Sunday, December 16, 2007

اجرای مراسم نور افشانیبه مناسبت ۲۱ آذر در اورمیه


اورمونیوز(۲۱ آذر ۱۳۸۶): عصر امروز ۲۱ آذردر نقاط مختلف شهر اورميه به مناسبت شصت و دومين سالگرد تاسيس حكومت ملی آذربايجان و رسمی شدن زبان توركی مراسم بسیار زیبای نور افشانی برگزار شد.
به گزارش خبر نگار اورمونيوز اين مراسم ساعت ۶:۳۰ دقيقه عصر بصورت همزمان در چندين فلكه و ميدان اصلي شهر با فشفشه ها و منورهای رنگارنگ و پر قدرت اجرا گرديد كه توجه عابرين و سرنشينان اتومبيل های در حال گذر را به خود جلب كرده بود. لازم به ذكر است كه از حوالی ساعت ۴ عصر نيروهای لباس شخصی و مو تور سوران نيروی انتظامی در خيابان امام و خيابان عطايی و ميدان مركز حضور يافته بودند ولی هنگام اجرای مراسم نور افشانی اين نيروها نيز سردر گم فقط به تماشای مراسم نور افشانی پرداختند. تا كنون خبری از دستگيری فعالين ملي آذربايجان دريافت نشده است و تلاش خواهد شد در ساعات آينده تصاوير اين مراسم ارسال شود.
مراسم جشن و نورافشانی ۲۱ آذر همه ساله در بسیاری از شهرهای آذربایجان خصوصا اورمیه برگزار می شود. این جشن به مناسبت تشکیل حکومت ملی آذربایجان از طرف فرقه دموکرات آذربایجان به رهبری سیدجعفر پیشه وری و رسمی شدن زبان تورکی آذربایجانی صورت می گیرد. حکومت ملی آذربایجان اصلاحات مدرن و قابل توجهی از جمله تأسیس دانشگاه تبریز و تدریس کنب درسی به زبان تورکی آذربایجانی در مدارس انجام داد. رئیس کابینه این حکومت سید جعفر پیشه وری یک نویسنده٬ روزنامه نگار و آزادیخواه مترقی بود. حکومت ملی آذربایجان آذرماه ۱۳۲۵ با حمله ارتش تهران به آذربایجان پایان یافت. دهها هزار نفر از هواداران حکومت اعدام٬ تیرباران و قتل عام شدند. تعداد تبعید شدگان به نقاط مختلف ایران و مهاجرین به آذربایجان شمالی نیز بیش از پنجاه هزار نفر بوده است. شهید محمدامین آزادوطن رئیس فرقه دموکرات آذربایجان در اورمیه توسط ارتش شاهنشاهی اعدام شد.

1 comment:

fadayemam@hotmail.com said...

بنام خدا
ای برادران و خواهران، سی‌ سال انقلاب و از خود گذشتگی آخرش همین ؟ نمیتونم باور کنم که اینطور که با مردم رفتار میکنند با اصول اسلامی توافق داشته باشد . اینطور که به نظر میاید روز سالگرد انقلاب ما باید دوباره روی بام برویم تا ارزشهای این انقلاب را به خاطر خودمان و رهبرآنمان یاداوری کنیم که آیا انقلب اسلامی یعنی این ؟ تا وقتی‌ دیر نشده رهبران ما باید بیدار شوند که این طرز رفتار با ملت مسلمان واقعا غیر اسلامی هست خداوند از ظلم احدئ نخواهد گذشت . الله و اکبر ، الله و اکبر ، الله و اکبر