر اطلاعيه با توجه به گزارش اداره اطلاعات عنوان شده است. حكم در تاريخ پنجشنبه 22 آذرماه 86 به متهمين ابلاغ شده است.

تصویر حکم دلاور تبریزی ، محمدرضا عوض پور


تصویر حکم دلاور تبریزی ، محمدرضا عوض پور

در این حکم قاضی با استناد به گفته های دادستان ! و به اتهام عضویت در دسته ها و گروه های غیر مجاز رای به 5 ماه حبس برای محمدرضای عزیز می دهد .



آذربایجان اویرنجی حرکاتی - تبریز

هادی حمیدی شفیق فعال دانشجوئی آذربایجان در سلول انفرادی


اویرنجی نیوز- هادی حمیدی شفیق از روز چهارشنبه به سلول انفرادی منتقل شده است. منابع موثق علت این امر را پرس و جوی وی در مورد زندانیان علی اللهی از احمد زاده، معاون زندان ارومیه می دانند. زندانیان علی اللهی مدتیست که به مکانی نامعلوم منتقل شده اند.

بازداشت یکی از فعالین هویت طلب مرند


مهندس علی حسن زاده مرزیباد یکی از فعالین حرکت ملی آذربایجان در مرند عصر روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه به هنگام بازگشت به خانه ٬در مسیر تبریز به مرند توسط مامورین اداره اطلاعات بازداشت شد.همچنین ماموران این اداره ٬ ظهر همان روز به خانه حسن زاده یورش برده وضمن تفتیش وحشیانه منزل وی٬ کلیه کتابها وکیس کامپیوتر وی را به همراه خود بردند و تا کنون هیچ اطلاعی از محل نگهداری حسن زاده دردست نیست.لازم به ذکر است که بازداشت حسن زاده دومین بازداشت در عرض هفته گذشته در مرند است.

وبلاگ صالح کامرانی: خبرهای منتشره در مورد آزادی و و منع وکالت ایشان بی اساس است


شنبه,۲۴ آذر ۱۳۸۶
آزاد تبریز- شغل وکالتشان از زبان همسرشان در سایت دوستاق پخش شد و این خبر در اکثر سایت های خبری حرکت ملی آذربایجان پخش شد. به دنبال پخش این خبر، خبرنگار سایت بدنبال منبع این خبر بود تا اینکه امروز توانست با خانم مینا اصغری(همسر آقای کامرانی) تماس گرفته و صحت و سقم این مطلب را جویا شود. بنا به گزارش خبرنگار وبلاگ همه این مظالب را تکذیب کرده اند. همچنین خانم اصغری از تمامی فعالین حرکت ملی آذربایجان خواسته اند تا از پخش اخبار به زبان خانواده اصغری اجتناب کنند، چه بسا این اخبار بیشتر باعث تخریب آقای کامرانی می شود.خانم اصغری در ادامه به خبرنگار وبلاگ فرموده اند: ما بیشتر از بقیه از آزادی آقای کامرانی استقبال می کنیم و چنین خبری نه از سوی من و نه از سوی خانواده پدری ایشان مورد تایید است. همچنین خبر مربوط به اخراج آقای کامرانی از وکالتشان نیز از سوی قاضی حداد اعلام نشده است. خانواده آقای کامرانی از انتشار این خبر بشدت ناراحت هستند و امیدوارند که انتشار چنین خبرهایی در آینده از سوی وبلاگ های وزینی مانند دوستاق تکرار نشود.
به امید آزادی تمامی دوستان دربند

اجرای مراسم نور افشانیبه مناسبت ۲۱ آذر در اورمیه


اورمونیوز(۲۱ آذر ۱۳۸۶): عصر امروز ۲۱ آذردر نقاط مختلف شهر اورميه به مناسبت شصت و دومين سالگرد تاسيس حكومت ملی آذربايجان و رسمی شدن زبان توركی مراسم بسیار زیبای نور افشانی برگزار شد.
به گزارش خبر نگار اورمونيوز اين مراسم ساعت ۶:۳۰ دقيقه عصر بصورت همزمان در چندين فلكه و ميدان اصلي شهر با فشفشه ها و منورهای رنگارنگ و پر قدرت اجرا گرديد كه توجه عابرين و سرنشينان اتومبيل های در حال گذر را به خود جلب كرده بود. لازم به ذكر است كه از حوالی ساعت ۴ عصر نيروهای لباس شخصی و مو تور سوران نيروی انتظامی در خيابان امام و خيابان عطايی و ميدان مركز حضور يافته بودند ولی هنگام اجرای مراسم نور افشانی اين نيروها نيز سردر گم فقط به تماشای مراسم نور افشانی پرداختند. تا كنون خبری از دستگيری فعالين ملي آذربايجان دريافت نشده است و تلاش خواهد شد در ساعات آينده تصاوير اين مراسم ارسال شود.
مراسم جشن و نورافشانی ۲۱ آذر همه ساله در بسیاری از شهرهای آذربایجان خصوصا اورمیه برگزار می شود. این جشن به مناسبت تشکیل حکومت ملی آذربایجان از طرف فرقه دموکرات آذربایجان به رهبری سیدجعفر پیشه وری و رسمی شدن زبان تورکی آذربایجانی صورت می گیرد. حکومت ملی آذربایجان اصلاحات مدرن و قابل توجهی از جمله تأسیس دانشگاه تبریز و تدریس کنب درسی به زبان تورکی آذربایجانی در مدارس انجام داد. رئیس کابینه این حکومت سید جعفر پیشه وری یک نویسنده٬ روزنامه نگار و آزادیخواه مترقی بود. حکومت ملی آذربایجان آذرماه ۱۳۲۵ با حمله ارتش تهران به آذربایجان پایان یافت. دهها هزار نفر از هواداران حکومت اعدام٬ تیرباران و قتل عام شدند. تعداد تبعید شدگان به نقاط مختلف ایران و مهاجرین به آذربایجان شمالی نیز بیش از پنجاه هزار نفر بوده است. شهید محمدامین آزادوطن رئیس فرقه دموکرات آذربایجان در اورمیه توسط ارتش شاهنشاهی اعدام شد.

Wednesday, December 12, 2007

بيانيه جنبش دانشجوئي آذربايجان بمناسبت سالروز 21 آذرماه 1324


توپراغیم آزادلیق دوغاجاق صاباح...

اويرنجي- 62 سال پيش مبارزی نستوه و متفكری دردمند به اميد سعادت و تعالي ملت آذربایجان كه در عصر پيدايش دولت مدرن در معرض تبعيض نژادي و زباني قرار داشت، به اتفاق همسنگرانش بر پروژه بزرگ و تاريخي حكومت ملي در آذربايجان امضا نهاد. پيشه وري نيك مي دانست كه گذشت زمان باعث تقويت سياست آسيميلاسيون رضاخاني توسط محمد رضا شاه گرديده و ملت آذربايجان را از هستي ساقط خواهد نمود. وي اگرچه سالها در اردوگاه چپ به اميد برابري و برادري ملتها توقف نمود ولي به موقع به اين حقيقت تاريخي پي برد كه سعادت ملی و سرنوشت آذربايجان نه در اردوگاه چپ بلكه در برگشت به اصالت خويشتن و بنيان نهادن حكومتي دمكراتيك در آذربايجان است. اگرچه در طول يك قرن گذشته همواره آذربايجان عرصه ظهور و حضور افكار نوين، در گذرگاه سنت به مدرنيسم قرار داشت، اما حكومت ملي آذربايجان پرافتخارترین رویداد دوران معاصر حيات سياسي آذربايجان است. این فراز از تاریخ ملت آذربایجان در ادامه مبارزات انجمن غيبي ستارخان و حكومت آزاديستان شيخ محمد خياباني قابل ارزيابي است. حكومت پرافتخار ملي آذربايجان متاسفانه از بد حادثه قرباني نقطه آغازين جنگ سرد بين غرب و شرق گرديد. این حکومت پس از یک سال قربانی معامله های پشت پرده استعمارگران خارجی روس و انگلوساکسون و ریاکاری های استعمارگران داخلی تهران نشین گردید. اين حكومت تنهاي تنها ماند، بطوريكه حكومت وقت جمهوري تركيه نيز از هر گونه ياري بدان خودداري ورزيد. اما در عرض يك سال تحولات بزرگ اقتصادي، علمي و اجتماعي را رقم زد. آموزش بزبان مادري، تاسيس دانشگاه ملي، اعطاي حق راي به زنان، تقسيم اراضي خالصه بين زارعين، ايجاد ايستگاه راديوئي، تاسيس مراكر بهزيستي براي يتيمان و زنان بي سرپرست، آسفالت خيابانها و جاده هاي آذربايجان و حركت بسوي شهرسازي و ساختارهاي دولت مدرن و ... پروژه هاي بزرگي بودند كه حكومت ملي آذربايجان در عرض تنها يكسال و آنهم در شست و دو سال پيش انجام داد. امیدهای نوشکفته ملت آذربایجان با قربانی کردن هزاران انسان و سقوط حکومت ملی در زیر چکمه های ارتش تهران پژمرده گردید.
اينك پس از 62 سال در حالي ياد و خاطره حكومت ملي و شهيد پيشه وري را گرامي مي داريم كه 35 ميليون انسان در آذربايجان از ابتدائي ترين حقوق انساني و ملي خود كه همانا تحصيل بزبان مادري و داشتن حق تعیین سرنوشت خویش می باشد، محروم بوده و در معرض تبعيض نژادي و زباني گسترده قرار دارد. زندانهاي ارتجاع آپارتایدی پر از جوانان غيوري است كه تنها بجرم مبارزه براي احقاق حقوق انساني خود در سياهچالهاي انفرادي رژيم گرفتارند. آري 62 سال است كه آذربايجان همچنان در حسرت زندگي آزادانه و سربلندانه دوران حكومت ملي بسر مي برد. آنچه كه حداقل از 15 سال پيش در محافل روشنفكري و دانشجوئي آذربايجان تحت عنوان حركت ملي در جريان است در واقع تلاشي خستگي ناپذير براي رسيدن به آرمان حق تعیین سرنوشت ملی است که 62 سال پيش حکومت ملی آذربایجان خواستار آن بود. اگرچه مروري بر تاريخ گذشته و بياد آوردن آخرين وضعيت حيات سياسي آذربايجان دردآور است اما جوانان اين مرز و بوم سالهاست كه به اين نوع دردها خو كرده اند. اينك پس از 62 سال جوانان آذربايجان در دانشگاههاي كشور آرمانهای شهیدان حکومت ملی آذربایجان را در دلها و اندیشه هایشان مرور می کنند. دوباره پيمان مي بندند كه حتي اگر 62 سال ديگر هم بگذرد آرمانهاي حكومت ملي را تحقق ببخشند. خيزش اخير ملت آذربايجان حكايت مرگ و زندگي است. يا زندگي شرافتمندانه همانند ساير ملل جهان و يا مرگ با عزت در گوشه هاي زندان رژيم آپارتايدي. و صد البته که ترجیح جوانان آذربایجان یک زندگی شرافتمندانه، متمدنانه و آزاد است.
جنبش دانشجویی آذربایجان علیرغم حفظ دیدگاه انتقادی نسبت به دوره یک ساله حکومت ملی و شخص پیشه وری بر بزرگی و اهمیت این رویداد تاریخی تاکید دارد و با افتخار تمام از فداکاری های قهرمانان ملی خود در برقراری حکومت ملی ياد کرده و به روح بلند تمامي شهداي راه آزادي آذربايجان و بخصوص شهید پیشه وری درود مي فرستد. جنبش دانشجوئي در تلاش است كه بتواند پا به پاي ساير فعالين آذربايجان در شناساندن راه و آرمان مقدس پيشه وري و حكومت ملي آذربايجان قدمهای بزرگی بردارد. اميد است نهادهاي حقوق بشري فعال آذربايجان بتوانند نگاه انسانهاي آزاده جهان را به چگونگي سقوط حكومت ملي آذربايجان و شهادت نزديك به سي هزار انسان مظلوم آذربايجاني معطوف كنند. حكومت خودكامه و دست نشانده پهلوي و اعقاب و انصار آنها بايد اتهام نسل كشي در آذربايجان 62 سال پيش را بر گردن گيرند. روشنفكران حقيقت طلب می بايد بدور از نگاههاي مصلحت آميز و ايدئولوژيك به نسل كشي در آذربايجان اعتراف كنند.
جنبش دانشجوئي آذربايجان در يك كلام با تعظيم در برابر روح بلند همه شهداي راه آزادي آذربايجان اعلام مي دارد كه اي رهبر بزرگ و نابغه حكومت ملي آذربايجان مطمئمن باش كه راهت ادامه دارد.

گله جك بيزيمدير
سه شنبه بیستم آذر 1386
http://www.oyrenci.com

شیرزاد حاجیلو، دبیر موسسه اورین خوی دستگیر شد


ویرنجی نیوز- صبح روز 20 آذر ماموران دولتی با ابلاغ حکم جلب شیرزاد حاجیلو، دبیر موسسه غیر دولتی اورین خوی، را دستگیر و به زندان خوی انتقال دادند.
این شاعر مبارز، در جریان تظاهرات روز جهانی زبان مادری، در اسفند ماه سال 85 دستگیر شده و پس از 13 روز بازجوئی در دادگاه انقلاب خوی در یک محاکمه فرمایشی توسط قاضی نوروزی به اتهام ارتباط با گروههای پان ترکیست و به استناد ماده 500 مجازات اسلامی به حداکثر مجازات یعنی یکسال حبس تعزیری محکوم شد. اعتراض وی به حکم صادره از دادگاه مذکور منجر به تشکیل دادگاه تجدیدنظر بصورت غیابی گردید که حکم صادره را از یکسال به سه ماه و یک روز تقلیل داد.
این درحالی است که بر خلاف معمول، درست 2 هفته پس از صدور حکم، دستور جلب وی نیز صادر شده است.
لازم بذکر است، با توجه به تصویب و اجرای برنامه های متنوع جهانی توسط سازمان های بین المللی جهت بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در 21 فوریه (2 اسفند) فعالین هویت طلب آذربایجان نیز این روز را به عنوان نماد اعتراض به تضییق حقوق اولیه ملت آذربایجان گرامی میدارند.
به امید آزادی او و دیگر زندانیان سیاسی آذربایجان که در دادگاههای فرمایشی به خاطر دفاع از ابتدائی ترین حقوق انسانی خود محاکمه و به حبس های ناعادلانه محکوم میشوند.

صمد قربانی سپهر فعال هویت طلب همدانی آزاد شد




میللی شورا- سه شنبه 20 آذرماه - براساس اخبار رسیده هویت طلب غیور همدانی، صمد قربانی سپهر بعد از تحمل 26 روز حبس، ساعت 19 روز گذشته از اسارت رژیم آپارتاید آزاد شد. اتهامات این فرزند غیور آذربایجان پان تورکیسم، عضویت در گروههای غیر قانونی و شرکت در مراسمهای غیر قانونی است.صمد متولد 1358/6/2 در استان همدان، شهر بهار و روستای زاقا بوده و فارغ التحصیل رشته ی مهندسی کشاورزی از دانشگاه تهران است. وی از قریحه ای نغز نیز در سرایش اشعار توکی برخوردار می باشد.

اخراج صالح کامرانی وکیل هویت طلب از شغل وکالت به دستور قاضی حداد


چهارشنبه,۲۱ آذر ۱۳۸۶
- .دوستاق :صالح کامرانی وکیل دادگستری و از مدافعان حقوق بشر در آذربایجان که از۴ ماه پیش در زندان اوین به سر می برد به اخراج از شغل وکالت محکوم شد. یکی از نزدیکان کامرانی در مصاحبه با خبرنگار وبلاگ دوستاق اعلام گفت :”قاضی حداد به همسر صالح گفته است نامه ای به کانون وکلای استان تهران خواهد نوشت وخواهان لغو پروانه وکالت کامرانی خواهد شد”همچنین وی افزود :”قاضی به همسر صالح گفته است که با در دست داشتن سند روز یکشنبه ۲۵/۹/۸۶ به این شعبه مراجعه نماید تابا دادن وثیقه اقدام به آزادی صالح نماید” کامرانی یکی از مدافعان حقوق بشر در آذربایجان محسوب می شود که تا کنون وکالت چندین تن از فعالین آذربایجان همچون عباس لسانی را بر عهده داشت و در جریان قیام مردمی آذربایجان در سال ۸۵ به مدت ۳ ماه در زندان به سر برد وسپس به یک میلیون تومان جریمه محکوم گشت

آخرین اخبار و گزارشات تکمیلی از وضعیت فعالین ملی و ادامه مبارزات مدنی در آذربایجان


چهارشنبه,۲۱ آذر ۱۳۸۶
آزاد تبریز- بر اساس اخبار منتشره از سوی سایتهای حقوق بشری و جنبش دانشجوئی آذربایجان در هفته گذشته نیز آذربایجان فضای متلاطمی را پشت سر گذاشته است.اویرنجی نیوز ارگان جنبش دانشجوئی آذربایجان در خبری اعلام نمود که انتشارات اندیشه نو در تهران که به نشر کتابهای ترکی اقدام می کند روز شنبه ۱۷ آذرماه تو سط وزارت اطلاعات پلمپ گردید. این انتشارات که مغازه کوچکی در طبقه دوم پاساژ فیروزه میدان انقلاب می باشد با عرضه کتابهای ترکی به عنوان تنها منبع و مرجع کتابها و نشریات ترکی در تهران شناخته می شود و تاکنون با انتشار دهها جلد کتاب خدمات مهمی به فرهنگ ملی آذربایجان نموده است.همچنین سایت میللی شورا در خبری اعلام نمود که کتاب فروشی آراز در شهرستان بناب به جرم فروش کتابهای ترکی توسط اداره اطلاعات بناب تعطیل شده است.در حالی که بیش از دویست روز از بازداشت انفرادی سعید متین پور فعال حقوق بشر آذربایجان می گذرد کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور چهارمین بیانیه خود را منتشر نمود. در این بیانیه آمده است:
در حالی که ۲۰۰ روز از دستگیری سعید متین پور فعال حقوق بشر، روزنامه نگار و فعال حرکت ملی آذربایجان می گذرد وی کماکان در شرایط نامطلوب و در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برد و بازداشت غیر قانونی وی همچنان ادامه دارد. متین پور در سالهای گذشته تلاش بسیاری در جهت بازتاب موارد نقض حقوق بشر در آذربایجان داشته و به نظر می رسد که ادامه بازداشت وی در چنین شرایطی نشانگر عدم تحمل فعالینی است که در جهت بهبود شرایط حقوق بشر تلاش می نمایند. سعید در ۲۰۰ روز گذشته نه تنها از حق ملاقات محروم بوده بلکه حتی اجازه مکالمه تلفنی نیز به سختی به ایشان داده شده است لذا این مسئله بر میزان نگرانی ها در رابطه با سلامتی سعید نیز افزوده است. متاسفانه در این مدت علیرغم اعتراضات فعالان و سازمانهای مدافع حقوق بشر داخلی و بین المللی متاسفانه تاکنون تغییری در نحوه برخورد با ایشان و سایر زندانیان سیاسی آذربایجان به عمل نیامده است. بنا به اظهار همسر ایشان خانم عطیه طاهری از بیش از یک ماه پیش سعید تنها یکبار با خانواده خود تماس گرفته و طی مکالمه کوتاهی خبر از انتقال مجدد خود از زندان اداره اطلاعات شهر زنجان به بند ۲۰۹ زندان اوین داده است. این در حالیست که دستگاه امنیتی با نگهداری سعید در سلولهای انفرادی و قطع ارتباط وی با دنیای خارج از زندان که از مصادیق فشارهای روانی و شکنجه روحی تلقی می شوند آشکارا در در حال نقض اصل ٣٨ قانون اساسی می باشد. همچنین علیرغم اینکه طبق بند ٣ ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که داشتن وکیل در تمام مراحل تحقیقات اولیه را حق متهم می داند تاکنون سعید متین پور حتی از داشتن وکیل نیز محروم بوده است. با توجه به وضعیت نگران کننده وی، “کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور”ضمن تاکید بر فعالیتهای مدنی سعید نسبت به ادامه بازداشت وی در وضعیت بلاتکلیفی و شرایط نامناسب هشدار می دهد. کمیته با اعلام نگرانی از سلامتی سعید و با توجه به اینکه وی کماکان از حق ملاقات با وکیل و اعضای خانواده خود محروم است خواستار دیدار خانواده و وکیل وی در شرایط مناسب با ایشان می باشد. کمیته لازم میداند مجددا تعهد دولت جمهوری اسلامی را نسبت به میثاق نامه های بین المللی حقوق بشر و قانون اساسی را یادآور گردیده و در این راستا بار دیگر به مسئولین قضایی و دستگاه امنیتی نسبت به نقض قوانین در رابطه با سعید متین پور و همچنین سایر زندانیان سیاسی آذربایجان هشدار می دهد. “کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور” ادامه بازداشت سعید را فاقد وجاهت قانونی می داند و خواستار رسیدگی سریع،عادلانه و قانونی به پرونده وی می باشد.همچنین وبلاگ ارمو نیز خبر از صدور حکم حبس دادگاه انقلاب برای یک فعال دانشجوئی آذربایجان داد. بر اساس خبر اورمو نیوز اکبر پاشایی دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه اورمیه و دبیر کانون دانشجویی استاد شهریاردانشگاه اورمیه از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اورمیه (قاضی درویشی) به یک سال حبس که به مدت سه سال تعلیق می شود٬ محکوم گردید. حکم صادره امروز هیجدهم آذرماه به وی ابلاغ شده است. اکبر پاشایی دبیر کانون دانشجویی “استاد شهریار” دانشگاه اورمیه روز اول خرداد ماه امسال همزمان با سالگرد اعتراضات گسترده تورکهای آذربایجان در سال ۱۳۸۵ توسط مآمورین حراست دانشگاه ارومیه به عوامل اداره اطلاعات تحویل داده شد. دستگیری پاشایی توسط حراست دانشگاه پس از یورش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به خانه وی و پیدا نکردن او در خانه صورت گرفته بود. مأمورین با شکستن درب منزل وارد خانه شده و پس از تفتیش وسایل خانه کتاب و جزوه های دانشجو را به همراه کامپیوتر او با خود برده بودند. او پس از هفته ها بازجویی توأم با شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان ارومیه منتقل گشته و دهم تیرماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. وی از روز ۱۹ خرداد به مدت ۴ روز در اعتراض به رفتار نیروهای امنیتی دست به اعتصاب غذا زده بود. دادگاه این فعال دانشجویی ۲۵ مرداد ۱۳۸۶ برگزار شد. در این دادگاه از او در مورد همکاری با نشریه “اویانیش”، تبلیغ و فراخوانی مردم جهت تظاهرات خرداد ٨۵ از طریق ارسال اس.ام.اس و قرائت بیانیه در تحصن خردادماه ۱۳۸۵ دانشجویان دانشگاه اورمیه بر علیه روزنامه ایران٬ سوال شد. در حکم صادره از طرف قاضی درویشی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه٬ اتهام پاشایی “هواداری و تبلیغ به نفع گروه گایپ” (حزب استقلال آذربایجان جنوبی) ذکر شده است. طبق حکم صادره٬ دادگاه علیرغم انکار اتهامات وارده از طرف پاشایی بزه انتسابی را محرز دانسته٬ و او را به یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی که به مدت سه سال تعلیق خواهد شد٬ محکوم نموده است. پاشایی از طرف کمیته انضباطی دانشگاه اورمیه نیز به مدت یکسال از حق تحصیل محروم شده است. پاشایی قبلاً بارها در رابطه با آنچه از طرف اداره اطلاعات اورمیه فعالیتهای پانتورکیستی نامیده میشود و همچنین فعالیتهایش در کانون استاد شهریار احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. فعالیت کانون دانشجویی استاد شهریار دانشگاه اورمیه قبل از دستگیری وی از طرف مسئولین متوقف شده بود. اکبر پاشایی اتهامات وارده بر او و دیگر دانشجویان را بی اساس و هدف از وارد کردن چنین اتهاماتی را جلوگیری از فعالیتهای هویت طلبانه دانشجویان آذربایجانی می داند.در خبری دیگر که توسط وبلاق دوستاق منتشر گردید داود خداکرمی فعال دانشجوئی آذربایجان در دانشگاه زنجان به اتهام فعالیتهای هویت طالبانه از دانشگاه اخراج گردیده است. به گزارش خبرنگار وبلاگ دوستاق از زنجان٬ دانشگاه زنجان٬ داوود خداکرمی دبیر جمعیت اسلامی این دانشگاه و فعال دانشجویی ترک را به دلیل فعالیتهای هویت طلبی ترکی و با بهانه های واهی از این دانشگاه اخراج کرد. خداکرمی دبیری جمعیت اسلامی دانشجویان ومدیر مسئولی نشریه دانشجویی آچیق سوز را بر عهده داشت و با چند نشریه هویت طلب ترکی از جمله قیزیل اوزن٬ زنگان سوزلری٬ آراز سسی همکاری داشت. همچنین وی در اعتراضات دانشجویی دانشگاههای استان زنجان بر علیه توهین روزنامه ایران در خرداد۱۳۸۵ نقش عمده ای داشت. دانشگاه زنجان چند ماه پیش تمامی این نشریات را به صورت فله ای توقیف و در عملی خارج از قانون وبدون اطلاع هیات نظارت مرکزی وزارت علوم اقدام به پلمپ دفتر جمعیت اسلامی دانشجویان که یک تشکل دانشجویی ترکی محسوب می شد نمود. این نخستین باری نیست که دستگاههای امنیتی با مسئله هویت طلبی در این دانشگاه برخورد می کنند و دستگیری و صدور حکم یکسال زندان برای رضا عباسی عضو هیات موسس جمعیت اسلامی و بازداشت سعید نعیمی عضو هیات موسس جمعیت اسلامی و دستگیری یاشارحکاک پور وریحانه پورغنی از اعضای شورای مرکزی این تشکل و دستگیری چندین تن از اعضای این تشکل در جشن روزجهانی زبان مادری در سبزه میدان زنجان نمونه هایی از برخورد وزارت اطلاعات با مسئله هویت طلبی ترکی در این دانشگاه به شمار می روند که نشان از عدم تحمل دستگاههای امنیتی در برابر خواستهای مدنی دانشجویان ترک دارد.همچنین در خبری دیگر اویرنجی نیوز از به تشنج کشیده شدن مراسم سخنرانی محسن آرمین در دانشگاه تبریز خبر داد. اویرنجی نیوز نوشت:جلسه پرسش و پاسخ با حضور محسن آرمین عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به مناسبت ۱۶ آذر در دانشگاه تبریز توسط فراکسیون روشنفکری انجمن اسلامی تبریز روز یکشنبه ۱٨/۹/٨۶ برگزار شد. اگرچه ابتدا مسئولین دانشگاه اجازه برگزاری این برنامه را در تالار وحدت داده بودند، اما در روز اجرای برنامه از تصمیم خود منصرف شدند که در نتیجه برنامه در محل شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز و علوم پزشکی برگزار گردید. عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی سخنان خود را در مورد روابط ایران و آمریکا در مقطع کنونی شروع کرد و با انتقاد شدید از عملکرد دولت احمدی نژاد، نگرانی خود را از اشتباهات احمدی نژاد در عرصه های داخلی و خارجی اظهار کرد. نحوه سخنرانی آرمین نشانگر این نکته بود که وی هیچ آشنایی با فضای دانشگاه تبریز ندارد چرا که با اتمام سخنرانی وی و آغاز پرسش پاسخ، وی نتوانست در برابر انتقادات و پرسش های دانشجویان هویت طلب پاسخ قانع کننده ای در دفاع از خود و جریان اصلاحات انجام دهد. دانشجویان هویت طلبی که در این مراسم توانستند سوال خود را مطرح کنند با اشاره به اهانت ها و برخوردهایی که با ملل مختلف ایران بالاخص مردم آذربایجان در دوران اصلاحات انجام می گرفت، شروع به انتقاد از محسن آرمین نمودند. از جمله سوالات دانشجویان هویت طلب دانشگاه تبریز واکنش سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و اصلاح طلبان نسبت به قیام ملت آذربایجان در خرداد ماه ٨۵ بود که بدون پاسخ باقی ماند. یکی از دانشجویان با اشاره به سابقه تاریخی ترک ستیزی در ایران بعد از مشروطه، از تقویت این تئوری در دوران اصلاحات انتقاد کرد. همچنین دانشجویان هویت طلب هنگام طرح سوالات خود، از دانشجویان محروم از تحصیل در دانشگاه تبریز یاد نمودند که با استقبال گسترده حضار روبرو گشت. محسن آرمین در پاسخ به این سوالات اگرچه به برخی اقدامت دوران اصلاحات اشاره نمود، اما نتوانست پاسخ مناسب و قانع کننده ای به دانشجویان هویت طلب ارائه دهد. با توجه به حضور گسترده دانشجویان هویت طلب، برگزارکنندگان این مراسم که از طیف روشنفکری انجمن اسلامی بودند، اجازه طرح سوالات بیشتر را به این دانشجویان ندادند که با اعتراض گسترده دانشجویان مواجه شدند که به مشاجره بین برگزارکنندگان و دانشجویان انجامید. در این میان برخی از اعضای بسیج دانشجویی از فرصت استفاده کرده و اقدام به هتاکی به دانشجویان و مهمان برنامه نمودند که در نهایت موجب شد برنامه با تشنج و برخوردهای لفظی به پایان برسد. از نکات جالب توجه این برنامه می توان به سر دادن شعار “یاشاسین آذربایجان” دانشجویان دانشگاه تبریز پس از اتمام برنامه اشاره نمود.همچنین اویرنجی نیوز در خبر دیگری نوشت که محسن آرمین در تاریخ هجدهم آذر ماه در محل ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان استان آذربایجان شرقی بمناسبت روز دانشجو اقدام به سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی ضمن نقد سیاست های خارجی و سیاست های اقتصادی دولت احمدی ن‍ژاد شعار آشتی ملی را شعاری فاقد موضوعیت دانست و اظهار نمود که مسئله ما جنگ بین گروه ها نیست بلکه یک عده همه چیز را انحصارا در اختیار گرفته و اجازه مشارکت سایر گروه ها و مردم را نمی دهند و کشور را بسوی بحران می برند. وی در پایان خواستار حضور جدی مردم در انتخابات شد. در پایان جلسه آقای رضا حبیبی عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت استان و عضو طیف طرفدار ملی - مذهبی های انجمن دانشگاه تبریز با حضور در پشت تریبون اظهار کرد که کلیه هویت طلبان آذربایجان تجزیه طلب هستند و از اصلاح طلبان خواست که از تعامل با هویت طلبان پرهیز نموده و در تقابل با این جریان اجتماعی به ایستند.

تبرئه مصطفی عوض پور از حکم ۲ سال زندان


چهارشنبه,۲۱ آذر ۱۳۸۶
- حکم حبس 2 ساله مصطفی عوض پور از سوی دادگاه تجدید نظر ملغی اعلام شده و وی از اتهامات انتسابی تبرئه شد. این فعال سیاسی حرکت ملی آذربایجان روز 16 فروردین 86 شبانه در منزل توسط نیروهای امنیتی به همراه دو برادر خود، مرتضی و محمدرضا دستگیر شده و به مدت 46 روز در بازداشت به سر برده بود که 30 روز آن در انفرادی سپری شده بود. در این پرونده وی به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده است. مصطفی عوض پور در شهریور 86 نیز دستگیر شده است. در این دستگیری نیز وی ساعت 7 صبح به همراه دو برادرش دستگیر شده و به مدت 22 روز در بازداشت نیروهای امنیتی بوده است.وی طی این 22 روز 10 روز در انفرادی به سر برده بود. همچنین در اعتراض به رفتار نادرست نیروهای امنیتی دست به اعتصاب غذای 4 روزه زده بود. در این پرونده وی به 2 سال حبس تعزیری محکوم شد که دادگاه تجدید نظر این حکم را ملغی و وی را از اتهامات انتسابی تبرئه کرد.

بیانیه شماره 4 کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور


وجدانهای بیدار
انسانهای آزاده

در حالی که 200 روز از دستگیری سعید متین پور فعال حقوق بشر،روزنامه نگار و فعال حرکت ملی آذربایجان می گذرد وی کماکان در شرایط نامطلوب و در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برد و بازداشت غیر قانونی وی همچنان ادامه دارد. متین پور در سالهای گذشته تلاش بسیاری در جهت بازتاب موارد نقض حقوق بشر در آذربایجان داشته و به نظر می رسد که ادامه بازداشت وی در چنین شرایطی نشانگر عدم تحمل فعالینی است که در جهت بهبود شرایط حقوق بشر تلاش می نمایند.
سعید در 200 روز گذشته نه تنها از حق ملاقات محروم بوده بلکه حتی اجازه مکالمه تلفنی نیز به سختی به ایشان داده شده است لذا این مسئله بر میزان نگرانی ها در رابطه با سلامتی سعید نیز افزوده است.متاسفانه در این مدت علیرغم اعتراضات فعالان و سازمانهای مدافع حقوق بشر داخلی و بین المللی متاسفانه تاکنون تغییری در نحوه برخورد با ایشان و سایر زندانیان سیاسی آذربایجان به عمل نیامده است.
بنا به اظهار همسر ایشان خانم عطیه طاهری از بیش از یک ماه پیش سعید تنها برای یکبار با خانواده خود تماس گرفته و طی مکالمه کوتاهی خبر از انتقال مجدد خود از زندان اداره اطلاعات شهر زنجان به بند 209 زندان اوین داده است.این در حالیست که دستگاه امنیتی با نگهداری سعید در سلولهای انفرادی و قطع ارتباط وی با دنیای خارج از زندان که از مصادیق فشارهای روانی و شکنجه روحی تلقی می شوند آشکارا در در حال نقض اصل 38 قانون اساسی می باشد.
همچنین علیرغم اینکه طبق بند 3 ماده 14 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که داشتن وکیل در تمام مراحل تحقیقات اولیه را حق متهم می داند تاکنون سعید متین پور حتی از داشتن وکیل نیز محروم بوده است.

با توجه به وضعیت نگران کننده وی، "کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور"ضمن تاکید بر فعالیتهای مدنی سعید نسبت به ادامه بازداشت وی در وضعیت بلاتکلیفی و شرایط نامناسب هشدار می دهد.
کمیته با اعلام نگرانی از سلامتی سعید و با توجه به اینکه وی کماکان از حق ملاقات با وکیل و اعضای خانواده خود محروم است خواستار دیدار خانواده و وکیل وی در شرایط مناسب با ایشان می باشد.
کمیته لازم میداند مجددا تعهد دولت جمهوری اسلامی را نسبت به میثاق نامه های بین المللی حقوق بشر و قانون اساسی را یادآور گردیده و در این راستا بار دیگر به مسئولین قضایی و دستگاه امنیتی نسبت به نقض قوانین در رابطه با سعید متین پور و همچنین سایر زندانیان سیاسی آذربایجان هشدار می دهد.
"کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور" ادامه بازداشت سعید را فاقد وجاهت قانونی می داند و خواستار رسیدگی سریع،عادلانه و قانونی به پرونده وی می باشد.

19 آذرماه 1386 کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور

Sunday, December 9, 2007

انتشارات اندیشه نو در تهران پلمپ شد

هفدهم آذر ماه: براساس اخبار ی که از تهران دریافت کرده ایم محل کتابفروشی انتشارات اندیشه نو،، واقع در میدان انقلاب،پاساژ فیروز، طبقه دوم، روز شنبه 17 آذر ماه، به هنگام ظهر، در پی مراجعه مامورین قضایی بدون توضیح خاصی پلمپ شده است!
این انتشاراتی توسط آقای یوسف فرزانه(قوسی) برادر فرهنگ دوست و سختکوش مرحوم پروفسور استاد فرزانه اداره می شد. یوسف فرزانه به رغم همه مشقاتی که طی سالهای اخیر از جانب حکومت اپارتاید متحمل شده بود همچنان با عشق و اراده به کار خود ادامه می می داد. کتابفروشی اندیشه نو تاکنون صدها جلد کتاب به زبانهای تورکی و فارسی منتشر کرده و یکی از شناخته شده ترین مراکز نشر و فروش کتاب در میان آذربایجانی ها بخصوص در تهران است.همچنین لازم به توضیح است که سال گذشته به دنبال قیامهای شکوهمند ملت آذربایجان، محل کتابفروشی در معرض تفتیش ماموران اطلاعات قرار گرفت و دهها جلد از کتب و نشریات این کتابفروشی ضبط گردید.

انتقال همه 5 فعال ترک بازداشت شده در زنجان به اوین


هفدهم آذر ماه: دوستاق: خانواده های فعالین ترک بازداشت شده در زنجان خبر از انتقال عزیزانشان به بند۲۰۹زندان اوین می دهند.
مادر سعید متین پور در مصاحبه با خبرنگار وبلاگ دوستاق در زنجان خبر از انتقال سعید متین پور٬بهروز صفری ٬جلیل غنی لو٬بهروز صفری،علیرضا متین پور ولیلا حیدری به بند ۲۰۹ زندان اوین داد.وی از ممانعت دادستان زنجان (گل محمدی)از امضا وکالت نامه سعید و علیرضا متین پور انتقاد نمود.وی افزود:"دادستان حتی از بازگرداندن اصل وکالتنامه ها به ما که امضا نشده اند امتناع می کند".وی گفت روز شنبه۱۷/۹/۸۶ جهت پیگیری پرونده به دادگستری تهران مراجعه خواهد نمود.
سعید متین پور٬بهروز صفری ٬جلیل غنی لوبیش از شش ماه است که در بازداشت موقت به سر می برند واز حق داشتن وکیل محروم بوده اند همچنین لیلا حیدری همسر بهروز صفری وعلیرضا متین پور برادر سعید متین پور نیر از چهار ماه پیش بازداشت شده اند.اتهام هیچکدام از این افراد اعلام نشده است.

بیانیه کمیته حقوق بشر سازمان ادوار تحکیم در خصوص بازداشتهای اخیر فعالان دانشجویی، قومی و حقوق بشری

شانزدهم آذر ماه: ادوارنیوز: کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران پیرامون بازداشت دانشجویان و وضعیت زندانیان عقیدتی و سیاسی بیانیه ای صادر کرد:به رغم اعتراض ها و هشدارهای مکرر و پیاپی نهادهای حقوق بشری بین المللی و داخلی از جمله این کمیته متاسفانه همچنان سیاست استفاده از زندان برای برخورد با منتقدان ، دگراندیشان و فعالان حقوق بشر از سوی بخش هائی از نهادهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در جریان است و استعمال این ابزار سرکوبگرایانه روز به روز شدت می گیرد. از این رو کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران با اذعان به این مطلب که امکان ارائه آمار دقیق و جامعی از زندانیان عقیدتی و سیاسی در سراسر کشور وجود ندارد، ضمن طرح خواسته کلی خود از حاکمیت در مورد طرد سیاست استفاده سرکوبگرایانه از زندان و نقض گسترده و نظام مند حقوق بشر، براساس گزارش های واصله پیرامون وضعیت این زندانیان ابراز نگرانی نموده و نکاتی را به اطلاع عموم می رساند. 1- دانشجویان کمیته نسبت به موج جدید بازداشت دانشجویان منتقد چند روز پیش از تجمعی از قبل اعلام شده در دانشگاه تهران به مناسبت 16 اذر هشدار می دهد. بر این اساس طی روزهای اخیر «سعید حبیبی» (عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت)، «بهروز کریمی زاده»،«انوشه آزادفر»، «الناز جمشیدی»، «احسان آزادفر»، «مهدی گرایلو»، «نادراحسنی» بازداشت شده و سعی شده است از تجمع همفکران این دانشجویان در روز 13 آذر در دانشگاه تهران ممانعت به عمل آید که این اقدامات نیروی های انتظامی و امنیتی منجر به بازداشت تعداد دیگری از دانشجویان نیز در روز 13 آذر از جمله «کیوان امیری الیاسی»، «نسیم سلطان بیگی» ، «روزبهان امیری»، «روزبه صف شکن»، «یاسر پیرحیاتی» ، «بیتا صمیمی زاده »، «امیر مهرزاد»، «علی کلایی» ، «بهزاد باقری» ، «علی سالم» ، «محسن غمين»، «‏آرش پاکزاد»، «بهرنگ فضلي»، «حامدمحمدي»، «حسن معارفي»، «ميلادمعيني» ، «سعيدخليلي»، «ياسرپيرحياتي»، «ميلادعمراني»، «هادي سالاري»، «علي صادقي»، «فرشيدفرهادي آهنگران «‏عابد توانچه» و نیز دانشجوی دیگری به نام «يونس مير حسيني» از دانشگاه شیراز شده است. کمیته حقوق بشر سازمان ضمن تاکید بر حق آزادی اعتقادات ، بیان و تشکیل تجمعات از سوی این دانشجویان و یادآوری تصریح این حقوق در قانون اساسی و تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی در زمینه حقوق جهانی بشر خواستار آزادی فوری این دانشجویان و رفع اتهام از آنان است. کمیته همچنین بازداشت ربایش گونه و یورش ناگهانی به منازل شخصی برخی دانشجویان دختر بازداشت شده و نیز دستگیری تعدادی از این دانشجویان در صحن دانشگاه را مخالف قوانین داخلی و رویه معمول در عدم ورود نیروهای انتظامی و امنیتی به داخل دانشگاه می داند و نسبت به تعرض این نیروها به صحن دانشگاه اعتراض شدید خود را اعلام می نماید. همچنین پیرو بیانیه پیشین کمیته پیرامون وضعیت دانشجویان دربند و با اعلام اعتراض مجدد و یادآوری وضعیت سه دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک تهران به نام های «احسان منصوری» ، «مجید توکلی» و « احمد قصابان» که بیش از نیمی از سال را بنا به اتهاماتی که هنوز به اثبات نرسیده در حبس گذرانده اند و شرایط نامناسب نگهداری ایشان به ویژه ضرب و شتم مجید توکلی در زندان و نیز اعتراض به تداوم بازداشت دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به نام های «علی نیکونسبتی» و «علی عزیزی» که تنها به دلیل عملکرد معترضانه و انتقادیشان نسبت به سیاست های دولتی در فضای دانشگاه ها ، اصرار بر استیفای حقوق آکادمیک دانشجویان و پی گیری حقوق سایر دانشجویان دربند بنا به مسئولیت تشکیلاتی شان بازداشت شده و با برخورد قهرآمیز نهادهای امنیتی مواجه شده اند،مجددا خواهان آزادی و رعایت حقوق هستیم. 2- فعالان حقوق بشری از زمان روی کار آمدن دولت جدید نگرش به فعالیت های سامان یافته حقوق بشری و دفاع از حقوق ملت نوعی جرم تلقی شده و حوزه عملکرد فعالان حقوق بشر به شدت تحدید و نا امن شده است. بر همین اساس آقای «عماد الدین باقی» رییس انجمن حمایت از حقوق زندانیان و از جمله برجسته ترین فعالان حقوق بشری که طی سالهای گذشته نیز چندین سال حبس را به دلیل انتقادهایش از حکومت تحمل کرده بود از تاریخ 20 مهرماه بازداشت و مجدادا به زندان منتقل شده اند، اتهامات منتسبه به ایشان ناوارد و بدون ذکر دلایل متقن و نامتناسب بوده است. کمیته حقوق بشر همچنین نسبت به وضعیت زندانی پرسابقه سیاسی و فعال شناخته شده سیاسی – اجتماعی «حشمت الله طبرزدی» که از روز 21 آبان ماه پس از احضار به دادگاه انقلاب بازداشت و به بند 350 زندان اوین منتقل شده است ، به شدت ابراز نگرانی می کند و اعلام می نماید نظر به اتمام دوره محکومیت حبس آقای طبرزدی مطابق رای نهایی صادره از سوی شعبه هفتم دیوان عالی کشور که با حذف برخی عناوین اتهامی به 7 سال حبس تعزیری کاهش یافته است با احتساب سنوات قبلی حبس ، از مردادماه سال جاری حبس ایشان بدون توجیه قانونی و نامشروع است و مقامات قضایی و مسئولان بازداشت بایستی سریعا و صریحا دلایل و توجیهات قانونی خود جهت بازداشت ایشان را اعلام نموده و با آزادی هرچه سریعتر ایشان از ادامه روند تضییع حقوق آقای طبرزدی که تنها به دلیل ابراز انتقادهایش نسبت به عملکرد حاکمیت متحمل سالها حبس شده است جلوگیری به عمل آورند. کمیته حقوق بشر سازمان همچنین نسبت به ادامه بازداشت 4 تن از قعالان حقوق بشر به نام های «عباس خرسندی» ، « سپیده پورآقایی »، «قاسم شيرزاديان» و «کوروش فرهاد خاني» که در روز 18 شهریورماه سال جاری به طور همزمان بازداشت و به بند 209 زندان اوین انتقال یافته اند اعتراض نموده و اعلام می نماید که تداوم بازداشت این افراد فاقد وجاهت قانونی بوده و با توجه به پایان یافتن تحقیقات و بازجویی ها از این افراد نگهداری بیش از حد ایشان به موجب قرار بازداشت موقت نوعی مجازات پیش از اثبات جرم است که قانونا و اخلاقا امری ممنوع و نامشروع است. 3- اقلیت قومی ترک زبان بازداشت فعالان حقوق قومیتی در استانهای آذربایجان و زنجان که از بهار سال جاری شدت یافته همچنان ادامه دارد و کمیته حقوق بشر ضمن گسترده توصیف کردن بازداشت این فعالان که در جهت استیفای حقوق مدنی و سیاسی قومیت خود می کوشند، نسبت به وضعیت تعدادی از آنها که اطلاعاتی از ایشان در دسترس کمیته قرار دارد ابراز نگراین خود را اعلام می نماید. بر این اساس شایان ذکر است که آقایان «سعید متین پور» (روزنامه نگار و فعال حقوق بشر) و «جلیل غنی لو» که بیش از 200 روز از بازداشت ایشان می گذرد از حقوق اولیه خود از جمله دسترسی به وکیل ، اطلاع از اتهامات وارده و ملاقات با خانواده محروم اند و آقای متین پور تمامی این دوره و آقای غنی لو بخش عمده ای از دوران حبس خود را در سلول های انفرادی گذرانده اند. همچنین در همین رابطه سه روزنامه نگار آذربایجانی به نامهای «دکتر محمد علی حیدری» (استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز و مراغه)٬ «ایلقار مرندلی» (ازبنیانگذاران کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان ) و «میر قاسم سیدین زاده» (روزنامه نگار و فعال سابق دانشجویی ) نیز از ابتدای آبان ماه بازداشت شده اند.در این میان «بهروز صفری» از فعالان سیاسی زنجان و« لیلا حیدری» (همسر بهروز صفری) و «علیرضا متین پور» به همراه «صالح کامرانی» وکیل دادگستری و «عبدالله عباسی جوان» (استاد دانشگاه شهید رجایی تهران) نیز در حبس به سرمی برند و از دسترسی به حقوق خود محروم اند. از این رو و نظر به استعمال قرار بازداشت موقت و مجازات حبس به مثابه نوعی ابزار سرکوب فعالیتهای حقوق بشر خواهانه ، کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران به نهادهای امنیتی و انتظامی به عنوان پاسداران حقوق شهروندان یادآور می شود که مطابق اصل سي‌وسوم قانون اساسي جمهوري اسلامي و نیز مقررات ماده9 اعلاميه جهاني حقوق بشر و بندهاي 1تا4 ماده9 ميثاق بين‌المللي حقوق مدني و سياسي است، هيچ‌كس را نمي‌توان به‌شكلي فرا يا غيرقانوني دستگير كرد، و در صورت دستگيري مطابق قانون بايستي سريعاً تفهيم اتهام شود. از سوي ديگر ماده 37 قانون آيين دادرسي كيفري اشعار مي‌دارد:«كليه قرارهاي بازداشت موقت بايد مستدل و موجه باشد و مستند قانوني و دلايل آن و حق اعتراض متهم در آن ذكر شود. كميته همچنين بدين مهم توجه مي‌دهد كه «عاملان و آمران سلب حقوق و آزادی های قانونی شهروندان بایستی توسط محکمه ای صالح و مستقل به‌سبب پايمال‌ساختن حقوق مسلم گروهي از شهروندان، مطابق ماده570 قانون مجازات اسلامي كيفر شوند.» كميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران همچنين، مراتب نگراني خود را از در خطربودن سلامت و تماميت جسماني کلیه بازداشت شدگان و محبوسین با توجه به سوابق نامطلوب مسئولان زندانها در ایران ابراز مي‌دارد و مجددا نسبت به تداوم رويه خودسرانه استفاده از مجازات حبس برای سرکوب قعالیتهای حقوق بشرخواهانه شهروندان هشدار می دهد و اعلام می نماید تداوم چنین روندی می تواند موجب کاهش بیش از پیش اعتبار دستگاه قضایی و اعمال مجازات توسط آن نزد شهروندان و افكار عمومي شود.

فشار نهادهای امنیتی برای عدم استفاده از نمادهای فرهنگی آذربایجان در نمایشگاه کتاب مراغه


16 آذر ماه: دوستاق: نمایشگاه بزرگ کتاب اداره ارشاد در مسجد ملارستم مراغه زیر فشار شوئونیسم فارس در مراغه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما از مراغه نیروهای امنیتی در مراغه از فروش پوستر رقص لزگی آذربایجانی در نمایشگاه کتاب مراغه جلوگیری کرده و اقدام به پاره نمودن این پوسترها نمودند. همچنین اداره اطلاعات مراغه مسئولین نمایشگاه را زیر فشار قرار داده اند تا از پخش موسیقی ترکی آذربایجانی (مجاز)در این نمایشگاه خودداری کنند و از زبان ترکی در تبلیغات تریبونی نمایشگاه استفاده نکنند.فشار نیروهای امنیتی در جهت عدم استفاده از زبان ترکی در این نمایشگاه و موارد مشابه، خلاف نص صریح اصل پانزدهم قانون اساسی است که تاکید میکند که استفاده از زبانهای محلی در مراکز فرهنگی و روزنامه ها ومدارس آزاد است.

آخرین خبر از دستگیر­شدگان مراسم سالگرد بزرگداشت سردار ملی " ستارخان" 1386


اؤیرنجی نیوز:مهندس صمد قربانی سپهر از اهالی همدان و فارغ­التحصیل رشته باغبانی از دانشگاه تهران در مراسم سالگرد بزرگداشت سردار ملی ستارخان 1386 دستگیر شده و به مکان نامعلومی برده شده است. خانواده ایشان تنها از دستگیری وی در این مراسم خبر دارند و تاکنون نتواسته­اند هیچگونه اطلاعات تکمیلی در مورد این فعال فرهنگی و حقوق بشر به دست بیاورند.
در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سردار ملی امسال که در فضایی فوق امنیتی برگزار شد بیش از 40 نفر از فعالین آذربایجانی بازداشت شده بودند. اکثر دستگیر شدگان تا لحظه تنظیم خبر آزاد شده­اند اما از وضعیت جسمی و مکان بازداشت مهندس صمد قربانی خبری در دست نیست. هنوز احتمال در بند بودن بعضی از چهره های ناشناخته وجود دارد.

Sunday, December 2, 2007

منصور جدی فعال فرهنگی آذربایجانی جهت گذراندن دوران محکومیت، خود را به زندان اردبیل معرفی کرد

ساوالان سسی :بنا به گزارشات رسیده از اردبیل منصور جدی، از فعالین فرهنگی آذربایجانی دیروز شنبه ۱۰ آذر جهت گذراندن دوران محکومیت، خود را به زندان اردبیل معرفی کرده است.جدی در جریان اعتراضات مهر ماه سال 85 ملت آذربایجان در اعتراض به عدم تدریس زبان ترکی در مدارس آذربایجان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و از سوی شعبه یکصدو پنجم ( 105) عمومی اردبیل ، بجرم تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل 4 ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.
منصور جدی کارمند بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ؛ جانباز 35 در صد جنگ ایران و عراق است و هم چنین 9 سال را در اسارت نیروهای عراقی به سر برده است.

Saturday, December 1, 2007

دبیر مؤسسه غیر دولتی أورین خوی به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد


اورمونیوز: شیرزاد حاجیلو دبیر مؤسسه غیر دولتی "اَورین" خوی از طرف دادگاه تجدید نظر آذربایجان غربی به سه ماه حبس و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.
شیرزاد حاجیلو در اعتراضات روز جهانی زبان مادری در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۰۶ (۲ اسفند ۱۳۸۵) توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بعد از تحمل ۱۵ روز بازداشت انفرادی با قرار وثیقه آزاد شده بود. حاجیلو بعد از محاکمه در دادگاه انقلاب خوی (قاضی نوروزی) به یک سال حبس تعزیری محکوم شد و بعد از اعتراض حکم صادره در دادگاه شعبه یکم تجدید نظر اورمیه به سه ماه حبس و یک روز حبس تعزیری تقلیل یافت. این دادگاه بدون حضور متهم (غیابی) به ریاست قاضی اکبری و قاضی حاجی زاده برگزار شد. همچنین پدر این فعال آذربایجانی نیز که در همان تاریخ به همراه فرزند خود دستگیر شده بود قبلا از سوی دادگاه انقلاب خوی به ۲۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم گردیده است.
از طرف دیگر ابراهيم جعفرزاده دبير سابق و از اعضاي هيأت مؤسس مؤسسه اورين که از سوی دادگاه انقلاب خوی به یک سال حبس تعزیری٬ دو سال تبعید به برازجان٬ سه سال محرومیت از فعالیتهای اجتماعی - سیاسی و محروميت از نمايندگي مجلس و نمايندگي شورا به مدت يک دوره محکوم شده است٬ پس از اعتراض به حکم صادره منتظر صدور حکم نهایی از دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی می باشد.

خبر فوری از سولدوز: در ادامه اعتراضات مردمی و مدنی ملت آذربایجان به سخنان و اقدامات خدیجه منصوری

خبر فوری از سولدوز: در ادامه اعتراضات مردمی و مدنی ملت آذربایجان به سخنان و اقدامات خدیجه منصوری و دوهفته نامه هاوار امروز چهارشنبه 7 آذر ماه 1386 جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز نقده در اقدامی خودجوش با صدور بیانیه ایی مراتب اعتراض و انزجار خویش را از مسائل فوق الذکر اعلام داشتند. متن این بیانیه بدینگونه است:



بسم الله الرحمان الرحیم

بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور نقده در خصوص سخنان و مطالب موهوم و تفرقه انداز خدیجه منصوری و دوهفته نامه هاوار

آذربایجان سرزمینی کهن با قدمتی برابر با تاریخ بشریت همواره یکی از کانونهای اصلی تمدن بشری بوده است و تورکهای آذربایجانی در این سرزمین زیسته اند و یکی از ارکان اصلی تمدن مشرق زمین بوده اند. که اکنون هر وجب از این خاک مقدس یادگارهای اجداد تاریخ سازمان می باشد که همگی نشانگر هویت جغرافیایی و فرهنگی مردم آذربایجان است.
متاسفانه سرزمین کهن، پهناور و غنی مان در مقاطع مختلف تاریخ معاصر مورد حمله و هجوم و تجاوزگریهای زیاده خواهان و یاغیانی همچون سیمیتقوها، بارزانی ها، قاسملوها قرار گرفته وسختی های زیادی متحمل شده است و بارها مردم تورک غرب آذربایجان بوسیله غارتگران و کوه نشینان مهاجر قتل عام شده، اموالشان به تاراج رفته است.
اکنون نیز در سایه حمایتهای برخی دولتهای زورگو و متجاوز با تحولات صورت گرفته در کشور یکپارچه عراق و نیز فعل و انفعالات سیاسی موجود در کشور تورکیه و منطقه خاورمیانه گروهکهای تروریستی pkk و pjak که بعنوان مزدوران برخی دولتها عمل میکنند احیا شده اند و با تجهیز تسلیحاتی اندیشه های شوم و خیالی تصرف و اشغال سرزمین آذربایجان را در سر می پرورانند. در این بین حامیان شهرنشین این تروریستها نیزبوسیله نفوذ در ادارات و نهادهای دولتی عملا بعنوان تریبون و طیف سیاسی این تروریستها عمل می کنند.
اخیرا خانم خدیجه منصوری عضو شورای شهر اورمیه، در مصاحبه با دوهفته نامه تفرقه انداز هاوار با سخنانی موهوم و تحریک کننده اراضی غربی آذربایجان را کردستان شمالی نامیده است، یعنی دقیقا از همان ادبیات تروریستهای کرد استفاده کرده است که این مساله موجب تحریک احساسات تورکهای غیور و آگاه غرب آذربایجان شده و اینان در طی طومارها، اخبار و مقالات، دیدارهای حضوری با مسئولان خواهان برخورد قاطع با عوامل مشکوک این قضیه شده اند.
ما جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز نقده با اعتقاد بر همزیستی مسالمت آمیز و حسن همجواری تمامی اقوام و ملل مختلف و با تاکید بر جغرافیای سرزمینی و تاریخی آذربایجان سخنان و اقدامات مرموز و مشکوک خدیجه منصوری و نشریه تفرقه انداز هاوار را محکوم کرده و خواهان برخورد مراجع زیربط با این مساله می باشیم. ما با مراجعه به حافظه تاریخی مردم شهرستان نقده که در اردیبهشت 1358 درسی تاریخی به اقلیت مهاجر کرد منطقه داد و تجاوزگران و گردنکشانی همچون قاسملو را به انفعال سیاسی سوق داد و با احترام به خاک مقدس آذربایجان که هر وجب از آن با خون شهدای گرانقدرمان سیراب است خواسته های خود را بشرح ذیل اعلام میداریم:

1-مجازات خانم خدیجه منصوری در دادگاهی صالحه که به بیان مطالب موهوم و ادبیات مشکوک وی اعتراض داریم.
2-برخورد قاطع با نشریه هاوار که به نشر اکاذیب، تفرقه افکنی بین شیعیان و سنی ها و تورکها و اقلیت کرد مهاجر منطقه پرداخته است.
3-مقابله و مبارزه قاطع با گروهکهای تروریستی pkk و pjak که در کارنامه ننگین خود علاوه بر ادعاهای ارضی بر آذربایجان کشتار سربازان و فرماندهان دلیر وطن را دارند.
4-مقابله و مبارزه جدی با پدیده قاچاق که بعنوان بزرگترین منبع مالی تروریستها محسوب میشود.

جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز نقده
آذرماه 1386

جلسه دادگاه تجديد نظر ابراهيم ساوالان (رشيدي) بدون حضور ايشان برگزار شده است


اویرنجی نیوز: دادگاه تجديد نظر ابراهيم ساوالان (رشيدي) فعال سياسي آذربايجان بدون حضور ايشان برگزار شده است. قاضي تجديد نظر شعبه دهم دادگستري آذربايجان غربي در جلسه 23/8/86 دادگاه‎ حكم 5 ماه تعزيري ايشان تاييد و حكم 20 ضربه شلاق تعزيري ايشان را به پرداخت 50 هزار تومان جريمه نقدي تغيير داده است.
اين در حالي است كه هيچ گونه احضاريه اي مبني بر حضور متهم در جلسه دادگاه صادر گرديده است.
ابراهيم رشيدي فعال سياسي آذربايجان ساكن شهرستان خييوو (مشكين شهر) موسس غير دولتي (NGO) آذرتوپراق‏(وابسته به سازمان ملي جوانان)‏ عضو هييت موسس كانون استاد شهريار دايشگاه اورميه و دبير اين كانون در چهار دوره متوالي‏ مدير مسؤول نشريه دانشجويي اولدوز‏ سردبير نشريه بولوت وعضو هييت تحريريه نشريات باخيش و اويانيش‏ مدرس زبان و ادبيات توركي در دانشگاه هاي اورميه كه در تاريخ 10/3/85 در اورميه دستگير و به مدت دو ماه در بازداشتگاه اورميه مورد بازجويي قرار گرفته بود و از طرف شهبه 102 دادگاه اورميه به تاريخ 15/2/86 به تحمل 5 ماه حبس و 20 ضربه شلاق تعزيري محكوم گرديده بود.

دو فعال حرکت ملی آذربایجان در ماکو روانه زندان شدند

اورمونیوز:به گزارش خبرنگار اورمونيوز از ماكو، دو تن از فعالان سیاسی این شهر به زندان ماکو فرستاده شده اند.محسن حسين زاده (دميرچی) و طيب ابراهيم زاده از فعالين حركت ملی آذربايجان در اعتراضات اول مهرماه ۱۳۸۵(در اعتراض به عدم تدريس زبان تركی در مدارس) توسط نيروهای امنيتی در شهر ماکو دستگير و بعد از تحمل چند روز بازداشت موقت با قرار وثيقه آزاد شده بودند.
این دو فعال با حکم صادره از طرف دادگاه انقلاب اسلامی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند و از حدود ده روز قبل جهت گذراندن مدت حبس به زندان ماکو فرستاده شده اند.

پرويز سلطاني ( آراز) دانشجوي دانشگاه اورميه به پنج ماه حبس محكوم شد

اویرنجی نیوز: پرويز سلطاني ( آراز) دانشجوي سال دوم رشته ماشين آلات كشاورزي دانشگاه اورميه وساكن شبستر که در دو خرداد 1386 ( سالگرد قيام دوم خرداد 85 اورميه ) از سوي اداره اطلاعات به مدت دو هفته بازداشت شده بود.از سوي دادگاه انقلاب اورميه در ناريخ 17/6/86 به استناد ماده 500 قانون مجازات اسلامي به تحمل 5 ماه حبس تعزيري به مدت دو سال تعليق محكوم شد.

حبس و زندان برای دانشجویان آذربایجانی

حبس و زندان برای دانشجویان آذربایجانی
گزارشی از آخرین وضعیت مبارزات ضد تبعیض زبانی - نژادی در دانشگاههای آذربایجان
اخبار روز: www.akhbar-rooz.com آدينه ۹ آذر ۱٣٨۶ - ٣۰ نوامبر ۲۰۰۷
در حالیکه چندین دانشجوی فعال آذربایجانی از جمله هادی حمیدی شفیق دانشجوی معماری دانشگاه آزاد ارومیه، مهدی نوری دانشجوی دانشگاه آزاد نقده، محمد نصرتی دانشجوی کارشناسی ارشد آمار دانشگاه آنکارا، عبداله عباسی جوان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران و همچنین چندین فعال دانشجوئی سابق از جمله سعید متین پور، صالح کامرانی، جلیل غنی لو، یعقوب سالکی نیا، میر قاسم سیدین زاده و ... در زندان هستند سایت خبری-تحلیلی اویرنجی(http://www.oyrenci.com/) منسوب به جنبش دانشجوئی آذربایجان در خبری اعلام نمود که پرویز سلطانی (آراز) دانشجوی سال دوم مهندسی ماشین آلات دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه به پنج ماه حبس تعزیری و دو سال تعلیق از تحصیل محکوم شده است. بنا به خبر اویرنجی نیوز پرویز سلطانی (آراز) دانشجوی سال دوم رشته ماشین آلات کشاورزی دانشگاه اورمیه و ساکن شبستر که در دوم خرداد ۱٣٨۶ مصادف با سالگرد قیام دوم خرداد ٨۵ اورمیه از سوی اداره کل اطلاعات شهرستان ارومیه به مدت دو هفته بازداشت شده بود، از سوی دادگاه انقلاب اورمیه به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل ۵ ماه حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم شده است. این در حالی است که اداره شاکی (اداره اطلاعات) در گزارش خود به قاضی پرونده اعلام داشته است که ایشان هیچ فعالیتی به نفع گروه های پان ترکیستی انجام نداده و صرفا‏ً برای پیش گیری از اعمالی که ممکن است در آینده انجام دهد! برای ایشان درخواست صدور حکم بازدارنده نموده است. همچنین در خبری دیگر اویرنجی نیوز اعلام نمود که ابراهیم رشیدی فعال دانشجوئی و فارغ التحصیل دانشکده مهندسی دانشگاه ارومیه غیابا به پنج ماه حبس تعزیری و پرداخت پنجاه هزار تومان جزای نقدی محکوم شده است. در خبر اویرنجی نیوز آمده است: دادگاه تجدید نظر ابراهیم رشیدی (ساوالان) فعال سیاسی آذربایجان بدون حضور ایشان برگزار شده است. قاضی تجدید نظر شعبه دهم دادگستری آذربایجان غربی در جلسه ۲٣/٨/٨۶ دادگاه‎ حکم ۵ ماه تعزیری ایشان را تایید و حکم ۲۰ ضربه شلاق تعزیری را به پرداخت ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی تغییر داده است. این در حالی است که هیچ گونه احضاریه ای مبنی بر حضور متهم در جلسه دادگاه صادر گردیده است. ابراهیم رشیدی فعال دانشجوئی- سیاسی آذربایجان ساکن شهرستان خیاو (مشکین شهر) موسس نهاد غیر دولتی (NGO) آذرتوپراق‏ (وابسته به سازمان ملی جوانان)،‏ عضو هییت موسس و دبیر کانون استاد شهریار دانشگاه اورمیه، مدیر مسوول نشریه دانشجویی اولدوز‏، سردبیر نشریه بولوت و عضو هییت تحریریه نشریات باخیش و اویانیش،‏ مدرس زبان و ادبیات تورکی در دانشگاه های اورمیه بوده است. پیش از این ابراهیم رشیدی در تاریخ ۱۰/٣/٨۵ در اورمیه دستگیر و به مدت دو ماه در بازداشتگاه اورمیه مورد بازجویی قرار گرفته بود و از طرف شعبه ۱۰۲ دادگاه اورمیه به تاریخ ۱۵/۲/٨۶ به تحمل ۵ ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم گردیده بود. از سویی دیگر مشترکا به نقل از دو منبع خبری اویرنجی و اورمو نیوز شیرزاد حاجیلو دبیر موسسه غیردولتی(N.G.O) "اَورین" خوی از طرف دادگاه تجدید نظر آذربایجان غربی به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد. شیرزاد حاجیلو در اعتراضات روز جهانی زبان مادری در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۰۶ (۲ اسفند ۱۳۸۵) توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بعد از تحمل ۱۵ روز بازداشت انفرادی با قرار وثیقه آزاد شده بود. حاجیلو بعد از محاکمه در دادگاه انقلاب خوی به ریاست قاضی نوروزی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. بعد از اعتراض به حکم صادره در دادگاه شعبه یکم تجدید نظر اورمیه، حکم وی به سه ماه و یک روز حبس تعزیری تقلیل یافت. این دادگاه بدون حضور متهم (غیابی) به ریاست قاضی اکبری و قاضی حاجی زاده برگزار شد. جالب اینکه پدر این فعال آذربایجانی نیز که در همان تاریخ به همراه فرزند خود دستگیر شده بود قبلا از سوی دادگاه انقلاب خوی به ۲۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم گردیده است. از سوی دیگر به نقل از ارمو نیوز ابراهیم جعفرزاده دبیر سابق و از اعضای هیأت موسس موسسه اورین که از سوی دادگاه انقلاب خوی به یک سال حبس تعزیری٬ دو سال تبعید به برازجان٬ سه سال محرومیت از فعالیتهای اجتماعی - سیاسی و محرومیت از نمایندگی مجلس و نمایندگی شورا به مدت یک دوره محکوم شده است٬ پس از اعتراض به حکم صادره منتظر صدور حکم نهایی از دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی می باشد. در ادامه این بازداشتها و بگیر و ببندها امکان هر گونه فعالیت مدنی و فرهنگی از دانشجویان نیز گرفته می شود. بنا به خبر اویرنجی نیوز با توجه به فارغ التحصیلی مدیر مسئول اسبق نشریه دانشجویی سایان و معرفی فرد جدید برای جایگزینی وی تاکنون دانشگاه پیام نور اردبیل از صدور مجوز انتشار نشریه برای فرد معرفی شده امتناع کرده است. این در حالیست که با توجه به آیین نامه نشریات دانشجویی؛ شورای فرهنگی دانشگاه باید در عرض هفت روز موافقت و یا مخالفت خویش را با ارائه مستندات قانونی در خصوص صلاحیت فرد معرفی شده برای انتشار نشریه عنوان نماید. ولی مسئولین دانشگاه پیام نور اردبیل با وجود گذشت بیش از ۴۵ روز، در خواست کتبی مدیر مسئول نشریه سایان را بدون پاسخ گذاشته اند. مسئولین دانشگاه در یک عمل غیر قانونی و خلاف آئین نامه صدور مجوز را منوط به بررسی سوابق تحصیلی و آموزشی فرد معرفی شده عنوان کرد ه اند. طبیعتا این عمل غیر قانونی مسئولین دانشگاه پیام نور اردبیل با توجه به موفقیت بی شمار نشریه دانشجویی سایان در جشنواره های مختلف نشریات دانشجویی نمی توتند دلیل منطقی و قانونی داشته باشد. از سوئی دیگر اویرنجی نیوز خبر داد که مسئولین دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در یک اقدام غیرقانونی به بنیان گذاران یک کانون فرهنگی زیر عنوان آذکاب جهت شرکت در مراسم کانون مذکور مجوز ندادند. مسئولان دانشگاه ضمن رد تقاضای اعضای فعلی کانون آذربایجان شناسی "آذکاب" مبنی بر حضور ایشان در جلسه و تقدیر از تلاش های نه ساله دکتر اکبر پور که به تازگی فارغ التحصیل شده است، حتی از حضور آقای "صمد نظمی" سردبیر تانسو نشریه فرهنگی-ادبی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اورمیه که ایشان نیز به تازگی فارغ التحصیل شده اند، ممانعت به عمل آوردند. این در حالیست که طبق قوانین دانشگاه علوم پزشکی اورمیه تمامی دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه تا شش ماه بعد از فارغ التحصیلی حق شرکت در برنامه های فرهنگی دانشگاه و رفت و آمد به دانشگاه را دارند. همچنین اویرنجی نیوز خبر داد که دو نشریه دانشجوئی سهند و تلنگر در دانشگاههای ارومیه و تبریز تنها پس از انتشار یک شماره توقیف و مدیر مسئولان و سردبیران آنها به حراست دانشگاه فراخوانده شده اند. در حالیکه مبارزه بی امان دانشجویان آذربایجانی بر علیه سیاستهای تبعیض نژادی-زبانی در آذربایجان ادامه دارد، مسئولان دانشگاهها و مراکز آموزشی همچنان بر ادامه سیاستهای شونیستی خود تاکید دارند. بنا به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از اردبیل، دکتر محمود ملاباشی در نشست مسوولان وزارت علوم با اساتید دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به انتقاد برخی از دانشجویان فارسی زبان مبنی بر تدریس دروس به زبان ترکی و مشکلات موجود برای برخی از دانشجویانی که به این زبان تسلط ندارند، از اساتید خواست شد که از این اقدام خودداری کنند. تهیه و تنظیم: احسان تبریزلی (فعال دانشجوئی آذربایجان)