Saturday, October 27, 2007

محکومیت دو تن از فعالین اردبیل به تحمل 4 ماه حبس تعزیری



منصور جدی و عسگر اکبر زداه فعالین اردبیلی که در جریان اعتراضات مهر ماه سال 85 ملت آذربایجان در اعتراض به عدم تدریس زیان ترکی در مدارس آذربایجان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند از سوی شعبه یکصدو پنجم ( 105) عمومی اردبیل و بجرم تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل 4 ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.
منصور جدی و عسگر اکبر زداه در جریان پخش اعلامیه بازداشت شده بودند منصورجدی کارمند بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ؛ جانباز 35 در صد جنگ ایران و عراق است و هم چنین 9 سال را در اسارت نیروهای عراقی به سر برده است.
وی به سبب جراحات وارده از بمبهای شیمیایی در زمان جنگ ایران و عراق از مشکلات عصبی نیز رنج میبرد که این مورد به تایید پزشکان بنیاد جانبازان نیز رسیده است.
وی روز 27 شهریور 85 بازداشت شد و مدت22 روز را دربازداشت سپری کرد و در روز 18 مهر 85 با وثیقه 5 میلیون تومانی آزاد گردید اما مجددا در آبان 85 به بهانه افزایش میزان وثیه به 8 میلیون تومان از سوی قاضی به زندان محکوم شد و مدت 18 روز را در بند معتادان زندان اردبیل سپری کرد که با توجه به مشکلات ناشی از بمبهای شیمیایی زمان جنگ بیماری کهنه وی دوباره عود کرد وی در این مدت چند روز را در محلی به نام دخمه( فاقد نور و روشنایی) گذرانید محل فوق الذکر توسط مسئولین زندان اردبیل دربند معتادان ایجاد شده و در مواقع خاص از آن استفاده می شود.
عسگر اکبر زداه نیز تا کنون بیش از 4 بار توسط نیروهای امنیتی و بخاطر انجام فعالیتهای صلح جویانه در راه احقاق حقوق اولیه اقلیت آذربایجانی در ایران بازداشت شده است.
اکبر زاده دانشجوی رشته شیمی کاربردی دانشگاه پیام نور اردبیل می باشد وی 15 روز پیش از زندان آزاد شده است واگر این حبس را تحمل نمایند دروس اتنخاب شده وی نیز با توجه به فصل امتحانات حذف خواهد شد.

No comments: