Monday, August 27, 2007

صدور حکم انضباطی رضا ريخته‌گر قياسی دانشجوی دانشگاه تبريز

آزاد تبریز- يک فعال دانشجويی گفت: حکم تذکر کتبی و درج در پرونده‌ی “رضا ريخته‌گر قياسی” دانشجوی رشته پزشکی و عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تبريز وعلوم پزشکی تبريز هفته گذشته صادر شد. اين فعال دانشجويی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) ابرازعقيده کرد: تخلف اين دانشجو برهم زدن نظم دانشگاه اعلام شده است، در صورتی که وی هيچ گاه باعث آشوب و تنش در دانشگاه نبود. از اين رو درخواست تجديدنظر برای اين حکم ارائه شده است.

خانم غلامی و دختر هشت ساله ازسه روز پیش در تبریز مفقود شده اند

.آزاد تبریز- براساس اخباری که از هویت طلبان تبریزی دریافت کرده ایم از سه روز قبل خانم غلامی و دختر هشت ساله تحت تکفل وی ناپدید شده اند. گفته می شود حدود ساعت 11 صبح 29 مرداد، چهار نفر از نیروهای لباس شخصی که خود را وابسته‌ به اطلاعات تبریز معرفی می‌کردند، برای دستگیری شهناز غلامی به درخانه‌ی وی رفته‌اند. ایشان مقاومت کرده و درب را به رویشان بسته و گفته‌ است تا حکم جلب رسمی خود را رویت نکند خود را تسلیم نخواهد کرد. به ناچار یکی از آنان جهت اخذ حکم مورد درخواست وی برگشته اما سه تن دیگر همچنان پشت در ایستاده‌اند! طبق آخرین خبر دریافت شده حداقل تا ساعت 15 طرفین همچنان در سنگرهای خود مستقر بوده اند. خانم غلامی در همین فاصله موفق به اطلاع دادن این خبر توسط SMS و تلفن به برخی از دوستان و تماس با وکیل خویش شده است. قابل ذکر است خانم شهناز غلامی قبلا نیز چندین بار به علت فعالیتهای خویش مورد پیگرد قرار گرفته بود. اما براساس اخباری که بعدا کسب شد شهناز غلامي دیگر قادر به تماس با دوستان خود نشده و تاکنون از وی و دختر هشت ساله اش خبری در دست نیست. لازم به ذکر است که همسر خانم غلامی سال گذشته در پی بروز تصادف مرحوم شده است. بانو غلامي به عنوان یکی از فعالین سرسخت حرکت ملی آذربایجان به تازگي سايت “حقوق زنان، حقوق بشر است” را در خصوص مسائي زنان و سياست توسط همفکران خود راه اندازي کرده بود. وي عضو انجمن روزنامه نگاران زن ايران (رزا) نيز مي باشد.

ضرب و شتم رحمان رحمانی در مراغه

رحمان حمانی فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی از دانشگاه آزاد که در حال طی خدمت سربازی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح میباشد از طرف اطلاعات وزارت دفاع در مراغه و تبریز در چندین نوبت احضار، تهدید و ضرب و شتم شده است.
اتهام آقای رحمانی دفاع از حرکت ملی آذربایجان، تجزیه طلبی، شرکت در تظاهرات ملی یک خرداد سال 85، ضدیت با ولایت فقیه و پان تورکیسم ذکر شده است.بازجویان در حین ضرب و شتم رحمان، فحاشیهای رکیکی علیه او و خانواده محترمش به عمل آورده و تهدید کرده اند که در صورت انتشار اخبار این بازجوئیها، اورا به شدت مورد مجازات قرار خواهند داد.
لازم به ذکر است که آقای رحمانیعلاوه بر رشته حقوق قضایی، 5 سال در حوزه علمیه نیز در رشته علوم اسلامی تحصیل کرده است

برای حفظ سلامت و تامین امنیت جانی زندانیان سیاسی آذربایجان به حمایت بین المللی احتیاج داریم



صالح کامرانی وکیل آذربایجانی هم چند روز پیش بازداشت شد. فشارهای وارده بر فعالین سیاسی آذربایجان به نحو حیرت انگیزی افزایش یافته است. در چند ماه اخیر عده زیادی با حمله ناگهانی نیروهای اداره اطلاعات در محل کار٬ خیابان و اماکن عمومی دستگیر شده اند. در مورد بسیاری از دستگیر شدگان محل نگهداری آنها بعد از هفته ها به خانواده شان اطلاع داده شده است. اکثر آنها خصوصاْ سعید متین پور فعال حقوق بشر و روزنامه نگار زنجانی به شدت شکنجه شده و به طرق وحشتناکی مورد تهدید قرار گرفته اند. در مورد چند تن از زندانیان از جمله هادی حمیدی شفیق دانشجوی زندانی در ارومیه و عباس لسانی فعال شناخته شده اردبیلی پرونده های جدید باز شده و به مدت حبس آنها اضافه گشته است. اخبار بسیار موثقی از وارد کردن فشارهای سنگین بر سعید متین پور به منظور اعترافگیری مقابل دوربین وجود دارد.
سعید متین پور و چندین تن دیگر از دستگیر شدگان ماههای اخیر چهره های میانه رو٬ روزنامه نگار و فعالان حقوق بشری هستند که سابقه فعالیتهای قانونمند و شفافی را داشته اند. توجه به شیوه دستگیری این فعالان و همچنین نوع فعالیت آنها تلاش وزارت اطلاعات و ارگانهای امنیتی جمهوری اسلامی برای متشنج کردن اوضاع به خصوص در آذربایجان را آشکار می سازد. شواهد و قرائن موجود از آغاز یک پروژه در آذربایجان خبر می دهد. به طور قطع پروژه ای که از شهر زنجان نزدیکترین مرکز عمده فعالین هویت طلب آذربایجانی به پایتخت حرکت نموده و با بازداشت صالح کامرانی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر آذربایجانی ادامه پیدا کرده است٬ هدفش سرکوب و ساکت کردن فعالان مدنی و روشنفکرهای میانه رو آذربایجانی است. محتملاْ هدف نهایی این پروژه سرکوب٬ تزریق خشونت در حرکت ملی آذربایجان و سپس به دست آوردن بهانه های لازم برای حملات همه جانبه و گسترده تر به فعالان آذربایجانی در شهرهای مختلف خواهد بود.
نهادهای افراطی وابسته به حکومت در اعتراضات گسترده خرداد ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ ٬ تظاهراتهای اول مهرماه (روز بازگشائی مدارس) و ۲۱ فوریه (روز جهانی زبان مادری) نیز چنین اهدافی را دنبال کرده اند. به طور کلی تبدیل اعتراضهای آرام و دور از خشونت مردم آذربایجان به نا آرامیهایی همراه با حمله به مراکز دولتی و غیر دولتی و آتش زدن بانکها و اتومبیلها مورد نظر حکومت جمهوری اسلامی ایران بوده است.
برای حفظ سلامت و تامین امنیت جانی زندانیان سیاسی آذربایجان به حمایت بین المللی احتیاج داریم و از تمامی فعالان حقوق بشر٬ روزنامه نگاران٬ نویسندگان و روشنفکران تقضا داریم به کمک همکاران و همفکران آذربایجانی خود در زندانهای ایران بشتابند.
آخرین اخبار در مورد عده ای از زندانیان آذربایجان:
سعید متین پور: شب چهرم خرداد ۱۳۸۶ در حالیکه به همراه همسر خود از یکی از خیابانهای زنجان عبور می کرده به طرز غیر معمولی دستگیر شده است. خانواده او مدتها از محل نگهداری وی بی اطلاع بوده اند. او هم اکنون در زندان اوین تهران به سر می برد. اخبار کاملاْ موثقی وجود دارد که متین پور برای دادن اعترافات مقابل دوربین تحت فشار قرار گرفته است. یکی از فعالین دانشجویی که اخیراْ از زندان اوین آزاد شده میگوید٬ سعید به شدت شکنجه گشته است و اورا به جاسوسی متهم کرده اند. اتهامی که اخیراْ در مورد بسیاری از فعالان آذربایجانی مطرح گشته است. خانم عطیه طاهری همسر سعید متین پور تنها از طریق چند مکالمه کوتاه تلفنی با همسرش ارتباط داشته است٬ مکالمه ای که متین پور فرصت یافته است چند بار جمله "بدان که من زنده ام" را تکرار کند. صدها تن از روشنفکران٬ نویسندگان و فعالان سیاسی با امضای طوماری خواهان آزادی سعید متین پور٬ جلیل غنی لو و بهروز صفری شده اند.
سعید متین پور بارها طی نوشته هایی در وبلاگ خود٬ به رفتار غیر قانونی دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران با محبوسان سیاسی اعتراض کرده است. او ۳۲ ساله و فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران است. سعید وکیل مدافع ندارد.
امیر عباس بنای کاظمی: روز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ مامورین اداره اطلاعات تبریز او را در منزل خویش دستگیر کرده اند. او حدود یک ماه در یکی از بازداشتگاههای اطلاعات تبریز تحت شکنجه در بازداشت بوده است. اما بعد از فرستاده شدن به بند ۹ زندان تبریز نیز گهگاهی موقتاْ به بازداشتگاه اطلاعات سپاه تبریز منتقل گشته است. خانم جمیله بنای کاظمی مادر امیر عباس که یک بار با فرزند خود ملاقات کرده است به بخش ترکی آذربایجانی رادیو آمریکا چنین می گوید: "وضعيت فرزندم نامناسب است، او به شدت شکنجه شده است و در اثر شکنجه های جسمی دندانهایش شکسته و صورتش کبود شده است. سلامت امیر در نتیجه شرایط سخت زندان به مخاطره افتاده است."
صالح کامرانی: شب شنبه ۲۷ مرداد از یک مجلس عروسی در شهرستان کرج توسط نیروهای امنیتی ربوده و به مکان نامعلومی انتقال داده شد. صالح کامرانی دیروز (۳۰ مرداد) طی تماس تلفنی که با همسر خود خانم مینا اصغری داشته از انتقال خود به زندان اوین خبر داده است. بنا به گفته همسر صالح کامرانی مادر صالح که ابتدا گوشی تلفن را برداشته بود گفته های صالح را متوجه نشد زیرا آنها به او اجازه نداده بودند با مادرش ترکی صحبت کند. خانم اصغری با توجه به چنین آغازی از بکارگیری شدت علیه همسرش بسیار نگران است. صالح کامرانی وکیل مدافع تعدادی از فعالان سیاسی آذربایجان و همچنین نشریه توقیف شده شمس تبریز بوده است. او بعد از اعتراضات گسترده ترکهای آذربایجان در خرداد ماه ۱۳۸۵ دستگیر و چندین ماه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات و زندان اوین تهران بازداشت گردید. صالح کامرانی قرار بود در محاکمه روز ششم شهریور یوسف عزیزی بنی طرف نویسنده و روزنامه نگار عرب وکالت او را بر عهده داشته باشد.
هادی حمیدی شفیق: این دانشجو که در زندان مرکزی ارومیه محبوس است٬ علیرغم دریافت دو حکم حبس ۱۰ ماهه و ۷ ماهه دوباره به دادگاه انقلاب ارومیه احضار شده است. احتمال طولانی تر شدن مدت حبس وی زیاد است. هادی حمیدی دانشجوی ۲۳ ساله معماری دانشگاه آزاد ارومیه اهل تبریز است. او شب ۲۰ آذر ۱۳۸۵ دستگیر شده و بعد از تحمل يك ماه حبس در بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه همراه با شکنجه شدید و سپس محاکمه مجدد٬ به جرم شرکت در راهپیمایی غیر قانونی و اقدام علیه امنیت کشور به تحمل ۱۰ ماه حبس محکوم گشت. هادی حمیدی خرداد ماه ۱۳۸۶ در نتیجه شکایت معاون دادستان عمومی و انقلاب اورمیه و به جرم تهیه و داشتن سی دی با محتویات توهین به مقام معظم رهبری و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران به هفت ماه حبس دیگر محکوم شد. به گفته فعالین سیاسی اورمیه ای كه از زندان آزاد شده اند٬ دو انگشت هادی حميدی در اثر شکنجه هنگام بازجويی ها شكسته بود كه به علت كمبود مراقبت هنوز بهبود نيافته است.
جلیل غنی لو: ۵ خرداد امسال در زنجان دستگیر شده و بعد از مدتی به زندان اوین و سپس زندان زنجان انتقال داده شده است. غنی لو پیش از این در دوم اسفند ۱۳۸۵ همزمان با روز جهانی زبان مادری نیز بازداشت شده و پس از ۲۶ روز بازداشت در سلول انفرادی در زندانهای زنجان و بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. احتمال شکنجه شدن جلیل بسیار زیاد است. توکل غنی لو برادر جلیل می گوید:"جلیل در پی بازداشتش در روز جهانی زبان مادری در زنجان درمورخه دوم اسفند ۸۵ وشکنجه جسمی وروحی در جریان بازجوییها در بند ۲۰۹ زندان اوین وضع روحی خوبی ندارد "


سایر زندانیان سیاسی آذربایجان نیز در وضعیت بسیار نگران کننده ای به سر می برند. هم اکنون به جز سعید متین پور٬ جلیل غنی لو٬ بهروز صفری٬ صالح کامرانی٬ امیر عباس بنای کاظمی و هادی حمیدی شفیق عده دیگری از جمله کریم پذیره٬ ولی صیامی٬ ابراهیم معینی٬ رضا پاشایی (روزنامه نگار)٬ حسین فروهیده(خطیبی)٬ ایرج ناجی٬ مهدی (ائلمان) نوری (دانشجو)٬ ائلياز يکتلي (روزنامه نگار)٬ عباس لسانی٬ مسعود سلطانی در زندانهای زنجان٬ ارومیه٬ تیریز٬ نقده (سولدوز)٬ اردبیل٬ خوی و تهران زندانی هستند. دست کم ۵۰ نفر دیگر نیز بدون اینکه هویت آنها معلوم باشد در بازداشتهای مخفی و غیر رسمی شهرهای آذربایجان در حبس می باشند.

همچنین گزارشهایی نیز در خصوص دستگیری و بازداشت مهندس عبدالله عباسی جوان در تهران وجود دارد.

احکام صادره برای فعالان:

يونس زارعيون، دبير سابق تشکل آرمان دانشگاه آزاد اسلامي تبريز به شش ماه حبس تعزیری٬ گشتاسپ واثقی و محمود اصلانی به ۴ سال حبس به اتهام جاسوسی (اردبیل)٬ مهندس ابراهیم رشیدی شاعر و روزنامه نگار اهل مشکین شهربه ۵ ماه حبس تعزیری به اضافه ۲۰ ضربه شلاق٬ محکوم شده اند.

احکام صادره برای علیرضا قمی٬ هوشنگ تقی پور و عارف الوفی (دانشجو) در اورمیه توسط دادگاه تجدید نظر قطعی شده است. علیرضا قمی به یکسال حبس (به جرم فیلمبرداری از تظاهرات ۲۱ فوریه روز جهانی زبان مادری در ارومیه با دوربین موبایل) و هوشنگ تقی پور و عارف الوفی به جرم شرکت در همین تظاهرات به ۶ ماه حبس محکوم شده اند.

بیش از ۱۰۰۰ تن از دستگیر شدگان اعتراضات خرداد٬ هفته دوم تیر ماه٬ اول مهر (روز بازگشایی مدارس)٬ ۲ اسفند (روز جهانی زبان مادری) سال ۱۳۸۵ و اعتراضات خرداد ۱۳۸۶ شهرهای آذربایجان که با قرار کفالت و وثیقه آزاد شده اند در انتظار صدور حکم


هستند و یا حکم حبس تعلیقی دریافت کرده اند.

علیرضا جوانبخت – سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان

بیانیه امنستی اینترنشنال در مورد بازداشت صالح کامرانی وکیل آذربایجانی


سازمان عفو بين الملل، روز پنج شنبه ۲۳ ماه اوت، نسبت به «بازداشت» صالح کامرانی وکیل و فعال حقوق فرهنگی آذربايجان، ابراز نگرانی کرد. که متن آن در ادامه مطلب آمده است...
شماره اندیکس : MDE 13/105/2007

زندانی عقیده ؛ ترس از شکنجه و رفتار خشونت آمیز؛ نیاز به مراقبت های پزشکی

صالح کامرانی ,35 ساله ؛ وکیل دعاوی و مدافع حقوق بشر

صالح کامرانی مدافع حقوق بشر روز 18 آگوست توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و در بند 209 زندان اوین تهران در بازداشت به سر می برد وی در معرض شکنجه و رفتار خشونت آمیز قرار دارد و بخاطر ناراحتی قلبی نیاز به مراقبتهای پزشکی نیز دارد.

سازمان عفو بین المل معتقد است که وی زندانی عقیده می باشد چرا که وی در ارتباط با فعالیتهای حقوق به عنوان وکیل مدافع و هم چنین تلاشهای بشر دوستانه در جهت احقاق حقوق جامعه آذربایجانی در ایران بر اساس قوانین بین المللی دستگیر شده است.

وی پس از شرکت در مراسم عروسی و در راه بازگشت به خانه در شهر کرج در نزدیکی تهران بازداشت شده است کامپیوتر شخصی, عکس های خانوادگی , دروبین عکاسی همسر وی, کلیه اسناد و مدارک وی از سوی نیروهای امنیتی توقیف شده است.

خانواده صالح تا روز 21 آگوست از دستگیری وی مطلع نشده بودند تا اینکه در یک مکالمه کوتاه تلفنی به همسرش ( خانم مینا اصغری) گفت که در بند 209 زندان اوین زندانی است در ان مکالمه به وی اجازه صحبت کرده بزبان مادری ( ترکی آذربایجانی ) داده نشد و مادر پیر صالح که قادر به تکلم بزبان فارسی نبود نتوانست با صالح صحبت کند.

صالح اظهار داشته است که نمی داند چرا و به چه جرمی دستگیر شده است ولی معتقد است که دستگیری وی در ارتباط با بازداشت وی در سال 2006 باشد در آن سال وی به همراه تعداد زیادی از فعالین
آذربایجانی به اتهام تلاش در حهت احقاق حقوق رسمی و شناخته شده بین المللی آذربایجانیها در ایران دستگیر و 3 ماه زندانی شده بود.

صالح در روز 14 ژوئن سال 2006 در مسیر بازگشت از محل کار بخانه دستگیر شد تا اینکه خانواده اش در روز 18 ژوئن مطلع شدند که صالح در بند 209 زندان اوین زندانی است.وی 97 روزرا در سلول انفرادی و تخت شکنجه فیزیکی سپری کرد در این مدت همسر وی بارها از سوی نیرهای امنیتی احضار وتهدید شد مدارک جمع آوری شده توسط نیروهای امنیتی علیه صالح عبارت بودند از:

سخنرانیها و مصاحبه های وی ؛ مکاتبات 15 سال پیش او؛ مکالمات تلفنی ضبط شده وی ؛ اس ام اس های

ضبط شده وی ؛ اظهارات برادر وی ( محرم کامرانی) که طی دوران بازداشت و تخت شکنجه از وی اخذ شده بود وحتی عکس صالخ که با کروات گرفته شده بود وبه تعبیر مسئولین حکومت ایران نماد نفوذ فرهنگ غربی در صالح می باشد

وی به همکاری با سازمانهای بین االمللی از جمله سازمان عفو بین المل و هم چنین تماس با بیگانگان از جمله اسراییل متهم شده بود در دوران بازداشت به وی اجاز داده نشد تا تحت مراقبتهای پزشکی قرار گیرد چرا که وی بیمار قلبی لست و این بیماری در نتیجه شکنجه های دروان بازادشت بوجود آمده است .
( اندیکس شماره UA 171/06, MDE 13/067/2006 and follow-ups) ملاحظه نماید )

روز 18 سپتامبر وی به" جرم تبلیغات علیه نظام" به تحمل یک سال زندان و محرومیت 5 ساله از کار وکالت مجروم شد و کارت وکالت وی نیز توقیف گردید.

اطلاعات تکمیلی :

آذربایجانیها ؛ در ایران بزگترین اقلیت قومی باشند آنها عمدتا شیعه بوده و در مناطق شمال و شمالغرب ایران ساکن هستند و دست کم 25 الی 30 در صد از جمعیت ایران را شامل می شوند تقاضا برای احقاق حقوق اولیه از جمله حقوق فرهنگی و زبانی و حق تحصیل بزبان مادری در مدارس از سوی آذربایجانیها در حال کسترش می باشد تعدادی از آذربایجانیها طرفدار جدایی از ایران و اتخاد با جمهوری آدربایجان هستند و حکومت ایران در خواست احقاق حقوق آذربایجانیها را با اتهاماتی نظیر " اشاعه و ترویج پان ترکیسم " روبرو می سازد.

در ماه می سال 2006 تظاهرات وسیعی در اکثر شهرهای مناطق مناطق شمال و شمالغرب ایران در اعتراض به درج کاریکاتور اهانت آمیز نسبت به آذربایجانیها در روز نامه دولتی ایران برگزار شد ور در جریان این تظاهرات صدها نفر بازداشت شدند موج ذیگری از بازداشتها رد آستانه بازگشایی مدارس در سپتامبر 2006 و هم چنین روز 21 فوریه سال 2007 و در روز حهانی زبان مادری اتفاق افتاد.


اقداماتی که توصیه می شود: لطفا درخواست های خود را هرجه سریعتر به فارسی، عربی، انگلیسی و یا زبان مورد تکلم خود ارسال نمائید :

اظهار نگرانی در مورد اینکه صالح روز 18 آگوست بخ چخ جرمی دستگیر شده است و در خواست از مسئولین حکومت ایران برای آزادی فوری و بدون قید وشرط وی ؛ چرا که صالح زندانی عقیده بوده و بخاطر انجام فعالیتعای بشر دوستانه به نفع جامعه آذربایحانی در ایران دستگیر شده است.

بپرسید که چرا صالح دستگیر شده و اتهامت علیه وی چیست.

از مسئولین بخواهید که مانع شکنجه و برخورد حشونت آمیز با وی شوند.

شرایط آزادانه حق انتخاب وکیل و ملاقات آزادانه با خانواده و هم چنین مراقبتهای پزشکی لازم را برای وی فراهم نمایید

درخواست به:
رهبر جمهوری اسلامی
آیت الله سید علی خامنه ای، دفتر رهبری
قم ، خیابان شهدا، جمهوری اسلامی ایران

آیمیل: info@leader.ir OR istiftaa@wilayah.org

فکس: +98 251 774 2228

وزیر اطلاعات
غلامحسین محسنی اژه ای
ایران، تهران، وزارت اطلاعات، خیابان نگارستان دوم، خیابان پاسداران
ایمیل: iranprobe@iranprobe.com

رییس قوه قضاییه:
آیت ااه هاشمی شاهرودی

میدان 15 خرداد ؛ ساختمان قوه قضاییه
ایمیل :info@dadgostary-tehran.ir

رونوشت به:
رئیس جمهور، محمود احمدی نژاد
ایران، تهران، ریاست جمهوری، خیابان فلسطین، چهارراه آدربایجان
ایمیل: dr-ahmadinejad@president.ir

غلامعلی حداد عادل
رییس محلس شورای اسلامی
میدان بهارستان
ایمیل : hadadadel@majlis.ir

و برای نمایندگی جمهوری اسلامی در کشورهای محل زندگی تان .

لطفا چنانچه درخواست های خود را بعد از 4 اکتبر 2007 ارسال می کنید، با دبیرخانه سازمان عفو بین الملل یا شعبه عفو بین الملل در کشورتان تماس بگیرید

استاد دانشگاه و فعال نقده ای در زندان اوین


بنا به گزارشهای رسیده مهندس عبدالله عباسی جوان استاد دانشگاه و فعال آذربایجانی که روز ۲۸ مرداد دستگیر شده بود به زندان اوین فرستاده شده است. با انتقال جوان به اوین هم اکنون دست کم سه تن از فعالان آذربایجانی در این زندان سر می برند. سعید متین پور و صالح کامرانی دو فعال دیگر آذربایجانی زندانی در اوین هستند که سازمان عفو بین الملل با انتشار دو بیانیه جداگانه نسبت به سلامت آنها ابراز نگرانی کرده است.پس از دستگیری عبدالله جوان منزل او در تهران تفتیش شده٬ کامپیوتر و قسمتی از کتابها و وسایل شخصی او ضبط شده است. عباسی جوان از فعالین قدیمی حرکت ملی آذربایجان در تهران و دانشگاه تهران بوده است. او استاد دانشگاه شهید رجائی تهران اهل شهرستان نقده واقع در جنوب آذربایجان است. خرداد ماه سال گذشته در پی اعتراضات گسترده بر علیه روزنامه دولتی ایران در شهرهای آذربایجان شهر نقده خونین ترین حوادث این اعتراضات را تجربه کرد. خرداد امسال نیز دهها فعال آذربایجانی در این شهر بازداشت شدند.

Monday, August 20, 2007

رضویان از طرف عوامل سپاهی نشریه میثاق در تبریز به مرگ تهدید شده بود

هفت روز از مرگ (و به عبارت صحیح تر “شهادت”) نیما گذشت. آنهایی که او را از نزدیک میشناختند، به خوبی میدانند که ما چه گوهر گرانبهایی را از دست دادیم. وی بعد از شهادت «بهزاد صبوحی نژاد» در جریان قیام خرداد ماه سال 1385 جزء معدود کسانی بود که با وجود جو شدید امنیتی و خفقان حاکم، نگذاشت تا نام و یاد این شهید غیور در تلاطم حوادث به فراموشی سپرده شود. نیما که روزهای سختی را در سیاهچاله های رژیم ایران سپری کرده بود، بعد از آزادی از زندان و با وجود مخالفت خانواده و دوستان و فشار سنگین و طاقت فرسای نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم مصمم تر از همیشه گام در میدان مبارزه بر علیه دشمنان قسم خورده آذربایجان نهاد.
«جلال محمدی، کاظم احمدی و مصطفی قلی زاده» از مسئولین و دست اندرکاران نشریات «میثاق و ایران شمالی» از اصلی ترین افرادی هستند که در هفته های اخیر چندین و چند بار نیما رضویان را تهدید به مرگ کرده بودند. نیما چند روز قبل از مرگ با مراجعه به دفتر نشریه میثاق (چاپ تبریز) با اصغر نعلبندپور و جلال محمدی، سران این نشریه درگیری لفظی پیدا کرده بود و آنان را به خاطر توهین و اهانت به فرهنگ و زبان ترکی مورد بازخواست قرار داده بود که جلال محمدی در جواب او گفته بود: «امثال چون تو را در قدیم صادق خلخالی و اسدالله لاجوردی به گور فرستادند، امروز اگر آنها نیستند، ما جای آنها را به خوبی پر کرده ایم».

اطلاعیه شماره یک سربازان گمنام بابک در خصوص بازگشائی مدارس

کجایند بابکهای آذربایجان شیر زنان و شیر مردان آذربایجان؛
سربازان ستارخان ؛دلیر مردان بابک بیدار شوید وببینید که برسر ملت مظلوم آذربایجان چه می آید فرزندان این ملت زیر سلطه خانمانسوز شوونیسم فارس وسیده می شوند رژیم ایران با پایمال کردن حقوق سیاسی ؛اجتماعی؛اقتصادی و فرهنگی در ابعاد بس گسترده تر تلاش می کند تا ملت آذربایجان را بیش از بیش در خفقان و فشار قرار دهد !
ملت آذربایجان بیدار شوید و کمی روشن تر به اطراف خود نگاه کنید !
آیا لیاقت ما این است که در زیر رچم ایران زندگی کنیم آن هم اینگونه خفت بار !
به یاد داشته باشید که ما همان ملتی هستیم که قیام مشروطه را با آن عظمت آفریدیم و در حال حاضر
حرکت ملی آذربایجان را با وجود خفقان بیش از حد رژیم منفور جمهوری اسلامی هدایت می کنیم!
آری لیاقت ما زندگی در زیر رچم سه رنگ زیبای آذربایجان به پایتختی تبریز است !
جوانان و نوجوانان غیرتمند آذربایجان شما باید به زبان ترکی (سومین زبان زنده دنیا) درس بخوانید !
این کتابهائی را که شما به اسم زبان فارس می خوانید آیا می دانید سی و سومین لهجه عربی است ؟
در مدارس ما باید به ترکی تدریس شود ؛کتابهای ما تورکی باشد و فرهنگ تورک به ما آموزانده شود !
ولی صد حیف که رژیم ایران این نعمت الهی را از ما دریغ و به ما انگ ملتی مجعول به نام آریائی و
ایرانی را می زند !!!ما آریائی نیستیم!
ما ملت غیرتمند و باشرافت آذربایجانیم
بیائید با حاضر نشدن در اولین روز تحصیل مدارس ( ۱ مهر) چه دبستان چه دبیرستان و راهنمائی خشم
وانزجار خود را از سیاستهای کنونی نظام ایران اعلام داریم و با تجمع که در اطلاعیه های بعدی اعلام
خواهد شد تظاهراتی دموکراتیک بر پا کنیم .
از دانشجویان و دانش آموزان مقاطع دبیرستان و راهنمائی خواهشمندیم در تجمع ۱ مهر حضوری
گسترده داشته باشند .
محل تجمع متعاقبا اعلام خواهد شد
سربازان گمنام بابک

شبنامه های کمیته مردمی دفاع ازغرب آذربایجان در شهرهای مختلف توزیع شد

شبنامه های کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان شاخه قوشاچای که در محکومیت و اعتراض به توطئه تقسیم اراضی آذربایجان ( طرح فرمانداری ویژه ) صادر شده بود جهت آگاهی بیشتر مردم از این توطئه یصورت گسترده در شهرهای غربی آذربایجان پخش شد.
کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان از هواداران و فعالین ملی آذربایجان می خواهد که با تکثیر و پخش بیانیه های صادره از صوی کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان این کمیته را یاری کنید.

عباس لسانی مجددا در بیدادگاه رژیم محاکمه خواهد شد

در حالی که ۱۵ ماه از اعتراضات خرداد ۸۵ آذربایجان می گذرد و عباس لیسانی فعال ترک در حال گذراندن محکومیت خویش است نیروی انتظامی اردبیل با طرح اتهامات جديد بر ميزان اتهامات این فعال حرکت ملی آذربایجان افزود. گزارش خبرنگار ما از اردبیل حاكي است كه نیروی انتظامی استان اردبیل ، در دادخواست اخير خود از دادگاه انقلاب اين شهر خواسته است تا به اتهامات اين فعال ملی اتهام شرکت در به آتش کشیدن خودروی نیروی انتطامی و وارد کردن خسارات مالی و جانی را نيز بيافزايد. خانم رقیه لیسانی ، همسر عباس لیسانی در گفتگو با خبرنگار ساوالان سسی با بیان این مطلب اظهار داشت: عباس به اتهام دعوت مردم به شرکت در تظاهراتی که منجر به آتش کشیدن خودروی نیروی انتطامی در اعتراضات سال گذشته اردبیل ، به 20 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است. و گفت : قرار است دادگاه رسیدگی به اتهامات جدید وارده در چهارم شهریور ۸۶ در شعبه ۸ دادگاه انقلاب برگزار شود .او همچنین افزود اتهامات فوق با عناوین قانونی انطباق ندارد و بی پایه و اساس هستند به خصوص آنکه اتهامات جدید بعد از ۱۵ماه از زمان دستگیری تفهیم میشود و این عمده ترین دلیل بر ساختگی اتهامات جدید می باشد
. وی گفت :این اتهام سیاسی در حالی متوجه لسانی شده است که سال گذشته همزمان در تظاهرات اهالی اردبیل، این لسانی بود که با نطقها خود مردم را به برگزاری تظاهراتی مدنی دعوت میکرد. به نظر میرسد که حکومت با طرح چنین اتهامهای و برگزاری جلسه دیگری برای محاکمه می خواهد زمینه نگهداری بلند مدت او را در زندان فراهم آورد.

وکیل قانونی متین پور تحت فشار اطلاعات کناره گیری کرد

بر اساس منابع موثق از زنگان خانواده سعید متین پور تحت فشار وزارت اطلاعات تهران و زنگان مجبور به عزل و کناره گیری وکیل قانونی سعید شده اند.
وزارت اطلاعات تهران خانواده سعید را مورد تهدید قرار داده است که با هیچ خبرگذاری و نشریه داخلی و خارجی مصاحبه ای نکنند.به گفته خانواده متین پور وضعیت جسمانی و روحی سعید بسیار نا مناسب می باشد.با گذشت ۸۴ روز هنوز اتهام سعید اعلام نشده است.گفتنی است به همرام سعید دو تن دیگر از فعالان زنگانی به نام های جلیل غنی لو و بهروز صفرینیز در بازداشت اطلاعات به سر می برند.

مرگ خاموش «نیما رضویان» وسکوت معنی دار جامعه حرکت ملی آذربایجان

7 روز از مرگ (و به عبارت صحیح تر “شهادت”) نیما گذشت. آنهایی که او را از نزدیک میشناختند، به خوبی میدانند که ما چه گوهر گرانبهایی را از دست دادیم. وی بعد از شهادت «بهزاد صبوحی نژاد» در جریان قیام خرداد ماه سال 1385 جزء معدود کسانی بود که با وجود جو شدید امنیتی و خفقان حاکم، نگذاشت تا نام و یاد این شهید غیور در تلاطم حوادث به فراموشی سپرده شود. نیما که روزهای سختی را در سیاهچاله های رژیم ایران سپری کرده بود، بعد از آزادی از زندان و با وجود مخالفت خانواده و دوستان و فشار سنگین و طاقت فرسای نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم مصمم تر از همیشه گام در میدان مبارزه بر علیه دشمنان قسم خورده آذربایجان نهاد.
«جلال محمدی، کاظم احمدی و مصطفی قلی زاده» از مسئولین و دست اندرکاران نشریات «میثاق و ایران شمالی» از اصلی ترین افرادی هستند که در هفته های اخیر چندین و چند بار نیما رضویان را تهدید به مرگ کرده بودند. نیما چند روز قبل از مرگ با مراجعه به دفتر نشریه میثاق (چاپ تبریز) با اصغر نعلبندپور و جلال محمدی، سران این نشریه درگیری لفظی پیدا کرده بود و آنان را به خاطر توهین و اهانت به فرهنگ و زبان ترکی مورد بازخواست قرار داده بود که جلال محمدی در جواب او گفته بود: «امثال چون تو را در قدیم صادق خلخالی و اسدالله لاجوردی به گور فرستادند، امروز اگر آنها نیستند، ما جای آنها را به خوبی پر کرده ایم».

کامرانی وکیل برجسته حرکت ملی آذربایجان ربوده شد




صالح کامرانی وکیل شناخته شدة آذربایجانی دیشب (27 مرداد ماه) از مراسم عروسی در شهرستان کرج توسط 4 تن از لباس .شخصیهای وزارت اطلاعات ربوده و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.
صالح کامرانی وکیل مدافع تعدادی از فعالان سیاسی آذربایجان است که در سال 85 بدنبال دفاع از سلسله قیامهای ضد آپارتاید ملت آذربایجان، ماههای متمادی را در بازداشتگاههای وزارت اطلاعات و نیز زندان اوین سپری کرده بود.
در حال حاضر گفته می شود کامرانی احتمالا یکی از کاندیداهای جایزه صلح نوبل خواهد بود.

Saturday, August 18, 2007

طومار برای آزادی فوری سعید متین پورسعيد متين‌پور٬ جلیل غنی لو و بهروز صفری


افزایش فشارها بر «عباس لسانی» در زندان اردبیل


خبرها حاکی از افزایش فشارها بر عباس لسانی(فعال حرکت ملی آذربایجان و فعال حقوق بشر) دارد
به گفته خانم رقیه لسانی همسر آقای لسانی، ایشان در وضعیت ناگواری بسر می برند و شرایط بسیار بدی بر این فعال حرکت ملی آذربایجان تحمیل می شود.
طی گفتگویی که با خانم لسانی انجام گرفت، ایشان اظهار داشتند، مسئولان زندان اردبیل اقدام به کارگذاری دوربین در داخل بند، تخت و حتی دستشویی نموده اند و کلیه اعمال و حرکات عباس لسانی را تحت کنترل شدید خود در آورده اند بطوریکه بمحض دست بقلم شدن، مسئولان بند زندان فورا به بهانه های مختلف وی را مورد سوال و جواب و تحکم قرار می دهند و مانع هرگونه نوشته از سوی او می شوند
لازم بذکر است مسئولان زندان با وجود سپری شدن یک هفته از وقت تعیین شده از سوی دکترمعالج برای باز کردن گچ پای شکسته شان مانع از این کار شده و حتی اجازه ویزیت از طرف درمانگاه زندان را نیز از وی سلب کرده اند و در نهایت آقای لسانی خود مجبور به شکستن گچ پایشان شده اند

چهره گانی» در بستر بیماری»


دکتر چهرقانی رهبر بیداری حرکت ملی آذربایجان جنوبی به مدت چهار روز است که در واشنگتون پایتخت آمریکا بعلت بالا بودن فشار وقند خون در بیمارستان بستری و تحت مراقب شدید پزشکان قرار گرفته است و بنا به خبرهای دریافتی پزشکان هنوز قصد مرخص کردن ایشان از بیمارستان را ندارند . دکتر چهرقانی قبلا چند بار بر اثر شکنجه رژیم دچار سکته مغزی شده بود

بیانیه شماره 1 کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور






سعید متین پور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر که در تاریخ 4 اردیبهشت 1386 در شهر زنجان دستگیر شده است، در بند 209 اوین در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارد.به گفته منابع موثق متین پور در 80روز گذشته تحت شکنجه های روحی و جسمی شدیدی قرار گرفته است و در اثر تحلیل قوای جسمانی چندین بار بی هوش شده است.
طبق اصل 38 قانون اساسی اعمال هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار از متهم ممنوع است و نگهداری متهم در سلول انفرادی، قطع ارتباط متهم با دنیای خارج از زندان مانند ممنوع الملاقات نمودن زندانی،جلوگیری از ارتباط تلفنی و یا حضوری متهم با بستگان درجه اول یا وکلای وی و قطع امکاناتی از قبیل استفاده از رادیو،تلویزیون،مطبوعات، مراسلات و بازجویی های طولانی مدت می تواند از مصادیق فشارهای روانی و شکنجه روحی تلقی گردد .
با این حال متین پور علیرغم سپری شدن 80 روز از بازداشت همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شود و از حق ملاقات با وکیل نیز محروم است. اخبار موثق حکایت از اعمال فشار شدید بر سعید جهت وادار نمودن وی به اعترافات تلویزیونی دارد که تا کنون وی با وجود وضعیت جسمی و روحی نامناسب حاضر به انجام آن نشده است.
گفته می شود بازجویان با اعمال خشونت و شکنجه های روحی و جسمی سعی دارند تا سعید متین پور را وادار به اعتراف به جاسوسی نمایند. بنا به اظهار تعدادی از زندانیان سیاسی که در مجاورت سلول وی بوده و توانسته اند با او ارتباط برقرار کنند وضعیت سعید بسیار نگران کننده می باشد و امکان وقوع هر اتفاق ناگوار برای ایشان محتمل است.
کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور ،ادامه بازداشت وی در شرایط بلاتکلیفی و عدم دسترسی وی به وکیل را نقض مسلم قانون دانسته و نسبت به وضعیت نامناسب و نگران کننده ایشان هشدار می دهد. کمیته با اعلام اینکه کلیه فعالیت های سعید متین پور را مدنی و در چاچوب قانون می داند خواهان آزادی سریع و بی قید شرط ایشان می باشد. از همه فعالان سیاسی و حقوق بشر می خواهیم حمایت و یاری خود را از ما دریغ ننمایند. 21 مرداد 1386


کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور